Wie heeft ervaring met platina / goud legeringen (Pt79/Au78)

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
maarte
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 07-02-2013, 12:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: roermond

Wie heeft ervaring met platina / goud legeringen (Pt79/Au78)

Bericht door maarte »

Hallo ik ben nieuw op dit forum,

Ik heb de beschikking over 99,999% zuiver goud en 99,999% zuiver platina. Nou heb ik ooit gelezen dat in het oude Egypte en andere oude beschavingen sieraden van goud/platina legeringen werden gemaakt. De enige legering die ik tegen kom is 900 pt/100 au voor de industrie met een hardheid van 135 hv.

Wie heeft er ervaring met b.v. een 18 karaat goud legering met platina( 250 Pt/ 750 Au) , welke kleur neemt deze legering aan? Smelt punt zal redelijk hoog liggen (maar hopelijk lager dan die van puur platina). Hoe goed is het metaal nog te bewerken? Is het te solderen?

Ik stel deze vraag omdat ik een bijzondere huwelijkring wil maken waar ik een 0,5 karaats prinses diamant in wil laten schitteren. Er mag absoluut geen nikkel in de legeringen zitten i.v.m. allergie.
100% platina bewerken heb ik totaal geen ervaring mee en lijkt me erg lastig te gieten i.v.m. smeltpunt van 1740 graden celcius.

Groet, Maarten
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Wat is de reden dat je deze legering wilt maken?
Kleur of wil je iets anders dan anders of gewoon omdat je het voorhanden hebt.
Wellicht zijn er andere legeringen beter geschikt voor hetgeen je wilt.
"Quality is a habit not an act"
maarte
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 07-02-2013, 12:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: roermond

Bericht door maarte »

De rede daarvoor is;
- dat ik dit materiaal heb liggen ( 3,6 gram platina, 8 gram goud) .
- De legering, de kleur van platina schijnt aan te nemen welke ideaal is om een diamantje in te laten schitteren.
- Dit waarschijnlijk echt iets unieks is, aangezien er zeer weinig informatie over te vinden is.

Geel goud vind ik lelijk, en de witgoud legering van palladium vind ik te donker. nikkel legering is geen optie. Platina in pure vorm zou ook kunnen maar dit lijkt me erg lastig met bewerken en heb er niet voldoende van liggen.
maarte
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 07-02-2013, 12:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: roermond

Bericht door maarte »

Beze pdf (via google)heb ik wel kunnen vinden

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1473,d.d2k
maarte
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 07-02-2013, 12:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: roermond

Bericht door maarte »

Small quantities of platinum change the characteristics of gold in many respects. With a small percentage the color is noticeably lighter than that of pure gold, and the alloys are extremely elastic; alloys containing more than 20 per cent of platinum, however, almost entirely lose their elasticity. The melting point of the platinum-gold alloy is high, and alloys containing 70 per cent of platinum can be fused only in the flame of oxyhydrogen gas, like platinum itself. Alloys with a smaller percentage of platinum can be prepared in furnaces, but require the strongest white heat. In order to avoid the chance of an imperfect alloy from too low a temperature, it is always safer to fuse them with the oxyhydrogen flame. The alloys of platinum and gold have a somewhat limited application. Those which contain from 5 to 10 per cent of platinum are used for sheet and wire in the manufacture of artificial teeth.

Read more: http://chestofbooks.com/reference/Henle ... z2LR4mrGSJ
Plaats reactie