Argentium en toch oxidevlekken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Argentium en toch oxidevlekken

Bericht door Jannek »

Argentium zou goed bestand zijn tegen oxidevlekken. Nu zijn mijn soldeerskills niet al te best (schiet ook niet op als je af en toe een half jaar niets doet ](*,) )
Dus aan die skills wordt gewerkt.

Maar hoe dan ook: ik krijg het voor elkaar om echt MEGA veel oxidevlekken in mijn Argentium te krijgen. Ik heb me rot gezocht op internet en overal wordt beweerd dat het onmogelijk is om oxidevlekken in Argentium te krijgen. Alleen ergens op een Amerikaans forum ??n post gevonden van iemand met hetzelfde probleem. (Zonder reactie over een mogelijke oorzaak, uiteraard)
Heeft iemand uberhaupt wel eens oxidevlekken in Argentium gezien? Of ben ik nou gek?

Het enige wat ik kan verzinnen is misschien vervuiling van mijn soldeerstenen of afdek/vloeimiddel (ja ik gebruik het toch - H pasta). Of mijn Argentium is stiekem toch sterling, maar dat laatste kan ik me niet voorstellen...
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Soldeer je de Argentium met soldeer of fuse je het?
Want bij Argentium hoef je geen soldeer te gebruiken.
Dat zou namelijk een van de redenen zijn dat je vlekken krijgt. Dat zou dan op de plaats van het soldeer moeten zijn. Dat is immers 925.

Is maar even een brainstorm, hoor.

Groetjes
Anita
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ik soldeer Argentium soms en soms fuse ik het. Maar de oxidevlekken zitten niet rond de naad, juist op de rest van het stuk.

Ik heb inmiddels een uitgloeitest gedaan van al mijn Argentium, en het is opvallend dat al het 'Argentium' van mijn Nederlandse leverancier zwart uit slaat en wat ik bij Rio Grande heb gekocht niet. Toch een andere samenstelling blijkbaar. Of ik ben gewoon afgezet/er is een fout gemaakt.
Dus ik ga geen Argentium meer bestellen bij mijn Nederlandse leverancier.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

En ik bedenk me nu dat ik ben begonnen met het solderen van Argentium omdat het fusen vaak niet lukte. Misschien nog een hint dat het geen Argentium is?

Ik ga voorlopig eens alleen met Argentium werken van andere leveranciers dan mijn originele, kijken of dat verschil maakt.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Lijkt er inderdaad op dat dit gewoon zilver is.
Ik zou het met de leverancier overleggen. Je weet nooit.
Misschien daar een mix-up.

Groetjes
Precious.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ik zou ook gewoon met de leverancier bellen. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets bewust verwisseld wordt.

Is er eigenlijk een simpele truuk om gewoon zilver te herkennen?

Uit de chemielessen van school weet ik dat koperoxide oplost in een ammoniak oplossing en dan een blauwe vloeistof geeft. Met gewoon koper gaat dat ook, maar duurt gewoon langer. Dat is ook de reden dat je geen met koper beslagen onderdelen in een paardenstal moet laten liggen: dat tast ook aan omdat daar altijd ammoniak in de lucht hangt.

Of huishoud ammonia snel genoeg 1e gehalte zilver aantast wist ik eigenlijk niet omdat daar maar 7.5% koper in zit. Dus heb ik voor de grap een gepolijste zilveren ring in een gesloten bakje met huishoud ammonia gelegd. Na 1 nacht was niets te zien, maar nu na 3 dagen zie ik toch een duidelijk blauwe kleur in de vloeistof, ten teken dat deze ring koper bevatte. :)

Bij argentium zilver zal dit nooit mogen gebeuren.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Volgens mij was de truuk om gewoon de vlam er op te zetten.
Werd het zwart is het gewoon, blijft het wit is het Argentium.
Maar nu ga ik ook weer twijfelen.

Groetjes
Anita
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Zonder de bedoeling "name and shame" toe te passen is het misschien handig dat je gewoon de leverancier hier noemt.
Dan kunnen collega's die ook willen bestellen of behoed worden voor deze fout of het vooraf even navragen bij een bestelling.
En er kan natuurlijk best wel een ??nmalige fout gemaakt zijn bij levering, iedereen maakt fouten. ( tenminste, naar ik me meen te herinneren heb ik die ooit wel eens gemaakt.... :fluiten: )
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Volgens mij heb je gelijk Anita. En bij mij werden sommige stukken dus helemaal zwart en andere heel erg vlekkerig zwart.

Ik wil niet shamen want daarmee geef je ze meteen een slechte naam en het kan best zijn dat er een fout is gemaakt of dat ik zelf toch iets verkeerd doe.
Ik heb ook geen contact met ze op genomen omdat het al een tijd geleden is dat ik mijn spullen bij ze gekocht heb, waardoor het lastig wordt om te achterhalen of er een fout is gemaakt.

Dus ik ga nog ??n keer Argentium bij ze bestellen en er meteen de vlam op zetten. Als het dan weer zwart wordt ga ik ze bellen om te kijken wat er aan de hand is en als het nodig is hun naam hier noemen.

Als iemand toch echt heeeeeeel graag de naam wil weten dan mag je het vragen via PB, maar ik vind het nu nog te vroeg om hun naam op het forum te zetten.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ben heel benieuwd of het dit keer dan wel goed gaat.
Waarschijnlijk is het toen gewoon per ongeluk verwisseld.
Foutje is menselijk. Ben het met je eens om dan niet meteen de firma helemaal zwart te maken. Maar als het nu weer zo is dan zou ik toch bij ze aankloppen.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

als ik weer iets bij ze besteld heb laat ik jullie de uitslag weten :D
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Argentium en toch oxidevlekken

Bericht door Abo »

Ik haal mijn argentium rechtstreeks bij de fabrikant in Engeland en klaar. Je kan het bestellen in elke hoeveelheid net als de bijhorende soldeer. Als er wat is krijg ik altijd hulp en een goede service. Goed, je zit met portokosten maar als er wat is krijg je ook snel de nodige uitleg EN (!!) de garantie van je gekochte product. Ik weet wel dat er een verschil is met het vroegere argentium .925 en het huidige .960. Als je weet wat die zwarte vlekken zijn en hoe ze ontstaan kom je al heel wat verder. Als we over hetzelfde spreken dan bedoel je koperoxide waar twee vormen bestaan (2CuO en Cu2O). Heb ik op een andere topic besproken. Als het je kan helpen wil ik het nog wel eens uitleggen. Ik lees het dan wel mocht de belangstelling er zijn.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Argentium en toch oxidevlekken

Bericht door Erika »

Ja maar in argentium zit toch geen koper gelegeerd zoals ik heb begrepen maar het metaal germanium dat wit oxideert. Dus je zou geheel geen last moeten hebben van vlekken,. Dat is juist waar ze op reklameren. Geen aanslag, geen vlekken, niet solderen, wellen, Niet alles afdekken ivm oxides etcf

En soldeer? Dacht juist dat dat niet nodig war b ij argentium je kan het wellen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Argentium en toch oxidevlekken

Bericht door Willem Parel »

Worden er hier geen begrippen en metalen door elkaar gehaald?
Het "vroegere Argentium"......Argentium bestaat nog niet zo heel lang, bedoel je hier niet gewoon Sterling zilver, omdat je het ook over 925 hebt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Argentium en toch oxidevlekken

Bericht door Abo »

In argentium zit nog altijd koper, vergis je daar niet in!
Een klein deel van het percentage koper is vervangen door germanium, dus van de 75/1000 deeltjes gaan er een deel vervangen worden door germanium.
Dit is enkel zo als we over 925 zilver spreken. Nu wil ik er vanaf zijn of het eerste argentium 925 of 935 was, weet ik niet meer zo.

Germanium heeft een heel grote affiniteit met zuurstof, gaat heel gemakkelijk verbindingen aan met zuurstof waardoor het koper het nakijken heeft.
Door die eigenschap heeft kopermonoxide (2CuO) niet de kans zich te vormen, dat is punt één.
Punt twee is dat zwaverlverbinidngen geen toegang hebben tot het zilver vanwege de germaniumoxide laag bovenop het zilver.


Het huidige argentium is 960 geworden omdat dit betere rersultaten geeft maar nog altijd met koper er in.

De naam sterling zilver slaat op het aantal deeltjes per duizend die minimum 925 moet zijn.
Wij kennen dat ook als zilver van het eerste gehalte of eerste legering.
In die zin is 800 zilver geen sterling zilver maar 924 ook niet alhoewel deze laatste niet bestaat.
Alles wat 925 deeltjes zilver per 1000 inhoud is dus sterling zilver. Het maakt niet uit of je er nu mayonaise bij doet, koper of eender wat.

De naam argentium komt uit een samensmelting van Argenta (zilver) en germanium.

Er zijn ook andere legeringen bekent die niet aanlopen bijv: Ar/Al of Ar/Pa enz.
Ook daar zit nog koper in omdat ..... en nu komt het...... koper de eigenschap heeft om te kunnen harden door een warmtebehandeling of koudbewerking.

Brengt dit meer duidelijkheid?
Plaats reactie