Edelmetaal van de tandtechnieker.........

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

In de speurtocht naar legeringen van kronen heb ik het volgende nog kunnen vinden,

Rubriek: Uitleg Toepassingen van goud
Onderwerp: Ingebracht door: Eljas
Aanvullende informatie van: http://www.periodieksysteem.com/elem_nl.cfm?IDE=Au


Tandheelkunde: kroon

Het materiaal van een kroon moet aan hoge eisen voldoen. Het moet hard zijn, mag niet corroderen, geen vergiftigin?gen veroorzaken, niet uitzetten of krimpen bij het eten of drinken van warm of koud voedsel en het moet es?thetisch verant?woord zijn.

Voor kronen wordt een legering gebruikt van goud (65 -85 %), zilver (10 -15 %), platina (1 -10 %), koper (0 -10 %) en palladium (1 - 4 %). Soms wordt een weinig zink toege?voegd. Vroeger werd veel meer gebruik gemaakt van gouden kronen.

Een goedkoper alternatief is een legering van goud (40 - 60 %), zilver (23 -35 %), koper 10 -12 %), tin (0 - 5 %), palladium (3 -10 %) en platina (0 -2 %).

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Ik ben (voor een medecursist) ook wel eens op zoek gegaan naar de samenstelling van een kroon. Nou ik ben daar toen helemaal niet achter gekomen... want ze gebruiken verschillende legeringen, verschillende bijzetmetalen en ze houden het ook nog eens heel erg geheim. Flauw eigenlijk want wat boeit het hen nou wat je nog met die kronen doet???

Maargoed in mijn eerste edelsmeed groepje zaten ook twee tandartsen, en die smolten het als volgt: Ze maakten de kronen zo goed en kwaad als het kon schoon. (de leraar had hen verzocht dat thuis te doen...) vervolgens hamerden en walsten ze het plat. Vervolgnes knipten ze het in reepjes die dan met (veel te) veel borax de kroes ingingen.
Waarom ze dit deden weet ik niet. Maar ze maakten er nooit iets anders van als nieuwe gietwerkstukken... Voor een ring ofzo namen ze altijd "nieuw" goud.

De samenstelling kun je (bij mijn weten) laten toetsen bij de Waarborg. Daar hebben ze een element analyzer staan (ICP_OES, als je het interesseert...) , die de samenstelling precies kan bepalen. Nadeel, het kost (heel) veel geld, en je bent je kroon kwijt. Ik weet natuurlijk niet zeker dat ze er alle elementen mee bepalen, maar de techniek kan dat wel.
Plaats reactie