dasspeld solderen?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
flienemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zaterdag 07-08-2010, 11:21
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Mechelen

dasspeld solderen?

Bericht door flienemien »

volgende week brengt een klant een dasspeld, hierop stond een koppeltje in hetzelfde materiaal.
nu is dat koppeltje eraf gebroken. hij vroeg me of ik het koppeltje er terug kon opzetten en terug vergulden.

nu heeft hij zelf geen idee welk materiaal dit is en twijfelt zelfs of het zilver kan zijn. ook heeft hij geen idee wat hij dit betaalt heeft in der tijd, wat een kleine indicatie zou kunnen geweest zijn.

hoe begin ik hieraan? moest het wit metaal zijn, hoe kan ik deze solderen? jullie een idee?

groepjes
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: dasspeld solderen?

Bericht door Cees »

Dat zijn een heleboel onduidelijkheden die je schetst. Helaas is dit geen forum voor helderzienden, dus beantwoording is lastig.

Als de klant komt met de dasspeld zou ik eerst eens kijken of er merktekens in zitten, zo niet met de klant bespreken dat de onduidelijkheid van het metaal een issue is.
Bespreken wat je van plan bent en wijzen op het risico.

Mogelijk kan je uit voorzorg een kopie maken van het koppeltje dat erop gesoldeerd moet worden, zodat je het later altijd nog af kan gieten als het mis gaat.

Je zou ook het metaal van de speld kunnen toetsen als je daar ervaring mee hebt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: dasspeld solderen?

Bericht door Erika »

En als prof goudsmid heb je vast wel een toetssetje in huis dus de edelmetalen heb je zo uitgekaderd.
Verder sluit ik me bij Cees aan, het kan van alles zijn.
Pewter (tin) , alpaca e.t.
Even zoeken naar keurmerken, grote kans dat je er geen vind als ht geen edelmetaal is.
Zilver is zo getoetst etcetc

Dat eerste smelt weg als je er heet op ademt de tweede is goed te solderen maar zal met vergulden eerst een basislaag meten krijgen van koper oid voor de goud of zilverlaag er op gaat . Bedenk ook dat vergulding snel slijt en dat je dit goed aangeeft bij de klant, geen garanties.

Verder zou je moeten berekenen wat en reparatie kost
En wat het zou kosten als je bijvoorbeeld in zilver zal na(gieten)


Maar eerst heel goed testen wat het is
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie