Pagina 1 van 1

rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: woensdag 20-01-2016, 23:53
door An.gie
Hallo,

Is 2.2 mm rond zilverdraad sterk :red: genoeg te krijgen om er bijvoorbeeld ringen of armbanden van te maken? Of heb ik dan echt wel dikker draad nodig? En kan ik draad buiten hameren nog op andere manieren sterker maken?

Groetjes
Angela

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 9:19
door Erika
harden van zilver kan mechanische vervorming of door verwarming tot de jusite temperatuur voor bepaalde tijd.
Daar zijn topics over
ook zou je Argentium kunnen proberen , deze legering van zilver oxideert niet zwart en is veerkrachtiger dan de sterling lgering
of eventueel zou je een lagere legering kunnen nemen van 'gewoon' zilver, alleen verkleuren die weer sneller :
Het ligt aan wat je modellen/ontwerpen zijn, Maar absoluut is 1 mm al doenlijk voor ringen en 2,2 is echt best flink al.



viewtopic.php?f=5&t=470&hilit=harden+zilver+oven

viewtopic.php?f=5&t=3548&hilit=harden+l+oven (deze moet ik nog even nalopen, sinds forum verhuzing kloppen de urls niet meer omdat het adres van nu veranderd is en daar nog het oude staat

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 9:50
door Abo
Zilver is een zacht metaal zelfs met koper als toevoeging.
Door het te bewerken worden de zilver en koper atomen gedwongen andere positie's in te nemen waardoor stress ontstaat.
De kennen we dan onder de vorm van harder worden van het metaal.

Nu is er een weg om via warmtebehandeling het zilver harder te maken.

Principieel kan je het zo stellen dat als je sterling zilver lang genoeg laat liggen het uit zich harder wordt.
Met dit weten ga je heeeeeel lang moeten wachten.
Je moet je zilver eerst goed uitgloeien (10 tot 15 minuten) tot op +/- 720°C
Denk eraan je zilver te bedekken tegen vorming van kopermonoxide (2CuO)
Dan snel afkoelen in water.
Het werkstuk verwarmen in een oven tot op 300°C en het daar laten liggen voor 1.5 tot 2 uur.
Het eruit halen en aan de lucht laten afkoelen.

Je kan het ook in een gewone oven leggen en die zo hoog mogelijk zetten (230° - 250°C denk ik).
Heb er geen flauw idee van hoe hoog die dingen verwarmen tegenwoordig.
Dan moet je het wel langer laten liggen. Hoeveel weet ik ook niet maar reken met halve uren.

Als je deze procedure toepast heb je een Vickers hardheid bereikt tussen de 120 en 140 wat veel meer is dan aanvankelijk met ergens rond de 50 a 60.

Door koud bewerken kan je hogeere hardheden bereiken maar heb je meer kans op het breken en/of barsten van je zilver.

Ik spreek hier wel van zuiver zilver-koper legering.
Oud zilver (gebruikt zilver van vijlingen) kunnen andere elementen bevatten zoals ijzer, staal of kopermonoxide.
Ook deze stoffen maken het zilver harder maar ook bros en dat laatste wil je nu net niet.

Al bij al kan je zilver dus wel harder maken maar zoals je merkt heb je wel een controle nodig op je temperatuur.
Voor één stuk is het veel werk en het koste je wel wat aan energie.

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 12:34
door Willem Parel
Maar om een lang verhaal kort en je niet al te bang te maken, ja! met 2.2 mm draad kun je zowel ringen als armbanden maken.
2.2 is wel een mooie stevige draad en sterk genoeg om van alles van te maken, het zal soms zelfs nog aan de dikke kant blijken, ligt aan je constructie.
Gewoon aan de slag gaan Angela, succes!

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 12:40
door ErwinG
2,2 m is ionderdaad dik zat. Deze ring is van 1,5 mm 925 zilver (de scheen) en 1 mm (de knoop) en is zonder verdere bewerking stevig genoeg :-)
Keltische knoop ring Type I.JPG

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 13:50
door An.gie
Bedankt voor al jullie reacties.
Helaas schreef ik 2.2 maar het is 1.2...slik....ook blond ;-)

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 13:51
door An.gie
Mooie ring trouwens! !

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 14:26
door Erika
Dan nog is het antwoord: ja hoor . maar het ligt aan je ontwerp wat je beste kunt gebruiken

door mechanische vervorming zal het metaal ook al harder worden (vandaar ook dat je moet uitgloeien als het zo'n 70% vervormd is om metaalmoeheid te voorkomen)
Niet elk ontwerp heeft die vervorming tijdens het maken en kan dan zacht blijven en dan komt het harden in de oven om de hoek te kijken.

Ik denk dat die ring van 1 mm draad is gemaakt?

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 14:48
door Abo
Mijn verhaal is wel lang, moet ik wel toegeven. :|
Heb je als je het heel goed wil toelichten.

Nu goed, je hebt drie optie's:
1 lezen
2 Niet lezen b;)
3 Lezen en het laten voor wat het is of het toch eens proberen.

Allemaal mee akkoord wat hier geschreven staat totdat het punt komt dat je het moet solderen .... en dan is de sterkte er weer uit.

Argentium wordt ook zwart Erika, laat je niets wijsmaken!
Moest het niet zo zijn kon je het ook niet met zwavellever bewerken.
Het loopt minder snel aan dan ander zilver in dezelfde conditie maar na verloop van tijd heb je ervan.

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 15:23
door Willem Parel
Abo schreef:Mijn verhaal is wel lang, moet ik wel toegeven.


Niks mis mee Abo, maar Angela is een nieuw lid en een beginnend cursist, dus ik dacht laat ik haar even wat moed inspreken voordat ze het draad in het zakje terug doet en een ander vak kiest.... b;)

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 15:52
door ErwinG
An.gie schreef:Mooie ring trouwens! !

b:D

Hier vind je een beknopte uitleg hoe deze ring te maken Celtic Dreams Howto.

De 'liefdesknoop ring' of 'love knot ring' op de foto hier onder is goed te maken van 1,2mm dik zilverdraad.
Liefdesknoopringen Zilver en Goud 1.2mm.JPG

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 15:57
door An.gie
Thanks!

En nee. ..ik haak niet af. ...Zo verslaafd als maar zijn kan :wat?:

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: donderdag 21-01-2016, 17:27
door Abo
Dat is dan extra informatie die je dan misschien in de toekomst kunt gebruiken An.gie.

Niet afhaken is een goeie instelling die je bij doorzetters vindt .

Re: rond zilverdraad 1.2 mm

Geplaatst: dinsdag 26-01-2016, 15:08
door Briolet
Abo schreef:Nu is er een weg om via warmtebehandeling het zilver harder te maken


Dit is beperkt geldig. Het lukt nml. alleen met 1e gehalte zilver en in veel mindere mate met 2e gehalte zilver. Zo'n 20 jaar geleden gebruikten goudsmeden voornamelijk 2e gehalte zilver omdat dat uit zichzelf harder was. 1e gehalte is zachter, maar kan door uitharden zelfs harder gemaakt worden dan 2e gehalte zilver.

Het uitharden is een kwestie van het ontmenging van de kristallen tijdens het uitharden. Het ontmengen gebeurt al bij kamertemperatuur, maar gaat dan zéér traag. (Duurt jaren volgens mij) Bij standaard 1e gehalte zilver gaat het uitharden pas snel genoeg bij temperaturen waarbij het zilver ook snel zwart aanloopt. Dat moet je dan in een zuurstofvrije omgeving doen. Erg lastig voor de gemiddelde goudsmid.

Gelukkig bestaat er ook Argentium zilver, zoals Erika boven aangeeft. Dat is ook 1e gehalte zilver maar door de andere bijmengingen kun je al bij lagere temperaturen uitharden. (Een gewone oven uit de keuken is hiervoor al heet genoeg). En dit Argentium zilver loopt dan niet zwart aan tijdens het uitharden.

Re: rond zilverdraad 2.2 mm

Geplaatst: dinsdag 26-01-2016, 18:41
door Abo
Wat is de reden dat dit bij 2e gehalte zilver niet zou werken?
De legering bestaat eveneens uit zilverrijke en koperrijke mengkristallen net zoals zilver van 1e gehalte.

" Bij standaard 1e gehalte zilver gaat het uitharden pas snel genoeg bij temperaturen waarbij het zilver ook snel zwart aanloopt." :think:
Wat bedoel je hiermee?
Zilver loopt niet zwart aan door temperatuurverhoging maar door zwavelverbindingen met zilver aan te gaan.

Dit hoef je niet persé in een zuurstofvrije omgeving te doen, je moet wel je zilverwerk afdekken met een middel dat zuurstof niet toe- of doorlaat.
Borax is zo'n middel en houdt perfect je werkstuk vrij van kopermonoxide.
Het uitharden van zilver -en ook van goudlegeringen- is het efficiëntste rond de 300°C. Dat staat in verschillende literaturen zo beschreven.
Hogere temperaturen brengen net met zich mee dat de hardheid weer afneemt, wat je nu niet wil b;)

Er bestaan een hele reeks van zilverlegeringen buiten Argentium.
Argentium is het meest gekende bij ons en andere legeringen krijg je hier praktisch niet te koop aangeboden in ons beknot Europa.
Als je eens naar Basel of München gaat tref je een heel reeks legeringen van verschillende fabrikanten aan.
In een ander artikel op zilvermaan heb ik er een heel aantal opgenoemd.

Argentium zal ook na verloop -en soms sneller als je denkt- zwart aanlopen.
'Gelukkig' is in deze zin met enkele korrels zout te nemen.

Ik heb al verschillende verklaringen gehoord waarin Argentium na een week zijn zuivere kleur verliest.
Zelf werk ik er ook mee en kan ik bevestigen dat het aanloopt.
Minder snel dan sterling maar het loopt aan, dat garandeer ik je.