zilverdraad u-profiel

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Seba82
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 28-09-2015, 23:21
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: GENT

zilverdraad u-profiel

Berichtdoor Seba82 » maandag 28-09-2015, 23:27

Dag iedereen,

Heeft iemand van jullie een idee of ik ergens u-profiel zilverdraad kan kopen? In kunstmaterialenwinkels is dit reeds te koop in messing voor maquettebouw, maar in ziver heb ik dit nog nergens gezien...
Het zou handig zijn dit te kunnen kopen daar ik hiervan toch een aantal meters nodig heb.
Alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5785
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » vrijdag 02-10-2015, 11:13

Zelf trekken in trekijzer?
Of buis bestellen, ga ik even uit van vierkant u profiel. En dan een kant eraf zagen!?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 349
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Berichtdoor Briolet » vrijdag 02-10-2015, 12:23

Een leuk klusje om enkele meters vierkante buis in de lengte door te zagen. :D

Kun je U-buis wel trekken, want ik vind geen trekijzers ervoor. Wordt dat misschien gemaakt door strip in U-profiel te buigen om een vierkante kern?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5785
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » vrijdag 02-10-2015, 13:37

Ik dacht aan vierkant trekken met een kern natuurlijk.

Ik roep ook maar iets, omdat er verder geheel niets wordt geopperd. Zeg niet dat het makkelijk is, maar ik heb aantal groothandels in binnen en buitenland opgezocht en niets te vinden.
Onder het mom : beter iets roepen en hopen dat er vandaaruit verdere inspiratie of kennis komt

Maar je kan natuurlijk altijd een sch?ne, drijfhout, remondis etc aanspreken om te kijken of zij het voor je kunnen produceren
Of in duitsland bij Gold Algemeine vragen.
Mss kan Jerry Hoogeman, de slavenbanden meneer , iets betekenen
Of uitvogelen wie de messing profielen produceert en vragen of zij het voor je in zilver willen doen.

En roep maar meer als er andere betere idee?n zijn toch..

Dus los van je vragen Briolet... heb jij nog lumineuze idee?n?! :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 562
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: zilverdraad u-profiel

Berichtdoor Eljas » zondag 11-10-2015, 8:56

Ik weet niet hoelang de stukken moeten zijn maar voor sieraden te kunnen maken zou ik ook buis inkopen en de bovenkant wegvijlen of.....

strookjes omzetten tussen twee strippen staal of tussen de gladde bekken van een bankschroef. Zo ver mogelijk doorzetten en dan in een rechthoekige mal leggen en met een kern erin nasmeden. Wil je de hoeken strakker dan natrekken door een vierk. trekijzer.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Seba82
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 28-09-2015, 23:21
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: GENT

Re: zilverdraad u-profiel

Berichtdoor Seba82 » dinsdag 13-10-2015, 15:51

Ok, Da's een optie...ik bekijk even wat het beste lukt.
Thanks!
Bert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 23-10-2011, 7:40
Ervaring: Overig

Re: zilverdraad u-profiel

Berichtdoor Bert » woensdag 14-10-2015, 6:46

u profiel kun je maken met een voormachine ff google
groetjes bert
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4151
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: zilverdraad u-profiel

Berichtdoor Willem Parel » woensdag 14-10-2015, 10:18

Deze bedoel je Bert, ik heb er eentje staan maar geen rollen voor vierkant U, enkel voor halfrond.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ls-machine
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Bert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 23-10-2011, 7:40
Ervaring: Overig

Re: zilverdraad u-profiel

Berichtdoor Bert » dinsdag 20-10-2015, 6:38

inderdaad Willem zo 1
voor een U profiel kan je 2 rolletjes laten afdraaien naar het gewenste profiel .
is ongeveer 30 min werk dus vast niet zo duur .
bij een U profiel is het wel goed rekening te houden met de materiaal dikte van je zilver.
b;)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 562
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: zilverdraad u-profiel

Berichtdoor Eljas » dinsdag 20-10-2015, 8:59

Ik vraag me alleen af of bij het walsen van het profiel het allemaal goed recht blijft. Zelf heb ik een zetbankje welke je in de bankschroef kunt zetten

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ankschroef

De elementen kunt je loshalen en anders samenstellen. Als je zo'n element aanpast of bijmaakt zodat je een haakse onderkant hebt en op de bodem een contravorm maakt waarin de bovenste past met materiaaldikte speling kun je rechte profielen zetten....
Likt me eenvoudig aan te passen. Heb het zelf (nog) niet gedaan omdat ik nog nooit u-profielen nodig heb gehad.....
Met een zelfde soort aanpassing kun je van dit dingetje ook een knipbankje maken....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4151
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: zilverdraad u-profiel

Berichtdoor Willem Parel » dinsdag 20-10-2015, 11:04

Mooi zetbankje Eljas, werkt deze door de vingers in een groef te persen?
Wist het bestaan van deze niet, leuk en betaalbaar ding.

En ik denk wat het walsen met zo'n voormachine betreft dat je gelijk hebt, als je een smalle strip zou walsen gaat het er al snel naast of scheef en als je een bredere strip wals moet je weer veel wegknippen of vijlen en kun je beter vierkante buis nemen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....

Advertentie

Terug naar “Metalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten