Buigbaar draad???

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eveline
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 12:24
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Assen
Contacteer:

Buigbaar draad???

Bericht door Eveline »

Hallo
Wederom een probleempje.
Ik heb voor een klant een ketting gemaakt met allemaal zilveren botjes, jaja.
De ketting is behoorlijk lang (45 x 25mm) en ik moet de botjes aan een draad rijgen, nou vind ze het leuk om een beetje te "spelen" met de ketting, een beetje frummelen zeg maar, de draad moet daar dus tegen bestand zijn. Als je te lang met zilverdraad "speelt" breekt het. Ik heb een tijdje geleden een ketting gezien die je in allerlei vormen kan buigen, zonder dat het breekt, je kan er een knupje in leggen bijvoorbeeld.
Weet iemand wat dat is en waar ik het eventueel zou kunnen krijgen??? Hieronder een link naar marktplaats met wat ik bedoel.
Alvast bedankt Eveline

http://link.marktplaats.nl/124693663
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

is dat helaas niet gewoon een merk, en dus niet per meter te koop?
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

De originele is van het merk Breil, kosten, ik dacht rond de 175 euro. Maar er is ook een marktuitvoering, kost tussen de 12 en 20 euro. De goedkope uitvoering krijg je na een aantal keren gedraaid en geknoopt te hebben niet meer zo mooi glad. Hoe dat met de echte zit weet ik niet. Het zijn allemaal schaaltjes die over elkaar heen vallen, hoe het precies werkt weet ik niet, je kunt er niet tussen kijken.
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Om te spelen kun je beter nyloncoated staal of titanium draad nemen met 40 kerntjes of zo Bijoux heeft het . zeer sterk materiaal en blijft ook na mishandeling mooi.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

toch brak die 49draads stalen draad met coating.....bij mij laatst.

Dat collier wat jij bedoelt, het origineel van breil zit in de goedkope versie gewoon met een touwtje in elkaar. Ik heb het gezien omdat ik er eentje had gekocht en deze meteen uit elkaar lag...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Rob Hahn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vrijdag 22-12-2006, 13:30
Ervaring: Overig
Woonplaats: haarlem
Contacteer:

Bericht door Rob Hahn »

Ik ken geen enkel materiaal dat bestand is tegen vele malen buigen en trekken, ik kan het weten want ik heb gewerkt in het lab voor materiaal onderzoek! je zult het dus moeten zoeken in een bepaalde constructie! Ik ben benieuwd, Rob.
niets geeft zoveel voldoening als de creatie van iets moois!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

geheugenstaal zou het moeten kunnen. Helaas was het nog in de beginfase toen ik het wel kon gebruiken voor mijn operatie...ik denk ook niet dat het voor het publiek beschikbaar is :P
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Erika schreef:toch brak die 49draads stalen draad met coating.....bij mij laatst.

Dat collier wat jij bedoelt, het origineel van breil zit in de goedkope versie gewoon met een touwtje in elkaar. Ik heb het gezien omdat ik er eentje had gekocht en deze meteen uit elkaar lag...
Zelf heb ik er ook een, nu twee jaar. Toen ik hem kocht is er direct bij gezegd dat als je de ketting draait, je deze weer in dezelfde richting terug moet draaien voordat je er een ander model inlegt. Het werkt nog steeds. Het is dus geen ketting waar je regelmatig kunt frobelen.
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

@Bellie: dat gecoate draad van de Bijou of dat collier?

Met dat collier ben ik teruggegaan en kreeg een nieuwe deze doet t wel goed al draag ik m niet veel.... Het was gewoon een fabrieksfoutje denk.
Zijn allemaal cupjes die in elkaar passen en die heeeeel strak geregen zijn met een draad, maar echt strak geregen.

Kan iemand me vertellen hoe je dan nog de knoop erin krijgt, was erg moeilijk, omdat ie in het cupje ook moest vallen.


Dat gecoate staaldraad, ik ga voor een dikkere versie, want na 3 jaar hield t gewoon op, mn slot gaat ook er strak open en dicht dus dat helpt niet mee
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Liezemieken (Anmie)
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 27
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 15:40
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Erpe-Mere (Belgi

Bericht door Liezemieken (Anmie) »

Ik heb eens heel fijne zilverdraad gehaakt, dan helemaal strak opgedraaid, en dat kon wel in verschillende vormen geplooid worden.

groetjes
Carpe Diem
Plaats reactie