platina en zijn bewerkingen

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Rik VS schreef:heb me ooit laten vertellen dat die platinasoudure eigenlijk gewoon 18 kt wit goud is. Die kerel werkte voor een firma die platinasoudure maakte. Dus men gebruikt gewoon wit goud als soudure en geen soudure voor wit goud. Wit goud soudure voor platina dat komt nooit goed. Dan worden je naden zichtbaar. Mijn vraag was dan ook of jullie hierover meer weten en of er wel degelijk platina zit in die platinasoudure of dat je het betaald voor platina maar eigenlijk wit goud is.
Mag ik aannemen dat als u het over "soudure" heeft , u het dan heeft over soldeer of gaat het ergens anders over??
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

ok, Een soudure wordt gedaan met soldeer. ik neem aan dat je dat bedoeld. Taalgebruik is niet mijn sterkste kant.

Ik wil alleen weten of iemand de samenstelling "echt" weet van platinasoldeer 'of dat het merendeel dure platinasoldeer koopt uit onwetendheid maar eigenlijk het evengoed met wit goud zou kunnen souderen omdat de soldeer in feite witgoud zou zijn maar hij/zij het eigenlijk niet weet.
Dus "geen" wit goud soldeer voor platina want dat komt nooit goed. Dat is voor prutsers. Je naden krijg je nooit goed .

ik heb in het verleden al veel horen pallaveren over die platinasoldeer maar ik heb zelf ook bij een hofleverancier gewerkt en andere grote namen en vanalles gezien en wil het nu eens van anderen horen wat hun ervaring is.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Als je na gaat dat de sammenstelling platina in Nederland 950/1000 is, dus bijna zuiver platina. En de samenstelling witgoud 18 krt 750/1000 ofwel 750 delen GOUD en dus geen platina, dan kan je wel aanvoelen dat dat niet de bedoeling is om er platina mee te solderen. Er zit nauwelijks paladium verwerkt in het witgoud soldeer. En soldeer is nog altijd een zelfde metaallegering als het te verwerken basis metaal, met die verstande dat er enkele delen zijn vervangen door een smeltpunt verlagend metaal. Nee, platina gewoon solderen met het hiervoor bestaande platinasoldeer. Of zoals ik al las op de berichtjes hiervoor, door middel van lassen. Mijn aandacht hebben jullie voor het lassen, wil er alles over weten. Moet zeggen dat solderen met pt. hard-soldeer al bijna lassen is, maar wil graag weten hoe dat nu in zijn werk gaat. Dus wie geeft mij die www.workshop ??? Ik ben nooit te oud om te leren en wil zeker niet vast roesten !!!
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Rick,
Rik VS is volgens mij een topgoudsmid en weet best hoe soldeer in elkaar steekt.
Zijn vraag vind ik ook wel interessant, hoe zit Pt soldeer inelkaar.
Misschien eens Oppi raadplegen of Schone bellen.

Als ik een Pt ring moet lassen hoop ik dat ik de tijd en een camera heb zal ik kijken of ik wat kan fotograveren. Toch is de theoretische uitleg hoe het werkt.
Als je een ring moet verkleinen gebruik ik het liefste het stukje dat ik er tussenuit zaag om plat te walsen en als lasmateriaal te gebruiken. Heb je altijd precies dezelfde legering.
Vooral de lasbril niet vergeten. :wink:
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Inderdaad, ik twijfel niet aan zijn kunnen, maar ik snap de vraagstelling dus niet helemaal. Zal eens vragen aan een van de mensen van Cookson-Drijfhout. So keep in touch
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

Dank voor de pluimen.

Het is door soms van gedachte te wisselen dat ieder wat bijleert. Vind het een goed onderwerp ? Platina is het miskende broertje omdat het duur is in verwerking en daarom door ieder gemeden , maar wel een interessant materiaal. Wil er zoveel mogelijk over weten te komen .
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

goldenwonder schreef:Inderdaad, ik twijfel niet aan zijn kunnen, maar ik snap de vraagstelling dus niet helemaal. Zal eens vragen aan een van de mensen van Cookson-Drijfhout. So keep in touch
Soldeer Pt voldoet bij navraag aan de eisen. Is inderdaad platina van een 950 legering ( kan je al voelen bij knippen pioenen, het is "stroperig" ) Helaas geen recept gekregen :D , maar is zeker geen witgoud dus. Kan ook niet, want dan heb je problemen met de smelt van de pioenen.

Heb zojuist een las geprobeerd. Zit mooi vast, maar weet niet of het diep genoeg komt. Zal nog eens verder er mee knoeien. Maar eerst het andere werk. Is momenteel gekkenhuis hier. Moest ff afkoelen, zo weer verder.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Plaats reactie