geconcentreerd zoutzuur en salpeterzuur

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Johny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: donderdag 29-10-2015, 11:06
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

geconcentreerd zoutzuur en salpeterzuur

Bericht door Johny »

Hi ,

Weet iemand adressen waar ik geconcentreerd zout en salpeterzuur kan vinden ?, ben van plan om zelf mijn toetswater te maken .
bij een veiling heb ik een klein doosje geveild vol met van die zilverkleurig metalen kopjes/bekers , kannetjes , kaarsenhouders etc...waarvan sommige met stempels van schoppen en namen zoals carmen,derck ? sommige van die koppen hadden weer barsten mischien door plotselinge warmte ofzo ?
Denk dat het van Engeland afkomstig is omdat bij een kaarshouder (silverplated of england ) op is gestempeld, nou begin ik mij af te vragen of het een of ander mischien van zilver is , hoe kan ik het testen ? :think:
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: geconcentreerd zoutzuur en salpeterzuur

Bericht door Karin13 »

Toetssets kun je bij de groothandels kopen, of op ebay.
Salpeterzuur heb ik bij de apotheek gehaald, maar deze is niet geconcentreerd.
Misschien hebben ze het wel, maar ik heb er niet om gevraagd. 8)
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: geconcentreerd zoutzuur en salpeterzuur

Bericht door Briolet »

In België vind je beide zuren nog regelmatig in bouwmarkten. Hier in Nederland zie ik het inderdaad wat minder. 30 jaar geleden kocht ik nog bij de drogist, maar dat stond dan 'achter' en je moest er expliciet naar vragen.

De apotheek zal het zeker hebben, maar die werken met veel zuiverder zuren die onnodig duur zijn bij gebruik als toetswater. Anderzijds heb je ook weer geen liters nodig voor toetswater, dus die hoge prijs bij een apotheek is acceptabel als je maar een klein flesje nodig hebt.

Ik zie echter dat je vooral zilver wilt toetsen. Dat gaat ook heel goed met rood toetswater. Daar heb je dan niet eens een toetssteen voor nodig, maar breng je direct aan op het voorwerp. Het verkleurt onmiskenbaar op een zilveren ondergrond. En bij aanvijlen om te zien of het plate is, zie je ook direct het ontbreken van verkleuring op het aangevijlde deel. Bij een toetssteen moet je steeds oppassen dat je niet toch een beetje van de zilverlaag op je steen krijgt, waardoor je een veel groter oppervlak moet aanvijlen.

* Rood toetswater: 10 gr kaliumdichromaat, 75 ml gec. zwavelzuur, 150 ml water
Elders vind ik: 3 gr kaliumdichromaat, 3 ml gec. zwavelzuur, 32 ml water (Dus met veel minder zuur)
Blijkbaar steekt de concentratie niet zo nauw omdat je toch geen gehaltebepaling kunt doen).
Zorg er wel voor dat je ALTIJD het zuur aan het water toevoegt en niet andersom, want anders begint het direct te koken en vliegen de spatten je om de oren. (Of in de ogen)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: geconcentreerd zoutzuur en salpeterzuur

Bericht door Abo »

Ik denk dat het verstandiger is om een flesje te kopen van 10 of 20ml.
Het kost je nog geen 10€. Bij Fischer Pforzheim kost 10ml nog geen 3.5€
Voor zulke bedragen ga je dan zelf beginnen knoeien en hopen dat het goed werkt?
Soms is het veiliger en tijdbesparender om dingen gewoon klaar te kopen.

Ik maak ook heel veel zelf maar zulke dingen betaal ik gewoon.
Het loont zich niet om daaraan te beginnen volgens mijn bescheiden mening.

Kaliumdichromaat is geen goedje om mee te spelen.g
Het kost ergens rond de 20€ voor 150gram.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaliumdichromaat
Johny
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: donderdag 29-10-2015, 11:06
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: geconcentreerd zoutzuur en salpeterzuur

Bericht door Johny »

hey :yo:

toetswaterset kost makkelijk 65 euro excl. bij bijou .kaliumdichromaat leveren ze niet zelf dat is 180 km hier vandaan ,hier in de buurt verkopen ze vloeibaar zoutzuur (30 % ) en salpeterzuur ( 60 % ) .
Kan ik hier mee al verder om eigen toetswaterset zelf te maken en ook om het gehalte te bepalen ? waar kan ik een toetssteen vinden ?
anders wordt het gewoon bij bijou bestellen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: geconcentreerd zoutzuur en salpeterzuur

Bericht door Abo »

Dan heb ik hier een superdeal voor je en laat BM dan maar zitten met hun 65€.

Deze persoon levert toetsteen met zuur voor zilver voor nog geen 20€ met verzending erbij.
http://www.ebay.de/itm/Silber-Teststein ... 2070585336

Voor een toetsteen apart vond ik dit net.
http://www.ebay.de/itm/PRUFSTEIN-Probie ... SwwNVTta5B

Voor zover het mij betreft maak je dat goedje met de liter, laat je door mij niet ophouden.

Veel succes ermee.
Plaats reactie