Omsmelten van 2e gehalte zilver naar 1e gehalte zilver

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Goed gezien Briolet. Een rekenfoutje of typefoutje dus. Het fijnzilver bij 50 gram 2e gehaklte is 41,75 gram fijnzilver ipv 41,25 gram....

Ik hoop dat ik van alle kanten vergeven wordt....... [-o< [-o< [-o<
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Joyce
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 04-07-2014, 21:03
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Bericht door Joyce »

En het leek nog wel zo eenvoudig toen ik op dit idee kwam ? :wink:

Hmmm, zelfs met al die mislukte zilverkleirestjes kom ik niet bepaald aan de benodigde 60 - 61 gram fijnzilver, integendeel zelfs. Ik zal dus wat meer fijnzilver bij elkaar moeten sprokkelen voordat ik me aan dit omsmeltproject kan wagen.
Gelukkig loopt die vork niet zo snel weg... :mrgreen:

Reuze bedankt voor jullie hulp bij en tips voor het omrekenen, en ook voor alle tijd en moeite die hier in is gaan zitten. :bloem: :D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

je zou kunnen wegen wat je aan fijnzilver hebt en berekenen hoeveel 835 je nog nodig hebt.
Maar legeringsrekenen is niet zomaar makkelijk .

mss heb je hier ook iets aan.

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... ngsrekenen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ErwinG schreef:
Erika schreef:klik hier
lukt dit?
Dat lukt prima :-)

Afbeelding

Ik kom met je tabel bij 835 op 'add Fine Silver' 1.21621g (per gram)

Je hebt totaal 50 gram 835 zilver, dus 50gr * 1.21621 = 60,8gr fijnzilver toevoegen :-)
we gaan het forum updaten maar via facebook lukt niet meer om foto's te laten zien vandaar de urls, En photobucket heb ik geen zin meer om in te loggen, laat staan via mobiel, Dit was t snelst, , maar heel hartelijk dank voor het laten zien van de foto!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Dat boek met bijmengtabellen kun je weggooien als hij met 1.21621 komt i.p.v. 1.20 :D

Ten eerste heb je een legering in 3 cijfers nauwkeurig, dat is het zinloos de bijmenging in 6 cijfers op te geven. Bij mij geeft dat aan dat de auteur er niets van snapt.

Ten tweede is de bijmenging ca 1% teveel. Het kan zijn dat ze hier een veiligheidsmarge ingebouwd hebben, maar dan slaat het al helemaal nergens op om een bijmenging in 6 cijfers op te geven als je weet dat het toch al iets teveel is.

Ik heb in mijn opleiding geleerd om niet onnodig nauwkeurig te werken omdat elke decimaal extra de boel onnodig duur kan maken.
b.v. 50 *1,21621 = 60,8105 gram.
Dat is een getal in tiende milligrammen nauwkeurig. Dus moet je eerst een vrij dure weegschaal aanschaffen om dit te kunnen afwegen. :?
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik ben uitgegaan van de bijzet ( koper) vanuit daar ben ik gaan rekenen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Briolet schreef:Dat boek met bijmengtabellen kun je weggooien als hij met 1.21621 komt i.p.v. 1.20 :D

Ten eerste heb je een legering in 3 cijfers nauwkeurig, dat is het zinloos de bijmenging in 6 cijfers op te geven. Bij mij geeft dat aan dat de auteur er niets van snapt.
Hmm toch apart, ik heb geleerd juist wel secuur te werken, Oke niet zo secuur als Oppi's boek. Maar 1.22 gram kan ik netjes afwegen hoor. Vverder zijn de boeken van oppi untracht me hier aangeraden door de goudsmeden die al vele jaren praktijkervaring er op hebben zitten, vandaar dat ik deze heb.
Gelukkig staat er in inn die bijna 800 pages wel meer dan alleen tabellen om te mengen! :)

Dus voor je iets volledig en direct afschrijft mss eerst eens checken wat je dan afschrijft op basis van een kleinigheidje :)
:mrgreen:
Oppi Untracht (November 17, 1922 ? July 5, 2008) was an American master metalsmith,[1] educator, and writer. Born in New York City, Untracht obtained his Master of Fine Arts at Columbia University in 1947. Originally trained as a photographer,[2] he studied Indian arts and crafts and later became an expert on the jewelry of India[3] and Nepal. In addition to being an honorary member of the Society of North American Goldsmiths, in 2000 Untracht was awarded a Lifetime American Achievement Award on behalf of the American Craft Council.[4] His first book, Metal Techniques for Craftsmen is considered a standard training textbook for silversmiths.
Hij heeft mss toch nog iets meer verstand van het vak dan jij nu op basis van 1 te secure tabel denkt...
:D
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Erika, dat je 1,22 gram kunt afwegen, geloof ik wel, maar volgens dat boek moet je 1,21621 gram afwegen. Dat is dus 1216,21 milligram. Dus op honderdste milligrammen nauwkeurig.

De meeste goudsmeden hebben zelfs geen karaat weegschaal. En een goedkope karaat weegschaal weegt hooguit op puntjes nauwkeurig, oftewel 2 mg. Om met de nauwkeurigheid van dat boek te wegen, moet je een weegschaal hebben die nog een factor 100 gevoeliger is. Dan praat je over veel duurdere weegschalen en heb je ook een speciale betonnen vloer nodig die niet doorbuigt bij lopen.

Als je dan bedenkt dat de legering hooguit op 3 cijfers bekend is, heeft het geen zin om de bijmenging in 6 significante cijfers op te geven.

Sterker: 14 kt is 14/24 = 0,583? (en geen 0,585 wat veel mensen denken). Tot 2003 accepteerde de waarborg echter 5 duizendsten onderlegering bij 585, zodat ook 14 kt nog het 585 eikenblaadje kreeg. Het andere stempel met 585 in het cirkeltje mocht zelfs 20 duizendsten naar beneden afwijken. (dus 565) Pas in 2003 is elke vorm van onderlegering verboden en is het aangegeven gehalte een absoluut minimum.
Hoe dat in andere landen geregeld is weet ik niet, maar zelfs die 3 cijfers zullen niet altijd kloppen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Dat snap ik, want dat had je al uitgelegd en ik werk zelf ook niet zo secuur, maar ik heb wel altijd geleerd werk zo secuur als mogelijk en met zo hoog mogelijke gehaltes dus niet 583 maar 585 of hoger,.

Maar ik doelde meer op het feit iemand meteen af te schrijven op 1 tabel, dat vind ik nogal wat.

GElukkig zijn er vele wegen naar rome en loop ik op de mijn heel prettig. Met naslagwerken als Hammes en Oppi ter ondersteuning :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Omsmelten van 2e gehalte zilver naar 1e gehalte zilver

Bericht door Abo »

Dat klopt wel Erika. De gouden regel is (prettige anekdote) dat je een minimum van een bepaald gehalte moet hebben.
In het belang van keuringen en gerechtelijke stappen reken of rond je beter af naar boven.
De getallen in honderdsten of duizendsten maken het niet. Gezond verstand en eerlijkheid maken het wel.
Zolang je maar net zo nauwkeurig werkt op je te maken werkstuk want dat kan altijd wel iets beter.
Perfectie behalen is moeilijk en toch zijn er die het kunnen.
Wel, ik ben trots erop dat ik niet perfect ben. Het bewijst dat ik nog leren kan en mensen maken fouten.
Wie wil er nu geen mens zijn tussen al die perfectionisten waarmee ik niets kwaads bedoel.
Plaats reactie