koningsschakel maken van titanium?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

koningsschakel maken van titanium?

Bericht door Stéfan »

hallo,

ik kreeg eens van iemand de vraag of ik ook een koningsschakel armband van titanium kon maken, namelijk die persoon dacht dat dat sterker zou zijn als zilver ( denk het niet persé omdat ik titanium niet kan dicht solderen )

alleen leek het me wel een leuk idee, gewoon ringetjes maken van titanium en dan lekker rustig op de bank in elkaar zetten. Dan heb je een anti allergene armband die lekker licht is en niet dicht gesoldeerd hoeft te worden en dus ook niet gepolijst e.d. ( dat diepe grijs vind ik wel wat hebben ). Bovendien zou het ook een stuk goedkoper zijn om het van titanium te maken, omdat je er dus minder lang aan bezig bent en je materiaal goedkoper is per kubieke cm.

alleen toen ik het vertelde bij mij op school dat dit mij een leuk project leek, werd er meteen tegengeworpen dat titanium erg bros is en dat het makkelijk zou kunnen breken als ik er ringetjes van gedraaid heb en de armband in elkaar wil zetten.

Nu kan dat ook opgelost worden door er eerst spiralen van te draaien en die spiralen dan uit te gloeien in een oven.

Gekleurde armband is ook wel leuk maar ik wil het voor het uitproberen zo neutraal mogelijk houden en kan dan dus niet uitgloeien met een vlam.

maar zou dit ook echt helpen? Is het überhaupt mogelijk om het zo te doen?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: koningsschakel maken van titanium?

Bericht door Willem Parel »

Titanium kun je wel degelijk gloeien en je zou eventueel de ogen wel dicht kunnen Pukken ( gaat heel goed).
Ik zou wel titanium grade 2 nemen en grade 1 is misschien nog beter, dat is goed bewerkbaar en als het verkleurd in de vlam of in de oven dan kun je het weer grijs krijgen door het even in de fluorwaterstof te leggen (let op, zeer gevaarlijk spul, de nodige maatregelen als handschoenen dragen en ventilatie treffen).
Een goed adres voor draad is http://www.titaniumshop.nl
Succes er mee.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: koningsschakel maken van titanium?

Bericht door peterspanje »

Willem, Ik kijk net even op die titanium site! Wat is die goedkoop zeg! Ik heb jaren geleden een klein "k" plaatje gekocht bij bijou, koste 35 euro plus btw. 100 bij 100 mm. Voortaan toch maar beter even rondkijken!
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: koningsschakel maken van titanium?

Bericht door Stéfan »

Willem Parel schreef:Titanium kun je wel degelijk gloeien en je zou eventueel de ogen wel dicht kunnen Pukken ( gaat heel goed).
Ik zou wel titanium grade 2 nemen en grade 1 is misschien nog beter, dat is goed bewerkbaar en als het verkleurd in de vlam of in de oven dan kun je het weer grijs krijgen door het even in de fluorwaterstof te leggen (let op, zeer gevaarlijk spul, de nodige maatregelen als handschoenen dragen en ventilatie treffen).
Een goed adres voor draad is http://www.titaniumshop.nl
Succes er mee.

bedankt voor de tips.

nog wel een paar vraagjes, ik dacht er aan om het gewoon met 1 mm draad te maken, en dan desnoods te gloeien in een emaille oven ( staan er zat op school en zijn zó warm )
Maar als ik het gloei hoe sterk is het dan? als ik het niet zou gloeien hoef ik in principe niet te pukken toch?

overigens dacht ik dan om mijn titanium draad te gaan bestellen bij Herens.nl ( zit in Schoonhoven en leveren bestelling gratis af op school ) alleen dan heb je geen grade 1 of 2 ofzo, titanium is titanium, wat zou dit dan zijn?

heel erg bedankt,

het lijkt me zowiezo een leuk project, en voor 18 euro aan materiaal kan ik me geen grote bult vallen denk ik.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: koningsschakel maken van titanium?

Bericht door Willem Parel »

Je kunt bij Herens wel even navragen met welke grade zij werken, het heeft altijd een grade, of ze weten het niet....
En ik zou het prijsverschil wel even natrekken, 1mm draad is inderdaad wel erg sterk, ook na gloeien nog wwl denk ik.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie