Vraagje over zilverklei

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Mocht ie lukken, dan probeer ik wel een foto neer te zetten

hoewel ik niet zou weten hoe...
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

dan wil ik je wel helpen hoor
The best things in life are still made by hand
creanijn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 29-03-2007, 17:15
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door creanijn »

draconia schreef: Ik ben nog niet veel verder met mijn mossel. Ik heb gemerkt dat de pokken toch loslaten. Kan ik die gewoon met zilversoldeer vast solderen?
Bij een zilverklei workshop die ik gevolgd heb, hebben we een ring gemaakt die we na het bakken later dicht solderden, dus dit moet toch ook lukken.

Groetjes Janine
nnicolini
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: vrijdag 23-03-2007, 14:05
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Zaandam
Contacteer:

Bericht door nnicolini »

Draconia,

Afgebakken zilverklei is prima te solderen. Het heeft alleen de neiging om het soldeer op te slokken omdat het poreus is. Als je het eerst plaatselijk bruneert of in de polijsttrommel stopt, dan gaat het solderen makkelijker. Maar dan nog heb ik weleens gehad dat ik 2 of 3 keer soldeer erbij moest doen. Ik gebruik trouwens wel het zachtse soldeer dat mogelijk is.

Een niet goed afgebakken stuk zilverklei is erg breekbaar, de zilverdeeltjes zijn dan nog niet goed aan elkaar gesinterd. Ik geef dan ook de voorkeur aan de oven boven de brander voor het afbakken van zilverklei, gaat veel gecontroleerder.

Janine,

ik vind het wel heel raar dat ze bij een zilverklei workshop de ring dichtsolderen. Het is juist zo mooi dat je met de zilverklei de aanhechting mooi kan dichtsmeren. Ik vind het wel lastig om de ringmaat te bepalen, omdat het materiaal bij het afbakken nou eenmaal krimpt.

Groetjes,
Nathalie
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Nathalie,

Waarom gebruik je het zachts mogelijke soldeer bij ziklverklei?
Fijnzilver heeft een hoger smeltpunt dan 1ste gehalte. Extra hard zou geen probleem mogen zijn. Geen ervaring met het spul hoor, gewoon nieuwsgierig.

Over het opslurpen van soldeer, als je het aan 1ste gehalte of op koper soldeerd zou je ook die elementen kunnen voorsolderen.
dan zit het in ieder geval al op dat metaal.

Over de ringmaat,
Het lijkt me handig om de krimp van zilverklei te bepalen.
Of in ieder geval een schatting van hoeveel groter je je ring moet maken.
Stel je maakt een ring van maat 18 in zilverklei en die is na het bakken maat 17.25 geworden.
Dan weet je dus dat je je ring ongeveer driekwart maat groter moet maken.
Dit is een hypothetisch geval, maar als ik wasmodellen maak en ze worden in goud gegoten maak ik meestal de ring een halve maat groter. Komt meestal goed uit.

Groeten.
The best things in life are still made by hand
nnicolini
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: vrijdag 23-03-2007, 14:05
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Zaandam
Contacteer:

Bericht door nnicolini »

Hoi Daniel,

ik gebruik het zachtsoldeer uit voorzorg, omdat ik een keer een mooi gedetailleerd zilverklei stuk heb gesmolten toen het soldeer niet wilde vloeien.

Dat voorsolderen doe ik eigenlijk altijd, maar ook dan slorpt het zilverklei de soldeer soms op en zit het pennetje / oogje gewoon los.

De krimppercentages van alle soorten zilverklei verschillen van elkaar. Art Clay krimpt over het algemeen minder dan PMC. Voor Art Clay zijn er tabelletjes gemaakt.

Ook al is bekend wat de gemiddelde krimp van de zilverklei is, dan kan je daar nog niet helemaal op vertrouwen omdat de krimp iets variabel is. Hoe langer en heter het zilverklei werkstuk gestookt is, hoe meer de moleculen aan elkaar sinteren en dus meer krimp, maar ook een sterker werkstuk.

Ik hou niet zo van ringen maken met zilverklei, maar als ik ze maak, maak ik ze vaak wat dikker en aan de krappe kant, kan ik altijd nog wat uitvijlen.

Een te dunne ring van zilverklei wordt trouwens al snel een eitje. Als je een zilverklei ring matteert door bv borstelen, dan is het oppervlak al vrij snel weer glanzend, het is toch erg zacht. Door het sierraad in de polijsttrommel te doen, wordt het sterker.

Groetjes,
Nathalie
Anneke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 20-12-2006, 22:59
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Anneke »

Hoi Draconia
Ik ben niet zo vaak op het forum, maar ik zag je vragen over het zilverkleien en koper.
Dat moet goed gaan, ik heb voorbeelden van zilverklei waar het koper is ingeduwd en daarna wordt het samen gebakken, of in de oven of met de brander. Met de brander duurt dit echt geen 10 minuten, maar als het organisch materiaal er uitgebrand is, dit ruik je en zie je als en rookpluim, dan nog 2 minuten branden en dan is het oke.
Zilverklei is daarna helemaal wit en wordt eerst met een staalborstel bewerkt tot je het zilver te voorschijn ziet komen. :D
Let echter wel op dat je voor je de zilverklei gaat branden, dit eerst helemaal droog moet zijn. Dit kan in een huishoudoven, of op een gourmetplaat of zoiets maar ook met de fohn of 24 uur aan de lucht laten drogen.
Je zal je misschien afvragen hoe ik dit allemaal weet? maar ik ben in mei en in juni op cursus voor docent zilverklei geweest.
Op dit moment zijn mijn 3 examenstukken in het vliegtuig naar Japan.
Dus bij vragen over zilverklei kan ik je waarschijnlijk wel helpen.

Groetjes Anneke ( www.beadsdesign.nl) daar vind je ook door mij gemaakte zilverklei sieraden.
Anneke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 20-12-2006, 22:59
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Anneke »

Hoi Janine,

Las ik nu net in je berichtje dat je op een workshop Zilverklei je de ring moest solderen???????????
Ik heb 1 workshop, 1x 7 avonden cursus en 2 opleidingen voor docent gedaan en ik heb nog nooit waar ik ook ben geweest of heb gezien dat de ringen worden gesoldeerd.!!!!
Dit is nl. helemaal niet de bedoeling,
Mag ik vragen bij wie je de workshop hebt gedaan? en was dat een gecertificeerde docent of beun de haas.

Groetjes Anneke
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Ik heb welliswaar helemaal geen zilverklei cursus gevolgd, maar wel net het theorievak "Metalen en Legeringen" voor de vakschool geleerd (en examen in gedaan, resultaat onbekend, ws wel geslaagd...)
Zilverklei resulteert in fijnzilver (1000 dz)
Normale sieraden worden van 925 dz zilver gemaakt, met als bijzetmetaal koper om het zilver harder te maken.
Dat harder maken is natuurlijk voor ringen erg belangrijk omdat die (meer dan hangers ed) erg aan slijtage en vervorming bloot staan. Vooral het ei-vormig worden van ringen.
Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je de kop van zilverklei maakt maar die wel op een 925 dz ring wil solderen, zodat de vorm van de ring beter intact blijft...
creanijn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 29-03-2007, 17:15
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door creanijn »

Anneke schreef:Hoi Janine,

Las ik nu net in je berichtje dat je op een workshop Zilverklei je de ring moest solderen???????????
Ik heb 1 workshop, 1x 7 avonden cursus en 2 opleidingen voor docent gedaan en ik heb nog nooit waar ik ook ben geweest of heb gezien dat de ringen worden gesoldeerd.!!!!
Dit is nl. helemaal niet de bedoeling,
Mag ik vragen bij wie je de workshop hebt gedaan? en was dat een gecertificeerde docent of beun de haas.

Groetjes Anneke
Ik lees dit nu pas allemaal :( sorry.

Het was een workshop waar alle technieken in behandel werden. We hebben ook ringen gemaakt die uit een stuk bestonden. Maar om ons ook zilverklei te laten solderen zat dit er ook bij in. Het is zeker geen beun haas. http://pmc.goldenartdesign.nl dit is haar website. Kan het iedereen zeker aan raden :D
Helena
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 28-02-2008, 11:56
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: omgeving Venlo
Contacteer:

Bericht door Helena »

Hallo Draconia,

Graag wil ik even terugkomen op het begin van dit topic.
Namelijk of zilverklei aan koper hecht. Het antwoord hierop is nee.
Maar daar was je zelf al achtergekomen, nietwaar.
Om koper en zilverklei permanent aan elkaar te verbinden (zonder dat je achteraf gaat solderen) , moet je het inbedden.
Doordat zilverklei bij het brand proces krimpt wordt het koper als het ware "gezet".
De verschillende merken zilverklei hebben andere krimppercentages maar in principe komt het op hetzelfde neer.
Het probleem wat daaruit volgt is dat er vaak vervormingen optreden.
Je hebt koper, wat niet krimpt en je hebt de zilverklei die wel krimpt.
In je ontwerp moet je met deze gegevens rekening houden.

Ik ben wel heel nieuwsschierig naar het uiteindelijke resultaat van je koper en zilverklei werkstuk. Heb je het nog gesoldeerd?

Helena
Plaats reactie