juweel in zilverklei bewerken tot ander

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
VMK
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 14:41
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

juweel in zilverklei bewerken tot ander

Berichtdoor VMK » woensdag 22-06-2016, 15:07

Heeft er iemand ervaring in het bewerken van een bestaand juweel uit zilverklei? Ik zou het moeten omvormen tot een ander juweel. Kan ik het walsen, moet ik het eerst uitgloeien, kan ik het hameren,... Bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5854
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: juweel in zilverklei bewerken tot ander

Berichtdoor Erika » woensdag 22-06-2016, 15:54

Als het goed is moet er na het bakken een fijnzilver overblijven,
Theoretisch zou je het moeten kunnen omsmelten en dan legeren tot lager gehalte of als fijnzilver gebruiken

Heeft het een speciale reden waarom zilverklei moet worden omgewerkt? Of is het omdat het goedkoper is omdat het zilver al bestaat, want dat valt tegen in zilver als je de ure gaat rekenen die je nodig hebt om tot een nieuw sieraad te komen met ook nog de tijd van het zilver om te werken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Re: juweel in zilverklei bewerken tot ander

Berichtdoor Precious Art » donderdag 23-06-2016, 16:35

Als het gaat om het bestaande ontwerp om te vormen tot een ander ontwerp, bij voorbeeld door het in stukken te zagen en anders te rangschikken. Dan kun je het in stukken zagen en op een andere wijze weer (op de zilverklei manier) aan elkaar zetten en opnieuw bakken. Solderen gaat ook redelijk.
Zilverklei is van zich zelf na het uitbakken heel erg poreus. Zou je het plat hameren dan zal het gaan scheuren. En ik denk dat dat bij walsen het zelfde probleem gaat geven.

Het is wat Erika zegt. Is het het waard om dure uren te gebruiken als het eind resultaat ook met gewoon zilver (zonder veel problemen) gemaakt kan worden.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
VMK
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 22-06-2016, 14:41
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: juweel in zilverklei bewerken tot ander

Berichtdoor VMK » maandag 04-07-2016, 12:05

Bedankt voor jullie reactie.
Ja, het is de bedoeling een bestaand juweel om te vormen, dat is de vraag van de klant. Dus smelten en koper aan toevoegen zou gaan. Misschien levert het hameren wel een leuk effect, ook als het scheurt?!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5854
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: juweel in zilverklei bewerken tot ander

Berichtdoor Erika » maandag 04-07-2016, 16:05

ligt eraan wat je klant voor ogen heeft .

Ik vind grof zilver niet verkeerd en legeren hoeft niet perse toch een fijnzilver sieraad is al wat ze ook heeft met dat zilverklei. Maar als het scheurt omdat het bros is, is het de vraag of elk sieraad haalbaar is.
Bijv een klemarmband van bros scheurend materiaal is vragen om moeilijkheden.
Een hangertje heeft minder te lijden ... Delftse gietmethode doet vast wel goed in deze

risico van niet goed werkend materiaal bij de klant leggen en goed je uren rekenen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Metalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten