Zilver, van zwart naar 'wit'

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Puzzelring
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 15-02-2017, 1:54
Ervaring: Overig
Contacteer:

Zilver, van zwart naar 'wit'

Bericht door Puzzelring »

Ik weet niet helemaal zeker of het in deze categorie thuishoort, maar ik heb een vraag over het oppoetsen (er is vast een andere term voor) van zwart geworden zilveren voorwerpen.

Ik dacht dat het aardig zou zijn om klanten een klein poetsdoekje te geven bij elke bestelling. Een aardigheidje.
Als test heb ik doekjes besteld, die het qua prijs een aardigheidje laten zijn, maar die helaas niet doen wat ik had verwacht.

Getest op een ring die ik al even niet heb gedragen, zorgt het doekje voor meer glans, maar niet voor het verwijderen van de verkleuring.
Ze zijn dus wel bruikbaar om de ringen nog even op te poetsen voor ik ze verzend, maar ik wil ze niet meesturen.

Zijn er doekjes op de markt die 'iedere' edelsmid in huis heeft omdat dat HET doekje is om de boel op te poetsen?
Of haal ik gewoon een doorsnee zilverdoek bij de Blokker?
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilver, van zwart naar 'wit'

Bericht door Briolet »

Die zwarte laag ik zilversulfide. Er zijn twee manieren om dit weg te krijgen: Afschuren of chemisch verwijderen .

In mijn beleving werkt chemisch verwijderen veel gemakkelijker.

Bij schuren met een poetsdoek (met of zonder polijst pasta), slijt je sieraad elke keer een beetje. Bij chemisch verwijderen wordt de zwarte laag weer teruggevormd tot metallisch zilver. Je kunt daar dure chemische vloeistoffen voor kopen, maar je kunt ook huismiddeltjes gebruiken.

Als je water met soda erin opwarmt in een stalen of geëmailleerde pan en gooit hier vervolgens een stuk aluminiumfolie in, dan lost het aluminium op, onder vorming van waterstofgas. Doop je vervolgens je aangelopen sieraad in deze bruisende vloeistof, dan is hij zo wit. Met deze methode bereik je ook de dieper liggende delen waar je met poetsen niet bij komt.

Of om het kort te maken: Schrijf een mooie gebruiksaanwijzing over het gebruik van soda en aluminium folie. Je gekochte doekjes laat je gebruiken om erna weer de mooie glans terug te krijgen.
Puzzelring
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 15-02-2017, 1:54
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Zilver, van zwart naar 'wit'

Bericht door Puzzelring »

Dank je wel voor de tip.
Dit ga ik eerst even proberen met een zilveren theelepeltje.
Je hoort nog hoe het afloopt.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilver, van zwart naar 'wit'

Bericht door Erika »

Soda en aluminium werkt gewoon voor zilver hoor!
Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt zul je zilver poetsen op zeker tegenkomen, ook het voorkomen van de oxidatie van zilver.


zou het een idee zijn dat je de ringen rhodineert dan zullen ze niet zwart worden, een zinzi heeft ook veel gerhodineerde sieraden, is de kleur niet meer zilver maar rhodium. Maar het donker worden door de zwavel in dee lucht heb je dan niet meer.
Poetsen zelf moet wel moet poetsdoek ook lukken, maar zal je heel snel en met veel wrijving moeten doen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilver, van zwart naar 'wit'

Bericht door Briolet »

Ik zie nog geen reacties met 'betere' poetsdoeken, dus kom ik nog even terug op de soda methode. Ik lees dat je ook zuiveringszout (Baking soda) kunt gebruiken. In sommige landen is dat stofje populairder in het keukenkastje dan soda. Beide stoffen lijken chemisch ook erg op elkaar.

Als afgestudeerd chemicus ligt een chemische oplossing mij meer dan een mechanische oplossing. Ik heb nog wat verder gezocht en vond de twee volgende artikelen die beter ingaan op de uitvoering en de chemie erachter:

Praktische uitvoering. Hier wordt het als experiment beschreven en benadrukt met dat het zilver en aluminium contact moeten houden voor het beste resultaat.

Chemie achter de reactie. Hier gaat men iets dieper in op de chemie. Alles op het niveau van het havo/vwo. De redox reacties waar de meeste leerlingen zo van gruwelden.

Gebruik echter geen aluminium pannen, want soda lost aluminium op! In de tweede link voegen ze nog keukenzout toe. Dat is natuurlijk om de electrische geleiding van de oplossing te verhogen. Dat kun je ook doen door meer soda toe te voegen, maar keukenzout is nog goedkoper.
Plaats reactie