Zuiveren

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Charles7281
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 21-08-2019, 20:06
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Zuiveren

Bericht door Charles7281 »

Nergens kan je oude munten kwijt voor de zilver spotprijs.
Nu wil ik een het omsmelten en zuiveren tot een zilver baar.
Of twee ik wil er iets van proberen te maken bv schaakstukken of een zilveren briefen opener enz.
(Maar dan moet het gehalte ook hoger zijn dan 720)

Dus mijn vraag bestaat er een manier om zilver te zuiveren zonder chemicaliën?
En wat zouden de kosten zijn om het te laten zuiveren?
(En waar zal je dit kunnen doen)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zuiveren

Bericht door Cees »

Waarom zou je willen zuiveren je kan er gewoon zuiver zilver aan toevoegen om op een hoger gehalte te komen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Charles7281
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 21-08-2019, 20:06
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zuiveren

Bericht door Charles7281 »

Omdat ik anders zilver in moet kopen met een hoger gehalte.

En ik blijkbaar nu al veel te veel verlies heb.
Munten verkopen gaat blijkbaar 35 procent onder de spotprijs en dan moet ik daarna zilver kopen met een hoger gehalte waar ook weer winst opgemaakt wordt.

Dus munten kopen om goedkoop aan zilver te komen is blijkbaar een van de domste dingen die je kan doen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Zuiveren

Bericht door @tjuh »

puur zilver (gietkorrels) is relatief goedkoper omdat het "onbewerkt" is. bij 925 worden er maakkosten bijgeteld.

ik denk dat het sws voordeliger is je munten (hoeveel gram heb je?) op te hogen met puur zilver dan het te laten raffineren of zelf een opstelling te maken, het zou volgens mij galvanisch kunnen, maar zoek (google) even op het forum, er is genoeg over geschreven.

krijg je niet meer bij bijv Drijfhout als je het op een gewichtsrekening laat zetten? dan betaal je alleen de maakkosten over wat je opneemt aan 925 zilver.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zuiveren

Bericht door Erika »

Ik denk dat het sneller, lees dus goedkoper , is om je zilver op te hogen.
Raffineren is best een flink chemisch proces , kijk hie maar eens: hhttps://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=5001
Doe vooral voorzichtig als je met zuren gaat werken, zorg voor beschermende kleding en vooral goede afzuiging
En als je het poeder hebt kun je hebt beste in een smeltoven smeltne, gezien de brander alles weg zal blazen.

Dus beter lever je het in op een metaalrekening, en ja ook de groothandels moeten een centje verdienen, dus krijg je nergen 100% uitbetaald. En gezien zilver niet een enorm hoge waarde heeft (zie goud die de 45000 heeft gepasseerd deze week en zilver wat nog maar 563 euro de kilo is) Dan begrijp dat er maar weinig te verdienen valt op zilver en wordt voor de handel pas interessant als er kilo's worden ingeleverd ) cEn dan hebben we het over puur zilver niet over 72 % dat is dan nog lager
En je moet ook wel opletten, het ene zuiveringsbedrijf betaald lager % maar vraagt weer hoger verwerkingsbedrag.
De ander vraagt daar niets van maar betaald lager % uit.

En natuurlijk moet je voor de koers inleveren kijken bij de Laten koers, dus de lage . Dat scheelt in zilver 100 euro de kilo, goud 1000 zeker) en je hebt een laag gehalte zilver .


Ik geen idee of je nu over groots praat dus kilo's munten die je prof moet gaan (laten) zuiveren (al dan niet uit laten betalen op de metaalrekening , doen ze allemaal wel en dan het zilver en fournituren die je nodig hebt bestellen Dan betaal je alleen het fatsoen nog, het maakwerk, het metaal trekken ze van je metaalrekening af) of dat het om een 10tal munten gaat waar je beter met wat 999 fijnzilver granules de legering moet opgooien.
Ik heb even uit mijn hoofd dat voor het gehalte 800 ophogen naar 925 en per gram zilver zo 0.8 gram fijnzilver bij moet.



je kan natuurlijk ook nog kijken of je munten nog interessant zijn voor muntenverzamelaars en daar dan een hogere dan de zilver prijs kan krijgen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie