Legeringsrekenen

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb zonder salpeter gelegeerd op mn stage, maar dat was wel altijd maar kleinhoeveelheden
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jerry Hoogeman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: dinsdag 20-02-2007, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door Jerry Hoogeman »

Hoi Daniel,
Het legeren doen wij al 65 jaar op deze manier maar er zijn vast meer wegen die naar Rome leiden. Ik heb er Hammes maar eens op nageslagen en die smelt ook eerst het materiaal met het laagste smeltpunt. Ik denk dat als je het laagste smeltpunt als laatste bij de smelt doet bij een goudlegering de goud-kopersmelt ongeveer 1100 graden zal. Als daar het zilver met een smeltpunt van 960 graden bij gedaan wordt zal deze door de warmte van het gesmolten materiaal blijven drijven waardoor aan de onderkant het zilver 1100 graden zal worden verwarmd en door de brander van boven 1600 graden. Dan krijgt het zilver geen tijd om te smelten en is er kans dat het zilver te heet wordt en verdampt voordat het zich mengt met de rest van het materiaal. Maar ik sta open voor elka andere theorie.

Groet, Jerry
Het wordt zoals je het maakt....
Gebruikersavatar
Jerry Hoogeman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: dinsdag 20-02-2007, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door Jerry Hoogeman »

Beste Draconia
Zover ik weet (heb de bijbel Hammes er voor de zekerheid nog even voor nageslagen) wordt salpeter gebruikt voor het uitsmelten van afvalprodukten, om ijzer uit het materiaal te halen.
Ik gebruik zelf enkel borax bij mijn smelt, en zorg voor voldoende frisse lucht natuurlijk voor mijzelf en mijn brander.

Groeten, Jerry
Het wordt zoals je het maakt....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

iedere dag is meegenomen als je aan het leven hangt zou ik zeggen.
Salpeterpoeder toevoegen als je zuivere materialen inbrengt is volgens mij beslist overbodig en zonder directe afzuiging bijzonder ongezond.
Hobbyisten zijn doordat ze minder goed zijn ingelicht en ingericht vaak veel gevaarlijker bezig en dat een bedrijf waar je stage loopt het niet nauw neemt met simpele veiligheidsmaatregelen vind ik hoogst kwalijk. Juist zo'n gevestigd goudsmid zou je moeten wijzen op de risico's . echt ongeloofelijk, direct doorgeven aan je stagebegeleider.

Mijn vrouw geeft keramiekles, maar koffie drinken en eten gebeurt dus niet in dezelfde ruimte waar je o.a. met glazuren bezig bent. Dat de leerlingen daarop worden gewezen vind ik niet meer dan normaal en ze waarderen die waarschuwing allemaal. Het gevaar van giftige stoffen moet en mag je niet onderschatten. Zo heeft ooit iemand die keramiekles volgde (niet van mijn vrouw) en niet was gewezen op het gevaar van bepaalde glazuren in combinatie met het gebruik van bv appelsap d'r eigen kind verloren door vergiftiging.
Vergiftiging kan heel langzaam gaan, je hebt het niet direct in de gaten. Als je dus stelselmatig in die dampen zit, wordt je niet oud. Ik meen dat vroeger de gemiddelde leeftijd van de goudsmid op 42 jaar lag. Vroeger stond het zwavelzuur in de smederij vaak op een laag pitje, werkte natuurlijk prima en lekker snel, maar was wel oorzaak van dat lage getal bij de goud en zilversmeden. Je kunt overdrijven natuurlijk, net wat Daniel zegt, zelf heb ik ook geen zuurkast voor die enkele keer dat ik iets warms in het zwavelzuur mik, maar ik ben daarna wel even elders een halfuurtje koffie drinken.
Heb onlangs ontdekt dat de lak van afgelakte artikelen na het rhodineren niet persee hoeft te worden opgelost in aceton, maar er gewoon met perslucht afgeblazen kan worden. daar ben ik dus heel blij mee. Had ik veel eerder moeten en weten, want ik stond regelmatig in die acetondamp, die rommel mag nu mooi de deur uit.

Verder zie ik weinig verschil in de methode van "legeringsrekenen" tussen Jerry en Erika.
volgens mij is het soortelijk gewicht hier ook niet van belang en speelt dat pas een rol wanneer je een bepaalde legering wilt verhogen of verlagen in gehalte en in dat geval zijn de tabellen van Oppi ook handig.

ari
Laatst gewijzigd door Ari op zondag 23-09-2007, 9:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb nog steeds de vraag hoeveel % ongeveer je op eigenlijke gewicht doet.

Dus als ik 11 gram nodig heb (want dat is de ring berekend bijv.)
Dan heb ik zoveel % meer nodig om met het verlies van walsen en dergelijk daarop uit te komen?!

Ik zal legeren zoals ik het geleerd...eerst koper, zilver en dan goud. Ik weet van en voor mezelf dat dit gewoon goed ging en gebruikte gewoon borax of boorzuur.

Ik heb fijngoud, fijnzilver en koper, dus ik hoef het niet schoon te smelten, het is schoon.


Het enige waar ik dus nu mee zit: is hoeveel meer ik nodig heb om voldoende in het materiaal te blijven.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Erika,

Als je gewoon gladde ringen moet maken waarvoor je het profiel kunt walsen of trekken heb je volgens mij aan een paar gram extra genoeg. als het bewerkelijker ringen zijn zou ik zo veel als kan extra nemen. Wat over is teruggeven of van de prijs afhalen.
Ik zou erg graag 5 gram extra hebben. Beter iets teveel dan je ringen niet kunnen afmaken toch?
Maar eigenlijk zeg je het zelf al:
"Omdat ze dit niet allemaal gelegeerd wil hebben, een stuk terug wil omdat andere van het gezin ook ooit iets willen..moet ik dus een deel nemen ervan."
Neem zijn deel, legeer het en zorg dat je de ringen met dat goud maakt.

Ga toch maar weer eens in Hammes snuffelen. Er begint weer iets te dagen over de volgorde bij legeren. Ben toch benieuwd hoe ik nou aan andersom legeren kom.
Toch heeft het me altijd goede resultaten gegeven.
Om liquatie tegen te gaan roer ik en schommel ik de smelt rond in het kroesje en giet het tot profiel.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Ik heb het ook direct gezegd dat ik die werkwijze niet veilig vond. De ruimte werd pas afgezogen toen ik het raam open deed (...)
En de salpeter deed hij er met zijn blote handjes bij...

Ik werk in een lab, en met sommige dingen ben ik ook wel (te?) makkelijk. Ik ga niet naar een zuurkast voor aceton, maar zuren zijn behoorlijk schadelijk. Okee dat gaatje in de kleren kan geen kwaad, maar ik zet al heel snel een bril op? Wel eens een spettertje zuur in je ogen gehad? Dan weet je waarom. En dat was een heel zwak zuur...
Gelukkig maar...

En het gaat niet alleen om de risico's, maar om risico's die je kan vermijden. In de file staan kan je bijna niet vermijden, maar salpeter met blote handen versus met handschoenen bij het open raam wel.

Is zelf soldeer maken zoveel goedkoper dan het kopen?
Mijn site is helemaal vernieuwd!
www.sieradenathome.nl
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

oooh mensen voor als er vragen zijn, ik heb mn gehele theroie weer gevonden.

Dus ook de berekeningen van: ik heb 14 karaat geel en ik wil 14 kt wit.. hoe te doe
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Even over soldeer maken. Het is idd iets goedkoper maar dat is niet mijn reden dat ik het goudsoldeer zelf maak. Ik kan er meer mee. Dingen die anders zeer lastig zijn doe ik met gemak.
Tot en met kerndraad maken voor het opdikken van poten, dunne kern dikke mantel, met de micro in 3 seconden een poot er muurvast op.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

metalen

Bericht door hellen »

Erika

heb je hier nog iets aan:
http://www.ganoksin.com/benchtube/video ... and-Silver

Je kunt op zijn web-site de verhoudingen downloaden.

Hellen
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Er zou ook een berekening moeten komen over het omrekenen van 18 naar 14 en 21,3 naar 18 en noem maar op.
En gelijk daarbij ook hoeveel zilver of koper dat er bij moet om een bepaalde kleur te krijgen.
Hier zouden denk ik heel veel goudsmeden wat aan hebben.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Dat is toch gewoon terug rekenen naar wat je hebt. 10 gram 14 K = 5.85 gram fijn + 4.15 gram anders.

Wil je naar 18 K dan is het 4.15 gram X 3 ( lekker makkelijk) = 12,45 gram fijn in zitten dus kiep er 12.45-5.58= 6,6 gram fijngoud bij.

Andersom idem ditto
Heb je 10 gram 18K is dat 7.5 gram fijn en 2.5 gram anders. Wil je 14 K dan is het 7.5 / .585 = 12.82 gram totaal = dus 12.82 gr.- 7,50 gr. - 2.50 gr.= 2.82 gram bijzetten. wil je rood = koper. Wil je geel 1/2 zilver -koper.

Da's toch niet moeilijk

Of zie ik het verkeerd.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Ik wil graag nog even terugkomen over de volgorde van bijzet. Alle methode die zijn genoemd .....O.K.
Maar nu het volgende:

Het is algemeen bekent dat legeringen een lager smeltpunt hebben dan zuivere metalen. Stel je gooit in een smeltkroes fijnzilver en fijnkoper in de juiste verhouding gewoon bij elkaar. Op die plaatsen waar de twee metalen elkaar raken ontstaat al bij een lagere temperatuur een beetje smelt die dan met elkaar verder mengen enz. enz.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat dooe niet in een bepaalde volgorde te smelten maar gewoon alles tegelijk, de nieuwe (gedeeltelijk ontstane) legering direct zorgt voor een lager smeltpunt. Het smelten gaat dan veel sneller.....
Dit geldt ook met goudlegeringen smelten. Goud + koper, zilver + koper, koper en goud, alle kombinaties geven legeringen die een lager smeltpunt hebben....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Dit geld zeker voor de metalen met een groot smelttemperatuur verschil. Hierbij is het vooral belangrijk het metaal wat het eerste smelt niet te laten verbranden maar rustig de gelegenheid geven met de andere metalen te versmelten. Aldoende wordt dan het smeltpunt hoger.
cadmium / goud bijvoorbeeld.
Ik smelt dat in een oven en voeg steeds stukjes goud toe en wacht tot het bijna stolt en verhoog dan de temperatuur wat en smelt door totdat de hele legering compleet is.

Kun je ook meteen de smelttemperatuur goed in de gaten houden.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Lapidee schreef:Aldoende wordt dan het smeltpunt hoger.
cadmium / goud bijvoorbeeld.


Ruud
Je bedoelt hoop ik toch LAGER.
Wanneer je legeerd verlaagd juist het smeltpunt.

Je geeft als voorbeeld aan goud en cadnium.......
Goudsoldeer was vroeger en nu indien gewenst gelegeerd met cadnium, juist om het smeltpunt te verlagen, niet te verhogen.....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie