Vraagje over zilverklei

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Vraagje over zilverklei

Bericht door draconia »

Ik heb een werkstukje gemaakt met zilverklei op koper. De bedoeling is dat het koper donker gemaakt wordt (bruinzwart) en het zilver glanzend.
Ik ben nu alleen bang dat als ik de vlam erop zet, de zilverklei niet aan het koper hecht.
Wat denken jullie? Zal ik het geheel inboraxen en pioentjes soldeer extra hard erbij leggen?

Of kan zilverklei niet uitgestookt worden met de vlam?

Het is op zich wel mooi geworden, dus ik hoop dat het lukt!
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hoi Draconia.

Zilverklei kun je heel goed uitstoken met de vlam, het gaat gelijkmatiger in een oven, maar zelf doe ik het met de vlam als ik met zilverklei aan de gang ga.

Over je vraag of het aan koper hecht, ik durf het niet te zeggen. Er schijnt zilverklei te zijn wat hecht aan 925 zilver en dat je daar dan dus ook fournituren ed. in kan verwerken, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Ik heb ?berhaupt nog niet veel met zilverklei uitgeprobeerd, dus kan je er niet al te veel adviezen over geven. Succes en laat het me weten hoe het gegaan is.
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Gewoon even met een klein stukje uitproberen. Er is zilverklei in pastavorm dat o.a. bedoeld is om onderdelen te verbinden.
Wanneer ik dit zou moeten maken dan zou ik het gedeelte van zilverklei helemaal afmaken, dus kleien, drogen en branden. Dan op de koperen plaat vastsolderen door zowel het koper als het zilver in te smeren met borax en zilversoldeer aanbrengen. Schoonmaken in het zuur, alles polijsten en dan als laatste het koper kleuren.

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Nou ik heb gisteren geprobeerd de zilverklei af te bakken. Het koper zo goed mogelijk ingesmeerd met borax, en de vlam erop. Het blijft een hele tijd er wit uit zien, en op een gegeven moment begon het roodachtig te worden. Toen was ik opgehouden, want er kwam rook onder mijn plaat vandaan (te lang de vlam op een klein stukje gehouden, werkbank geschroeid :)
Ik ga vanavond er verder mee, ik ga het eerst maar eens in de vitrex gooien, kijken of het houdt. Ik kan het altijd nog vastsolderen toch?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Zilverklei is fijnzilver en ziet er wit uit. Wanneer je het gekleid en gedroogd hebt kun je het met de vlam gaan "bakken".
Dit bakken kun je zien als het gloeien van zilver maar dan ites warmer.
Op het moment dat je door de witte kleur de gloed begint te zien zit je goed. Probeer deze temperatuur ca. 10 minuten vast te houden. Dan pas stoppen.

Succes, Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Nou de pokken hebben de vitrex overleefd, ook nadat ik vergeten was dat het in de vitrex lag :lol:

Ik zag inderdaad de gloeikleur door het witte heen, maar ik weet niet helemaal zeker of ik het 10 minuten vol heb gehouden, wel lang, maar ik heb de tijd niet bijgehouden... wat denken jullie? Voor alle zekerheid nog verder branden?

De pokken zijn inderdaad wit gebleven, maar echte pokken zijn natuurlijk ook wit, dus ik laat het zo denk ik. Maar nu heb ik dat het koper weer roze is geworden van de vitrex. Ik dacht eraan om het weer met de vlam ietsje te verwarmen om de donkere kleur terug te brengen. Er moet toch nog een haakje aan dus dat komt wel goed uit.
Ik heb alleen wel ergens een druppeltje van die zilverklei blijkbaar laten zitten, want daar is het nu ook zilver geworden :)

Nog even een ander vraagje, ik heb er nu maar heel weinig zilver op gedaan, maar als ik een voorwerp maak van zilver dat boven de 8 gram uitkomt, en ik wil het laten toetsen, wordt dit dan toch 925 zilver? En wat gebeurt er als de klei blijkbaar nog niet helemaal goed uitgebakken is?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

draconia schreef: door het witte heen, maar ik weet niet helemaal zeker of ik het 10 minuten vol heb gehouden, wel lang,

Als je het zilver vijlt en/of schuurt, en het is lang genoeg op temperatuur gehouden is het normaal zilver. Als het te kort of te koud is gegloeid dan brokkelt het af onder het vijlen/schuren. Dit verschil merk je direct.

nog verder branden?

Ik weet niet of het proces verder gaat tijdens opnieuw gloeien. Probeer maar eens uit. Je vijlt of schuurt het daarna en je weet het...
Laat eens weten want dan weten wij het ook....

Nog even een ander vraagje, ik heb er nu maar heel weinig zilver op gedaan, maar als ik een voorwerp maak van zilver dat boven de 8 gram uitkomt, en ik wil het laten toetsen, wordt dit dan toch 925 zilver?

Het is fijnzilver dus 999/1000 maar daar wordt niet op gestempeld, dus 925.
Wanneer er zilver vast aan koper zit krijg je een keur van "NIET METAAL" en "925"

En wat gebeurt er als de klei blijkbaar nog niet helemaal goed uitgebakken is?
Dit is en blijft fijnzilver. Ook als het niet helemaal goed doorgegloeid is. Je kunt het gewoon bij het zilver gebruiken en meesmelten met de rest.

Zilverklei is gewoon puur zilver. De extra stofen die erdoor vermengd zijn verdwijnen na het gloeien.

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Ik had inderdaad al wel een beetje voorzichtig gevijld en daaronder was het zo te zien gewoon zilver...
Bedankt voor de info. Dit is op zich wel goed bevallen. Ik heb nog een heleboel edelstenen liggen in de meest rare vormen, en dan kan ik daarmee aan de slag...

Ik bedenk me nu dat het pure zilver niet hard genoeg is om een zetting van te maken???
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Het kan wel maar het slijt wel vlugger.

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hmm, het krast sneller maar slijt langzamer.
Net als platina, het verbuigt of krast makkelijk, maar geeft niet af.
Ik durf jou stelling in twijfel te trekken Eljas.
Ook omdat ik een tijd lang voor ons historische groepje veel in fijnzilver gewerkt heb. Doordat het alleen al moeilijker te polijsten is heb ik het idee dat het (net als platina) dus ook minder materiaal afgeeft bij contact met alledaagse aanwezigheden zoals kleding, fietssturen en alles waarmee onze handen (als het om een ring gaat) mee in aanraking komt.
Als iemand gedegen redenen of technische feiten kent over de slijtbaarheid van fijn- of eerste- gehalte, ben ik zeer geinteresseerd/

Groeten,
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik deel je mening Daniel. Slijten zal het niet sneller maar in gebruik wordt het materiaal wel sneller naar een andere plaats geduwd, hierdoor kunnen eerder dunne plaatsen ontstaan.
Fijn zilver polijsten gaat eigenlijk alleen goed met een bruneersteen. En dan nog van een goede kwaliteit. En vette zeep of wintergreen olie.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

over die discussie heb ik berichten naar een nieuw topic gesplits.
Deze gaat over zilverklei
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ik heb nog een heleboel edelstenen liggen in de meest rare vormen, en dan kan ik daarmee aan de slag...
Ik bedenk me nu dat het pure zilver niet hard genoeg is om een zetting van te maken???
Gewoon doen hoor! Zeker als je begint met zetten is fijnmetaal een erg vriendelijk materiaal.
Het krast wat sneller, maar is zeker niet te zacht.

Groeten
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Bedankt voor de tips. Ik denk zelf ook dat fijnzilver te zacht is om de hele ring mee te maken, maar de kop zou misschien wel kunnen. Daarom stoppen ze toch ook koper in de zilverlegering, om het harder te maken?

Ik ben nog niet veel verder met mijn mossel. Ik heb gemerkt dat de pokken toch loslaten. Kan ik die gewoon met zilversoldeer vast solderen?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Zilveren pokken van zilverklei op een koperen mossel?
Ik zou niet weten waarom niet.
Word wel nieuwsgierig nu.

Succes
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie