Lood in zilverlegering hoe gevaarlijk is het?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
maarte
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 07-02-2013, 12:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: roermond

Lood in zilverlegering hoe gevaarlijk is het?

Bericht door maarte »

Hallo,

Ik heb een oude zilveren schaal omgesmolten en hier o.a. een geluksteen van gegoten (die je maar zelden bij je draagt). De dingen die ik er van gemaakt heb draag je niet op je lichaam en raak je maar af en toe aan. Nou was ik wel nieuwsgierig van welke legering het metaal gemaakt was aangezien het erg gemakkelijk smelt. Ik heb een dun schijfje gegoten/gewalst en dat uiteindelijk in een XRF (R?ntgenfluorensanalyse) geanalyseerd waarbij ik grote pieken bij zilver en lood kreeg?

Heb zelf wat samples gemaakt van vershillende zilver lood legeringen en tot mijn verbasing gaat het om een +/- 750Ag/250Pb legering 1/4de is dus lood (alle sporen van andere metalen even weggelaten) ?!

Hoe gevaalijk is zo'n legering met lood nou?
Vanaf welk jaartal is men ongeveer opgehouden met lood te gebruiken in zilver legeringen?
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

denk dat ze er veel met tin/lood soldeer aan hebben geknutseld. Is dat een idee?
maarte
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 07-02-2013, 12:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: roermond

Bericht door maarte »

Ja dat zou kunnen; ik heb er echter nieuwe voorwerpen van gemaakt? Hoe gevaarlijk is een 750/250 zilver/lood legerning nou eigenlijk?
Op vandaag zie je vooral zilver/koper verbindingen en zilver/lood verbindingen zie je niet meer. Met als rede dat lood niet het meest gezonde metaal is.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik weet dat ze uit opgravingen 4000 Voor christus al weten dat men lood scheidde van goud,. Ik ken het verhaal ook geheel niet dat er mee gelegeerd zou zijn in het verleden.

Ik weet niet hoe antiek je schaal was. Ik geloof dat Sterling al in 1700 gebruikt werd.
Maar ook 835 is een goede legeringsmogelijkheid, 720 wordt al minder gebruikt, voor munten nog wel . Maar dan zeker geen lood omdat dat ze zacht is.


ik vraag me ook af heb je de gehele schaal goed getest. Waren de handvatten niet gevuld met lood, ?!
ik vind je gehalte nl nogal laag voor een schaal.
Was het een Nederlands gekeurd of kan ook zomaar ergens weet ik t waar vandaan komen.



Ik zou het niet doen om te verkopen. Trouwens je mag het niet eens als zilver verkopen omdat je beneden het wettelijk gehalte zit van voor zilver 800 dz.
Je kan het dus ook niet laten keuren.

Maar ik ben van lood niet zo fan dus ik zou het niet zomaar verkopen.Ik heb ook geen idee wat de wetgeving hierin is. Nikkel mag je zoveel afgifte hebben, maar met lood geen idee.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
maarte
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 07-02-2013, 12:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: roermond

Bericht door maarte »

Ja ik vind het ook vreemd dat er lood bij zit.
Betrof een schaal die we op zolder, bij opa gevonden hebben. Leek meer zo'n bowl model (althans wat er nog van te herkennen was aangezien het niet met zorg behandeld is) geen merk tekens 1,7 Kg orgineel, eerst chemisch het oxidatie laagje verwijderd daarna heb ik er in 1 keer 1 grote baar van ong. 1,5 kg van gegoten (zat redelijk wat zwarte slak bij +/- 200gram dus). Indien er lood in de handvaten zat zit het nu als legering bij het zilver. XRF methode werkt prima, lood heeft wel een storende werking maar heb zelf wat monster met bekende gehaltes zilver lood gemaakt (om te vergelijken), met een nauwkeurigheid van +/- 5 % kan ik zeggen dat het 750/250 zilver/lood is.

Heb er twee kaars kandelaren van gegoten, een gelukssteen en nog wat voorwerpen. Geen bestek of sierraden die je op het lichaam draagt. Is niet voor verkoop geweest puur voor mezelf of familie.

Ja de legering smelt sneller en is zachter dan sterling zilver. Maar kan het kwaad veel kwaad of is het risico overschat?
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Vreemde zaak ik ken ook geen zilver/lood legering maar ik denk dat het om een fraude gevalletje uit het verleden gaat.
Waar is Huub als je hem nodig hebt?
Ik zou me niet te veel zorgen maken over het lood want je geeft zelf al aan dat het niet in contact met de huid of voeding is.
Eigenlijk heb je het gevaar juist opgeheven als het eerst een bowl schaal was.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Huub is al twee weken niet meer ingelogd hier. :)


Als het geen sieraden zijn welke op de huid wordt gedragen of stkken waar je etenswaren in behoud zou ik zeggen dat het weinig kwaad kan?
Mss zou je het nog kunnen lakken met zaponlak
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie