Zilver/Palladium

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Zilver/Palladium

Berichtdoor Maarten » vrijdag 17-06-2016, 21:10

Was ongeveer 2 weken geleden in het weekend bij een maatje op bezoek en hij was een beetje aan het snuffelen op de
site van Heimler Meule groep (Drijfhout in NL) en daar zagen wij dat ze ook een zilverlegering leveren met Palladium erin.
Blijkbaar zou dit dan minder snel aanslaan (net zoals Argentium)

Heeft iemand hier op het forum er wel eens mee gewerkt? Vraag me af of het idd minder snel aanslaat en
of de verwerking t.o.v. de 1e gehalte legering veel verschilt? Zoals gietbaarheid, polijstbaarheid enz. :think:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilver/Palladium

Berichtdoor Abo » zaterdag 18-06-2016, 11:27

Het loopt niet alleen minder snel aan maar maakt het zilver ook duurzamer.

Geen problemen met het vijlen, schuren, graveren of polijsten maar wel met gieten.
Dat is eigen aan legeringen met palladium.

De gebruikte legering is duurzamer vermits het dichter wordt met palladium als legeermateriaal.
Wel dichter maar niet harder! Dat zijn twee verschillende onderwerpen.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zilver/Palladium

Berichtdoor Maarten » zondag 19-06-2016, 15:52

Bedankt voor je reactie :thx:

Als ik het goed begrijp;
Je bedoelt dat het zilver duurzamer wordt doordat het, door toevoeging van Palladium, minder snel slijt?

Jammer dat het niet gietbaar is. Dit zou betekenen dat je je restmateriaal niet opnieuw kan omvormen tot halffabrikaat wat ik toch wel een groot gemis vindt. Waarschijnlijk ook de reden dat het in Nederland niet populair is of niet veel wordt gebruikt?

Weet jij of zilveren sieraden die in Duitsland gemaakt en in Nederland geleverd worden ook van deze legering gemaakt zijn?

Aangezien er dan geen koper in de bijzet zit (denk ik want ze zullen niet de precieze samenstelling prijsgeven) zou de kleur
meer tegen fijnzilver aan moeten zitten. :think:

"De gebruikte legering is duurzamer vermits het dichter wordt met palladium als legeermateriaal.
Wel dichter maar niet harder! Dat zijn twee verschillende onderwerpen."
Dus als ik goed begrijp is de innerlijke structuur compacter? Dan zou het nog beter te polijsten zijn net zoals een gesmeed voorwerp ook beter polijstbaar is.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 349
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilver/Palladium

Berichtdoor Briolet » zondag 19-06-2016, 17:45

Maarten schreef:Waarschijnlijk ook de reden dat het in Nederland niet populair is of niet veel wordt gebruikt?


Het kan ook de prijs zijn. In 1 kg 1e gehalte zit 925 gram zilver. Bij de huidige koers van 513 €/kg is dat € 475,-

Laat de resterende 7,5% palladium zijn met een koers van 15400 €/kg, dan is dat € 1155.- Het zal minder zijn omdat er vast minder dan 7,5% Palladium in zit, maar de bijmenging zal toch al snel evenveel of meer waard zijn dan het zilver zelf.
Laatst gewijzigd door Briolet op dinsdag 21-06-2016, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilver/Palladium

Berichtdoor Abo » maandag 20-06-2016, 9:55

ja Maarten, dat bedoel ik ook.

"Jammer dat het niet gietbaar is."
Dat heb ik niet geschreven en beweer ik ook niet.
De legering is wel gietbaar maar is stroperiger, dikker van aard.
Gekochte legeringen bezitten verbeteraars zoals silicium, zink, mangaan, indium enz naargelang het geoogde resultaat waarnaar gestreeft wordt.
Door een eerste smelt worden/kunnen deze verbeteraars deels verbruikt waardoor de legering zijn begineigenschappen verliest maar daarom niet onbruikbaar wordt.

Het mengen van zilver met palladium is nog zo'n zaak.
De smelttemperatuur van palladium is duidelijk hoger dan zilver mocht je het zelf proberen te maken.
Palladium kan je daarom best klein versnipperen zodat het vlugger in de zilversmelt opgenomen wordt.
Dat het goed moet geroerd worden spreekt voor zich.
Mocht je er koper bijdoen dan wacht tot je voorlegering van Ag/Pd volkomen is en dan pas koper bijvoegen.
Dit om de productie van kopermonoxide tegen te gaan.

Duitsland is een conventioneel land dat niet zo open staat voor nieuwe exotische legeringen.
Dat is mijn mening na er meer dan 30 jaar gewerkt te hebben.
Ik zou het betwijfelen dat ze zilverlegeringen voeren met palladium maar niets is onmogelijk.

Amerika is een land waar meer vrijheid is in deze materie en de mensen voor nieuwe legeringen te vinden zijn.
Daar vind ik meer mijn weg wat betreft legeringen van vreemdere aard.
Het nadeel zijn de hoge importkosten en taksen die bij een koop gesloten worden.
Die omzeil ik dan door naar beurzen te gaan zoals Bazel waar je dan legeringen of bijmengingen zo kan kopen.

Het gebruik van palladium in zilver maakt het product wel duurder.
Zoveel duurder is het echter ook niet maar het is duurder als argentium in elk geval.
Palladium kost meer dan germanium, dat is een feit.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zilver/Palladium

Berichtdoor Maarten » vrijdag 24-06-2016, 20:54

Excuses, dan had ik niet goed gelezen.

Bedankt voor jullie uitleg.

Ben dan toch wel benieuwd waar Heimeler + Meule het meeste van hun zilver/palladium legering verkoopt als het,
zoals jij vermoed, niet veel in Duitsland wordt gebruikt?
Heb vanmiddag even naar Drijfhout gebeld om informatie op te vragen maar de metalenmeneer was helaas niet aanwezig
dus dat wordt volgende week. Ga toch eens een stuk bestellen als het niet overdreven duur is om te kijken hoe dat werkt.
Ze moeten het wel uit Duitsland laten komen helaas.


"Gekochte legeringen bezitten verbeteraars zoals silicium, zink, mangaan, indium enz naargelang het geoogde resultaat waarnaar gestreeft wordt.
Door een eerste smelt worden/kunnen deze verbeteraars deels verbruikt waardoor de legering zijn begineigenschappen verliest maar daarom niet onbruikbaar wordt."

Kun je hier wat meer over vertellen? Stel dat ik gietsnippers over heb van zilver/palladium en wil er plaat/draad van gieten, wat voor
effect zou dit hebben op de smelt en latere verwerking als de verbeteraar deels of geheel verdwijnt?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilver/Palladium

Berichtdoor Abo » zaterdag 25-06-2016, 11:02

"Ben dan toch wel benieuwd waar Heimeler + Meule het meeste van hun zilver/palladium legering verkoopt als het,
zoals jij vermoed, niet veel in Duitsland wordt gebruikt?

Dat weet ik niet, zul je aan die firma moeten vragen.
Ik geef je enkel mijn mening, kan best zijn dat er andere meningen over bestaan.
Kan ook best zijn dat ik het mis heb maar ik schrijf je enkel wat ik weet.

Ik weet ook dat er vele goudsmeden zijn die hun legering zelf maken, mss doet deze specifieke firma die je vernoemt dat ook.
Het enige waar sterling zilver moet aan voldoen is zijn gehalte.

Sommige goudsmeden hebben hun eigen legering die een firma voor ze maakt, heb ik ook verschillende keren zien gebeuren.
Sterling zilver moet .925 zijn al de rest heeft geen belang uitgenomen enkele metalen.
Niemand weerhoudt je om een nieuwe legering met mayonaise te maken of met tandpasta zolang je de regels volgt en het wettelijk is.

"Stel dat ik gietsnippers over heb van zilver/palladium en wil er plaat/draad van gieten, wat voor
effect zou dit hebben op de smelt en latere verwerking als de verbeteraar deels of geheel verdwijnt?"

Daar kan ik je maar deels op antwoorden.
Vermits die Ag/Pd legeringen in een perfecte omgeving met de juiste verhoudingen gemaakt worden en onder de beste conditie's, kunnen firma's zo'n product aanbieden.
Naargelang wij het product gebruiken, verontreinigen we het materiaal. Bij het opnieuw insmelten -en toevoegen van ander materiaal (gewild of niet)- kunnen er meer verontreinigingen inkomen.
De mate van verontreiniging(en) bepalen de verandering van de eigenschappen van die legering.
Dit kan gaan van scheuren van het metaal, verandering van kleur, mindere bewerkbaarheid, minder smeedbaar.

Van één keer zal het nu niet zo geweldig afhangen maar dat wordt toch wel grotendeels bepaald door de netheid en zorgvuldigheid waarmee een goud/zilversmid werkt.
Werk je heel zuiver en voeg je weinig verontreinigingen toe (ijzerdeeltjes, deeltjes van schuurpapier waar corundum of silicium inzit, kopermonoxide, vreemd metaal enz) dan zit je goed.
Oververhitting speelt ook een grote rol vermits er dikwijls zink wordt toegevoegd om de vloeibaarheid te verbeteren maar zink heeft een lage smelttemperatuur.
Heb je een voorbeeldige smeltprocedure, gebruik je gas of een elektrische smeltkroes. Vele factoren bepalen telkens een beetje meer naar een richting die niet gelijk is aan je gekochte legering.
Bij sommige firma's kun je een bijkomend product kopen waarmee je een gebruikte legering kunt opfrissen. Ze helpen wel maar het blijft een gebruikte legering.

Resultaten zoals vroegtijdige scheurtjes, mindere smeedbaarheid, minder gietbaar, minder rekbaar, verandering van kleur enz kunnen zich opdringen.

Ik weet niet of mijn antwoord je veel helpt of verder brengt.
Probeer het en ontwikkel je eigen ervaring, de ene goudsmid is de andere niet en soms moet een legering je gewoon liggen....hoe raar het ook klinken mag.
Neem wel de aandacht om een soldeer te kiezen dat samengaat met de kleur van je Ag/Pd legering.
Niet dat je op de soldeernaden een zwarte streep opmerkt waar je ring nog mooi gaaf zilverkleurig is.

Advertentie

Terug naar “Metalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten