Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Erika »

Om het wat overzichtelijker te maken lijkt het me toch wel handig een topic te hebben over welke stenen in vuur kunnen.
Dus ik zal deze post aanpassen met de stenen die verder worden benoemd
Welke vloeimiddelen voor welke steen?

Deze Kunnen in een volle vlam
* Diamant, (borax)
* Korunden tot 3 mm(geen borax)
* Spinel synthetisch
* Korund synthetisch
* granaat tot 3 mm

dat staat in de vaktheorie, maar er zijn er meer dus die er tegen kunnen

Deze kunnen niet in een volle vlam
* Toermalijn
* Kwartsen (amethist, citrien e.d.)
* Parels, koraal
* Poreuze stenen etcetc
Laatst gewijzigd door Erika op woensdag 12-08-2009, 13:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

synthetische tourmalijn en synthetische aqua kan er wel tegen.
Die laatste niet verwarren met de synthetische topaas die de laatste tijd veel aangeboden wordt, die kan er absoluut niet tegen.

Ik zal er verder nog eens over nadenken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Die synth. Toermalijn is die groene toch? Dat is dacht ik ook synt. korund.

En als bijdrage aan het lijstje, Zirconia. En ik doe ook wel eens grotere granaten :mrgreen:
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Janna »

Hoi allemaal,

Voor het eerst heb ik een opdracht met moissaniet. Deze zou ik het liefst in willen solderen (klemzetting met een oogje eronder gesoldeerd. Kan een moissaniet tegen de volle vlam? En wel of niet afdekken? Ik kan het allebei uittesten natuurlijk op een kleintje, maar als iemand het al weet, scheelt dat evt weer een mooie steen!
Weet niemand het, zal ik m'n bevindingen laten horen uiteraard!

Oja, moissaniet hardheid is 9,25.

Super bedankt! :hart:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Willem Parel »

...ik ben nog steeds aan het nadenken Janna.... :LOLtear:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Janna »

Ahahaha.... Ik heb hoge verwachtingen hoor, als jij hier 6,5 jaar over nadenkt! b;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Erika »

ik googlede engels moissanite soldering en kreeg deze:
http://www.professionaljeweler.com/arch ... 02pb4.html

heb nog niet goed gekekenl maar denk dat wel mooie link is
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Janna »

Oh dank je Erika! Die link geeft de info die ik nodig had. Ik durf het nu wel aan, een ringetje onder de moissaniet te solderen. In de link staat ook beschreven dat de moissaniet tijdens het verhitten van kleur verandert, maar na afkoeling weer zijn normale kleur krijgt. Ik laat wel even weten hoe het allemaal ging.

Sowieso een goed idee, in het Engels zoeken!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Erika »

ik zoek in engels , duits en sms nederlands. Maar vergeleken op de wereld is nederland maar een klein landje in het goudsmede, dus andere talen vaak meer te vinden :)

Ik zat net op een computer die alsmaar vastloopt, dus dacht, volgens mij is dit wat je wilt weten en kijk z wel. Volgens mij uberhaupt handige site :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Abo »

Het is altijd dezelfde die weer wat moeilijk moet doen en dat ben ik :schaam:

Of het nu wijsheid is om deze aanvulling te schrijven ..... dat lezen we dan wel achteraf.

Corundum kan wel tegen vuur (absoluut zonder borax) maar hij wordt wel donkerder van kleur.

Een waterstofbrander is ook een volle vlam maar wel veel intenser van temperatuur! :|
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Briolet »

Kun je niet net zo goed een si/piqué briljant in een Top Crystal kleur gebruiken.

Ik heb eigenlijk geen idee wat moisaniet tegenwoordig kost, maar 10 jaar geleden was het prijsverschil klein en bij briljant heb je iets natuurlijks. Bij mijn weten is moisaniet ook nooit witter dan een Top Crystal kleur.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Janna »

Hoi Briolet, op zich geen gek idee hoor. Ik weet uit mijn hoofd niet wat piqué diamanten kosten, misschien vergelijkbaar inderdaad. Maar mijn klant wilde geen diamant, zij had daar een naar idee en wilde bewust voor een imitatie kiezen.
Je hebt gelijk dat moissaniet niet echt wit is, ik vind het een beetje grijzig/donkerder dan witte diamant. Maar ik vind het wel een mooie steen voor een neppert. (maar ben zelf sowieso niet zo gek op briljant gesl stenen)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Abo »

Als plaatsvervanger van een diamant kun je ook witte saffier gebruiken en dat is ook een natuurlijke edelsteen.
Mooi geslepen en van goede kwaliteit heeft deze ook heel wat te bieden.

Verder gebruik ik graag CZ maar dan van goede kwaliteit. Bij de Chinezen kun je ze spotgoedkoop krijgen.
Overlaatst gekeken voor 2mm steentjes waar ik voor enkele euro's ergens 500 of 1000 (!!) stuks kon hebben.
Dat zijn dan net die dewelke ik niet wil! Er is een heel groot verschil in CZ of CZ en zeker in het slijpsel.
Een kwalitiets CZ is een perfecte vervanger voor een diamant, mooier (naar mijn mening toe) dan een moisaniet en zeker gunstiger dan moisaniet.
Wat ook nog in het voordeel spreekt van CZ is zijn dubbelbreking die voor nog meer vuur zorgt.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Janna »

Nou, bedankt voor de tips, Abo!
Mijn klant was heel gelukkig met de moissaniet en ik had het zelf nog nooit gezien en besteld, dus was ook wel benieuwd en best blij verrast met de steen. Zelf ben ik weer niet zo'n fan van CZ en gebruik voor goedkopies altijd synth spinel. Zo zie je maar weer, smaken verschillen.
Witte saffier en moissaniet zijn wel weer harder dan CZ, uit mijn hoofd hoor. Ik dacht Cz hardheid 8? Saffier 9 en moissaniet 9,25. Maar in prijs wel een heel verschil ja. Echt wit kun je moissaniet ook niet noemen inderdaad. Ik vind dat grijze echter juist wel mooi. Heeft wel iets chiques in mijn ogen.

Nou, we zijn intussen lekker afgedwaald, maar moissaniet mag dus ook bij het rijtje stenen die tegen de vlam kunnen. (niet té heet zetten volgens de link van Erika, maar dat moet je met diamant ook niet doen, heb ik zelf wel eens ervaren! Argh! :ohno:)
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Welke stenen kunnen tegen een volle vlam

Bericht door Briolet »

Moissaniet is inderdaad een mooie steen. Qua schittering en hardheid komt hij dicht in de buurt van briljant. Alleen zijn sterke dubbelbreking verraad hem. En dan alleen nog als je er van de zijkant in kijkt. De stenen worden zo geslepen dat je de dubbelbreking van boven niet direct ziet. Van de zijkant zie je alle insluitsels duidelijk dubbel, maar van boven bekeken zie je de dubbelbreking alleen als je naar de interne reflecties van de facetten kijkt. (En dat vraagt de nodige ervaring met de loep)

De kleur kan ook meer groenachtig of geelachtig zijn en is niet altijd grijzig. Mijn enige steen is ook groenig.

Het ergste vind ik echter dat er moissaniet stenen verkocht worden met een certificaat van echtheid… Chemisch gezien is moissaniet hetzelfde materiaal dat in de boorpuntenn zit van steenboren. De kunst van moissaniet is echter om het silitiumcarbide vrijwel kleurloos te synthetiseren.
Plaats reactie