Hoe zelf zilver maken?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
elina1985
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 27-05-2007, 9:35
Ervaring: Geen ervaring

Hoe zelf zilver maken?

Bericht door elina1985 »

Vandaag eens een kijkje gaan nemen een marktje? Er stond een edelsmid en ik kon het niet laten om te vragen waar ik mss zilverplaatjes kon kopen, zij wist het niet ( ze wou geen informatie vrijgeven volgens mij) daarna zij ze dat ze haar zilverplaten zelf maakt. Weet er iemand hoe je zelf zilverplaatjes of zilver moet maken? volgens mij is dat wel een serieus werkje...
ik geloofde er niet veel van maar ja :d
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Elina.

Vandaag heb ik zilverstaf gegoten en gewalst tot octogoon en daarna tot rechthoekige strip.

Als ik plaat had willen krijgen had ik een 3 of 4 mm dikke plaat gegoten, flink door gehamerd en daarna gewalst.
Het geberud dus vaak. Beter is het wel om gewoon bij bijou moderne plaat, draad of ander profiel te bestellen.
Als je veel "schone" zilversnippers hebt om om te smelten is het een mogelijkheid om daar zelf weer goed bruikbaar profiel te maken.
Als je meer info wilt hoor ik het wel.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Ok, ik krijg ergens dit jaar (november zoals het ernaar uitziet) een kilo fijnzilver (mijn ouders hebben ooit een kilo gekocht als investering :lol: 30 jaar terug, maar nu kwamen ze er laatst achter dat het zelfs nog meer kost dan alleen de waardevermindering over de jaren....want ze moeten ook LIGGELD betalen....hoezo wat een rip-off sommige banken :evil:).

Mijn vraag, wat kan ik hier het beste mee doen (behalve iemands kop ermee inrammen :P), zelf een legering maken (en zo ja hoe dan) of het puur houden en wat zijn dan de nadelen/voordelen?

thnx in advance
@
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

In dat geval zou ik het wel zelf legeren.
Met een beitel of een bijl en een zware hamer kun je er stukken afhakken en die tot eerste gehalte legeren. Wel met overtuiging slaan natuurlijk en niet duwen.
Bij bijou kan je fijnkoper kopen maar waterleidingbuis en electra draad is ook puur koper. Ik zou het minimaal per honderd gram legeren, maar liever nog meer als je brander dit toelaat.
Fijnzilver zelf is soms leuk voor zetkasten of voor aplicaties op sieraden. Stenen zetten lijkt wel kinderspel in fijnzilver maar je zetting moet wel wat beschermd liggen omdat bij aanraking met kleding en harder spul je fijn zilver zal vervormen.
Emailleren is ook goed gedaan op fijnzilver.

Succes
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Sorry even ter info. Alleen electro draad uit leidingen is geschikt ( blauw / bruin/ geel-groen / zwart maakt niet uit) liefst nieuw . een meter kun je zo kopen bij de ijzerwarenhandel. Geoxideeerde delen afknippen en weggooien. G??n koperen leidingen oid, zitten vaak bijmetalen in.

Smelten onder borax oid met soda toevoeging verminderd de taaie slakvorming die je wel eens mee giet. Idd tussen de 100 en 200 gram is het beste zo mogelijk nog meer. Ik zelf giet het liefst ca 400 gram in een keer in verschillende gietstaken/ gietlopen.

Fijn zilver heeft sterk de neiging zuurstof gas op te nemen en uit te spugen net voor het stolt. 0,15 % koper toevoegen en dit effect is weg en perfect voor emailleren en blijft zeer zacht.

Het hameren laat ik altijd achterwege, ben ik te lui voor. Ik giet ?l mijn zilver en goud zelf. ( ook witgoud) En ram het zo de wals in.
Wel houdt ik rekening met de gewenste grootte. en beperk het walsen zo wat. Uit lui?gheid overigens.
Hier kan ik plaat gieten op ca. 1 / 2 / 3 / 4 / 5 mm dik. afhankelijk welke giet-staak ik pak. Onzin om te kopen overigens zoveel verschillende maar deze zijn aan komen waaien. En wel eens handig. Voor Draad idem ditto.

Het smelten is geen makkie, Voor de ervarenen wel maar die hebben dan ook de apparatuur staan en de ervaring. Gieten kan zeer gevaarlijk zijn, zeker als je gietstaak te koud is. het zilver/ goud spat je om de oren. Zorg voor een goede opstelling, voldoende hitte en isolatie van de smeltruimte ( oven achtige opzet). Houd een goede brandblusser bij de hand en gewoon proberen. Zorg ervoor dat kijkers ruim uit de buurt blijven. ( enkele meters) Gek genoeg wordt de gieter zelden geraakt de kijkers des te meer(, Sorry David :P )

Vele kombinatie's branders gassoorten / lucht -zuurstof zijn mogelijk om je doel te bereiken. Alle hebben ze voor en nadelen. Kijk rond en probeer ze uit, vooral bijoux M heeft fijne opstellingen om de verschillende te proberen. Voor de meeste budgetten is wel wat te vinden. Persoonlijk doe ik het meeste gietwerk met propaan / lucht uit een compressor, omdat ik daar ruim voldoende hitte heb en de temperatuur perfect kan controleren. Gas-beton blokjes fungeren als ovenruimte en een rond hangsmeltbakje ( Thanks Daniel) als houder zijn voor mij perfect.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
alix_d
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: maandag 19-03-2007, 16:22
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berchem - Belgi

Bericht door alix_d »

Ik heb zilver leren smelten en walsen op het school en is niet zo moeilijk moet vooral tijd hebben :-) Het gieten is niet zo gemakkelijk want als je te traag giet komen er blaasjes in je stuk en dat kan achteraf voor grote problemen zorgen.

Dit is de manier hoe ik het heb geleerd.
1. warm het gietijzer goed op zodat al het vocht er uit is (als je dit niet doet, vliegt het zilver rond je). Hier kan je al voor de gemakkelijkheid kiezen of je draad gaat maken of plaat. Want is wel gemakkelijk dat je voor draad een smal gietijzer neemt en voor plaat een breed ( liefst iets breder dan de uiteindelijke breedte van de plaat)
2. doe het fijnzilver in een smeltkroes met wat borax.
3. smelt het zilver
4. doe het koper er bij en smelt het ook.
5 je krijgt dan een bel (lijkt op kwik). daar moet je een beetje met bewegen zodat het koper kan mengen met het zilver.
6. dan het gesmolten zilver in ??n keer in het gietijzer gieten.
7. laten afkoelen en smeden.
8. in vitriool afkoken zodat er zeker geen borax meer op zit.
9. walsen in de vorm dat je wilt hebben.

Als je wilt weten hoeveel koper je bij het zilver moet doen is volgende formule heel gemakkelijk: F=GM
F= gram fijn zilver
G= gehalte van het zilver, meestal 925
M = massa van het gelegeerde materiaal.

Hoop dat je er iets met bent. en veel succes
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

thnx zal zeker wel lukken! Ik ben ook van plan om het op school te doen, heb hier gewoon de juiste spullen er niet voor om het veilig en snel te doen ;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb geleerd is eerst af te koken en dan pas te smeden, schoon smeden
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie