Nikkel of geen nikkel

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Nikkel of geen nikkel

Bericht door Abo »

Dit is een afgeleide van een ander artikel.

Alpaca zilver, nieuw zilver, armeluiszilver, poorman silver, argentaan, hotelzilver en wat er nog aan benaming mag zijn gegeven aan deze legering, allemaal één pot nat.

Ik weet dat er bestek gemaakt wordt 18/10 en daar zit ook nikkel in.
Dat er een nikkel-allergie bestaat geloof ik best maar wordt er niet een beetje teveel aan die bel getrokken?
Het mag niet rond je vinger want owee die allergie. Dan kopen mensen, misschien zonder het te weten, bestek dat gebaseerd is op 10% nikkel.
Om het dan helemaal bont te maken krijgt dit de naam "zilverwit edelstaal"
Jawel ...edelstaal is dan de benaming voor je een allergie op je rug te halen!
Buiten dat worden er pannen gemaakt van hetzelfde goedje.

Wat me erg (geweldig meer) opvalt is dat zich niemand een allergie ophaalt van dagelijks zijn kookgerei of bestek te gebruiken.
Spreek van een juweel met nikkel en dan gaan de poppen aan het dansen.
Er zit net zoveel nikkel of minder in vergelijking met eet- en kookgerief.
Wetten van hier en ginder en tussendoor mooi bestek gebruiken dat in je mond steekt ......DAGELIJKS en meerdere malen per dag!

Dus, ik heb er wel heel erg mijn twijfels over en vind het toch maar een rare bedoening.
Als het dan toch zo slecht is waarom dan niet aan het bestek en kookgerief ook een halt roepen betreffende het gebruik van nikkel? :off:
Is het misschien wat snobisme omdat nikkel een goedkoop alternatief is voor wit goud?
Platina en palladium klinkt veel gekleder dan nikkel.
Misschien omdat nikkel goedkoop is?
Misschien om het gebruik van platina of palladium te promoten.
Misschien om het rhodineren wat aandacht te geven..... who knows?

Op zich is het toch wel raar dat er zoveel nikkel-allergie is en dat aan de andere zijde zoveel nog met nikkel gemaakt wordt.
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Nikkel of geen nikkel

Bericht door Karin13 »

Ik kan uit eigen ervaring zeggen, dat nikkel in een armband bijvoorbeeld bij mij een behoorlijke allergische reactie veroorzaakt.
Dit uit zich in een soort pukkels met vreselijke jeuk op mijn arm waar de armband zich bevind.
Het hoeft dus niet eens continu aan te sluiten aan de huid.
Maar mijn pannen waar blijkbaar ook nikkel in zit, daar heb ik geen last van. b;)
Waarschijnlijk is het alleen de huid die problemen geeft.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Nikkel of geen nikkel

Bericht door @tjuh »

ik denk dat het te maken heeft met broeien en schuren over de huid (wat vnl voorkomt bij armbanden/ringen), de huid raakt dan al geirriteerd en zal dan gevoeliger zijn voor stoffen (in dit geval waarschijnlijk de nikkel) van buitenaf.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Nikkel of geen nikkel

Bericht door Briolet »

Het gaat bij allergie niet om de hoeveelheid nikkel in de legering, maar om hoeveel nikkel uit de legering weglekt tijdens het dragen. De wet# die bepaald dat je de aanwezigheid van Nikkel moet vermelden in sieraden is dan ook niet afhankelijk van het Ni-gehalte, maar van de afgifte ervan.

Bij RVS zit er een oxide-huidje op het oppervlak die verdere oxidatie voorkomt, maar ook de nikkelafgifte tegenhoud.

Onze oude gulden, kwartje en dubbeltje bestonden uit puur nikkel, maar daar hoorde je zelden wat van. Pas toen de euro kwam, waren er kassières die last kregen van het nikkel in sommige euro munten. Blijkbaar zorgden de andere metalen in de gele legering (=Zweeds goud) van de euros dat de nikkelafgifte hoger is dan bij puur nikkel.

# Dat getal stond zo'n 15 jaar geleden in een Duits vakblad. Het kan zijn dat dit alleen een Duitse bepaling is. Daar was het nikkel-witgoud al helemaal uit de circulatie toen Nederland nog vrijwel alleen nikkelhoudend witgoud verkocht.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Nikkel of geen nikkel

Bericht door Abo »

Ik denk niet zo zeer dat nikkel weglekt maar eerder dat het -door zweet als buffer- uit de legering gehaald wordt.
Ik vergelijk dat met een zilver-koper mokumé gané ring waaruit het koper daadwerkelijk uitgevreten wordt en dat die reactie ergens wat teweegbrengt bij een mens.
Ooit eens een studie van gelezen waar je wel wakker van wordt :P
Hoe het exact in mekaar zit weet ik niet. Maar zo stel ik me dan nog altijd de vraag waarom dat niet gebeurt met potten, pannen en bestek waar ook nikkel inzit.
Zoals ik al zei, eigenaardige bedoening b;)
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Nikkel of geen nikkel

Bericht door Briolet »

Bij potten en pannen wordt het nikkel – en de rest van het metaal – afgedekt met een ondoordringbaar oxidelaagje zodat verdere aantasting door zuren voorkomen wordt. Als je RVS schuurt gaat het laagje weg, maar vormt zich snel weer met zuurstof uit de lucht.

Als je RVS in een zuurstofloze omgeving gebruikt kan het beschermende huidje niet meer hersteld worden na beschadiging, en wordt het net zo snel door zuren aangetast als gietijzer en is het helemaal niet meer 'stainless'. b:D Dit speelt bij sommige chemische reactoren waar je ge-emailleerd ijzer gebruikt i.p.v. rvs.
Plaats reactie