bismut

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
nimue
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 02-01-2007, 22:17
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Leiden

bismut

Bericht door nimue »

Wie heeft er ervaring met verhitten en/of het solderen van bismut? Ik heb "uitgesmolten" stukjes bismut, waarbij ik aan de vlakke achterkant een brochespeld wil vastsolderen. Het is de bedoeling dat de kristallen aan de bovenlaag van het brokje niet meer smelten bij verhitten. Het smeltpunt ligt echter al rond de 360 graden. Ik heb geen ervaring met loodsoldeer. Als lijmen van de speld de enige optie is, welke lijm kan ik dan het beste gebruiken? Het zijn vrij zware kristallen.
Dank alvast voor elke reaktie.
nb: dit is het eerste bericht dat ik post, dus mocht het klungelig overkomen dan ligt dat daaraan..
Gebruikersavatar
Diane
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 13-03-2007, 22:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Huizen

Bericht door Diane »

Hoi,

Niks klungelig aan hoor, maar even een vraagje. Wil je ze echt als broche gaan gebruiken? Als ze zo zwaar zijn lijkt mij dat niet zo prettig op de kleding. (Ik verbaas me nog regelmatig over hete gewicht van broches bij de diverse juweliers en bijouteriewinkels). Of steek je ze met de speld op een ondergrond?

Over het solderen kan ik je niets zinnigs vertellen, maar gelukkig hebben we hier plenty experts!

Gr., Diane
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi,

Geen ervaring met Bismut. Ik weet wel dat tinsoldeer rond de 240 graden smelt en dat zou dus geen probleem moeten zijn zolang het soldeer hecht aan bismut. Daar weet ik niets van.