bismut

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
nimue
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 02-01-2007, 22:17
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Leiden

bismut

Bericht door nimue »

Wie heeft er ervaring met verhitten en/of het solderen van bismut? Ik heb "uitgesmolten" stukjes bismut, waarbij ik aan de vlakke achterkant een brochespeld wil vastsolderen. Het is de bedoeling dat de kristallen aan de bovenlaag van het brokje niet meer smelten bij verhitten. Het smeltpunt ligt echter al rond de 360 graden. Ik heb geen ervaring met loodsoldeer. Als lijmen van de speld de enige optie is, welke lijm kan ik dan het beste gebruiken? Het zijn vrij zware kristallen.
Dank alvast voor elke reaktie.
nb: dit is het eerste bericht dat ik post, dus mocht het klungelig overkomen dan ligt dat daaraan..
Gebruikersavatar
Diane
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 13-03-2007, 22:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Huizen

Bericht door Diane »

Hoi,

Niks klungelig aan hoor, maar even een vraagje. Wil je ze echt als broche gaan gebruiken? Als ze zo zwaar zijn lijkt mij dat niet zo prettig op de kleding. (Ik verbaas me nog regelmatig over hete gewicht van broches bij de diverse juweliers en bijouteriewinkels). Of steek je ze met de speld op een ondergrond?

Over het solderen kan ik je niets zinnigs vertellen, maar gelukkig hebben we hier plenty experts!

Gr., Diane
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi,

Geen ervaring met Bismut. Ik weet wel dat tinsoldeer rond de 240 graden smelt en dat zou dus geen probleem moeten zijn zolang het soldeer hecht aan bismut. Daar weet ik niets van.
Het is niet echt spul waar de geroutineerde goudsmid veel mee werkt dus wellicht zou jij het ons kunnen vertellen binnenkort.
Ik wil het graag van je weten.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
henk van aalst
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 12-02-2007, 21:51
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door henk van aalst »

BISMUT
- Lage smelttemperatuur. Als SnBi herhaaldelijk aan
hoge temperaturen blootgesteld wordt, gaat alle
mechanische sterkte verloren.

- Gevoelig voor loodcontaminatie. Lood-bismut (PbBi)
kan het smeltpunt onaanvaardbaar doen dalen tot
zelfs onder 100?C.

Ik zou lijm gebruiken, op de verpakking staat meestal wel of het geschikt is om metalen aan elkaar te lijmen.
nimue
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 02-01-2007, 22:17
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Leiden

Bericht door nimue »

Dank voor jullie reaktie. Ik ga (na mijn vakantie) een stukje opofferen om het solderen uit te proberen. Ik weet ook niet of het zuivere bismut is, of de SbBi verbinding die door Henk genoemd wordt. In dat geval zal ik zeker aan de lijm moeten. Of ga ik er toch een hanger van maken, want als broche zijn die kristallen misschien inderdaad te zwaar.

Nog een andere vraag: wie weet er in Nederland een goed adres om aan goldfill (goldfilled?) draad te komen? Ik ken alleen een webwinkel in Amerika: www.shipwreck.com. Zij hebben voornamelijk kralen, maar ook klossen goldfill en verschillende fournituren.
Bij Bijou of bij Schone kon ik er geen enkel product van vinden.
Bedankt vast..
Gebruikersavatar
Diane
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 13-03-2007, 22:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Huizen

Bericht door Diane »

Nog een wild idee... als de achterkant vlak is, kan je dan niet iets slims doen met een zetting met pootjes oid.? Of zijn de kristallen te kwetsbaar? Geen flauw idee of je de zijkanten glad kunt (en wil) maken, anders kan je er wellicht een kastje omheen maken. Dani?l heeft een heel aantal stap voor stappen over zettingen gemaakt, wie weet haal je daar een idee uit.
Ik ben benieuwd naar het resultaat! Laat je het aan ons zien?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Een stuk bismut zetten is wel mogelijk maar je krijgt waarschijnlijk wel wat lange pootjes.
Misschien ook niet, maar dat hangt van je bismut stukje af.
Ik heb nog nooit met bismut gewerkt maar als je er in kunt vijlen en boren kan je je stuk altijd mooi aanpassen voor een zetting.
Bijvoorbeeld deels gladomzetting deels zetpoten.

Goldfilled is volgens mij hetzelfde als double in nederland. Double is goud op zilver.
Dit heeft Bijou wel. Als je er vragen over hebt kan je bijou even bellen en zij kunnen je verder helpen.

Fijne vakantie.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Doubl? is toch goud op Tombac?

gewoon te koop bij bijoux pagina 197.

Bismuth kun je heel goed met pootjes vastzetten. eventueel een gaatje inboren of gleuf infrezen. Voor de zekerheid zou ik het extra lijmen.
Bismuth is niet echt geschikt om te dragen, zeer oxidatie gevoelig, gevoelig voor huidzuur en parfums etc. de kristal hechting op de afzondelijke kristallen is erg zwak dus stukken zullen bij gebruik snel afbreken.
Uiteraard afhankelijk van de kristallografische opbouw.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ah, is het tombac tegenwoordig. Das jammer.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

mmmmmmm. Staat ook in de hammes anno 1942.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
nimue
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 02-01-2007, 22:17
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Leiden

Bericht door nimue »

Bedankt voor de (zet- en lijmtips voor de bismut. In september ga ik de introductiecursus zetten doen, daarna hoop ik aan mijn plannetje met te kunnen gaan werken. Laatste plan is nu hanger met zilveren zetbakje plus pootjes.

Over dat goldfill had ik van internet begrepen dat het juist niet hetzelfde is als double.
Ik citeer:
" Gold plated metaal word gemaakt door een laagje goud chemisch te binden aan een metaal.(...)
Goldfill metaal word gemaakt door een laag van 14 karaat goud te binden met hitte en druk aan een kern van messing.
Goldfill is niet te vergelijken met gold plated omdat goldfill materiaal 100 keer meer 14 karaat goud heeft dan gold plated. Om het label ?Goldfill? te mogen gebruiken moet tenminste 1/20ste (van het totale gewicht) 14 karaat goud zijn. "

Als dit klopt zit het verschil hem dus zowel in het productieproces als in het goudgehalte. (Ik vond deze info, al surfend, bij "tutti frutti jewels" - weet niet hoe serieus ik het moet nemen..)

Double fournituren kun je inderdaad bij Bijou etc, kopen, maar het heeft zo'n harde geelgouden kleur. De kleur van goldfill lijkt veel meer op rose-goud en vind ik veel mooier.
Wie weet waar ik betrouwbare gegevens over de verschillen tussen double/vermeil/goldfill kan vinden?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Sorry, ik niet. Ik gebruik het ook nooit maar ben wel nieuwsgierig.
Hopelijk weet iemand anders het.
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie