Wit koken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Super!!

Als zuur neem ik zoutzuur, van de gamma. Wat raad je daarvoor aan ruud, verdunnen (zo ja hoeveel?) of gewoon onverdund? Als afdeklak neem ik de blauwe van BM. Moet ik alleen nog even verzinnen hoe ik die lak er netjes en precies op krijg.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Verdunnen naar 10 % lijkt me.

De lak?? met moeite :wink:

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik heb die blauwe afdekstift (08102381) gekozen, daar zal het wel mee lukken denk ik. Tenzij er iemand anders over denkt...?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

nagellak?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Bijenwas? Modelleer was?
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Nagellak raakt los, bijenwas ook, modelleerwas heb ik niet. Bitumen ( :roll: ) houdt het even, maar niet erg lang.

Toch heb ik nog niet het juiste resultaat, helaas. Plus op m`n staal, - op m`n koper. Bijde gaan bruisen, de stalen niet veel, maar die koperen wel. Dit in 200 ml met ca 20 gram caustic soda (toch geen HCl dus). Toch is er niets weg geetst. Het staal is 5 mm dik ongeveer, en dan 3 bij 3 cm (het echte wordt 3 x 5 x 0,5 cm). Wat doe ik verkeerd, want m`n oppervlak is nog steeds vlak?? Oja, natuurlijk is het gelijkstroom, maak je geen zorgen :p . Verder: 5,5 volt 2,5 ampere.

Iemand nog ervaring met die afdekstiften van bijou? Ik wilde die blauwe stift kopen, iemand mee bekend?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ontvet je je werkstuk wel goed voor het opbrengen van je afdeklaag?
Nu heb ik geen ervaring met etsen met spanning erbij, maar veel van de afdekstiften van bijou komen ook los in het ontvettingsbad.
Dat komt door de belletjes die op je oppervlak ontstaan als de laag niet resistent genoeg is.

Je had het eerst over zoutzuur en nu over caustic soda. Verandering van plan? Ik zie caustic soda niet zo snel je metaal oplossen. Het word wel gebruikt om foto gevoelige afdeklagen te ontwikkelen. Zeker bij printplaten. Er is een foto negatief en foto positief afdek lak voor foto etsen. Die belicht je met uv licht met je patroon erop en dan was je het belichte of onbelichte laagje weg.

Ik heb wel het een en ander geetst in koper en zilver. Bijenwas deed het prima maar er zijn ook ets afdeklagen voor kunstenaars die je bij de betere kunstwinkeltjes kan kopen. Maar er zijn ook recepten die je zelf kunt maken met schelllack en wat andere dingetjes die je vroeger zonder problemen bij van der Pigge kon halen.

Maar voor nu is het misschien handig om het etsen te proberen zonder stroom. Vroeger werden de gasbelletjes die ontstonden weggeveegd met een ganzenveer. Maar alles wat zacht is en je lak laag niet beschadigd kan natuurlijk ook.

Alle grote graveurs etsen ook zonder stroom. Duurt wat langer maar wat ik hen heb zien doen is echt indrukwekkend.

Groeten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik had het inderdaad even veranderd. Ze hadden geen zoutzuur meer, maar wel caustic soda. Vandaar even veranderd. Ontvetten heb ik met alcohol gedaan, dus het lijkt me prima?

Ik zie wel van alles staan over etsen, maar het gaat voornamelijk over zink en koper, maar ik weet niet of het ook bij ijzer en staal werkt. Hoe kan ik het best dus verder gaan, met / zonder stroom. M`n enigste eis is dat de lijntjes recht afgebeten moeten worden, dus niet rafelig. IJzerIII chloride schijnt daar goed voor te zijn, maar ook bij staal?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

M`n enigste eis is dat de lijntjes recht afgebeten moeten worden, dus niet rafelig.
Dan moet je een stroom raster gebruiken. Dwz. een filter waar de stroom niet omheen kan. Bijvoorbeeld een pak limonade rietjes met elastiek samen binden ( ingekort natuurlijk) zodat de stroom hoofdzakelijk recht toe recht aan kan.

Vrolijk caustic soda pakken is perfect als je roest wil oplossen zonder je metaal aan te tasten maar werkt niet voor ijzer of staal. Ik schreef toch verschillende alternatieven??
Zuren werkt wel, basen niet.

Met alcohol ontvetten is niet goed genoeg, net als een neut nemen om een ontsteking tegen te gaan, Ontsmetten van binnen uit zeg maar. Werkt dus niet. TRI gaat net ( trichloor ethyleen dus) Maar dan ook met moeite.
Ultrasoon, decaperen, electrolitiche ontvetten en dan pas de laklaag aanbrengen!!
En zeer ruim laten drogen.

Onderschat niet de kracht van je gasontwikkeling.

En dan nog onder-etsing heb je altijd. en dien je dus in je ontwerp me te nemen.

Ruud

Oja dacht je nu echt dat het zo super simpel was?? Ogenschijnlijk wel maar de details zijn wat lastiger :wink: .
Groet
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Super uitleg maar onduidelijk welk etsmiddel ze gebruiken, iig stroomloos dus een sterker zuur. Maar het gevoeliger voor je laklaag.

Etsmiddel voor titanium lijkt me heel geschikte maar zwaar giftig!!!!

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ruud,
Waterstoffluoride is idd erg naar spul. Maar met zoutzuur of salpeterzuur of zwafelzuur kan je met gemak IJzer etsen.
Duurt misschien wat langer dan met een batterij eraan maar het gaat zeker.
We hebben onlangs salpeterzuur gebruikt om het patroon in ons damast staal naar boven te brengen. Het zuur werdt bijna kokend binnen 1 minuut. Dit was 30% salpeterzuur.

Ik denk zelf dat stroom bij de ets je ets laag gevoeliger maakt voor afbraak. Met andere woorden, beter zonder stroom etsen met een gevoelig afdek middel.

Ik heb tien jaar geleden vrij veel gespeelt met koper en zilver etsen. In 10% salpeter oplossing. Erg leuk en leerzaam. Met ijzer zou dit zeker sneller en beter moeten gaan.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

gelijk heb je, Ik ging er even van uit dat salpeterzuur ed zeer lastig te verkrijgen zijn.
Zoutzuur is een makkie maar blijft doorvreten als je niet heel goed neutraliseerd. Soda.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Alsof het een makkie is om aan goed waterstoffluoride te komen is!
Zwavel, en salpeterzuur zijn bij de normale drogister in ieder geval te bestellen. Waterstoffluoride niet.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Bijou P.283 08143-62

Mega linkspul maar voor iedereen te koop ](*,) .

Net als galvanobaden ( net zo gevaarlijk) daar zou een controle op moeten zitten of de gebruiker er wel meer overweg kan.
En geen levensgevaarlijke situatie cre?ert.

Maar het kan erger. Labstuff.nl.
Leveren alles wat je maar wilt en fantastisch voor de zeer oude recepten maar ook zooi waarmee je compleet voor gaas kan gaan. Bommen bouwen bv. Zonder merkbare controle, overigens.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie