Met witgoud werken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor Abo » dinsdag 26-01-2016, 8:38

Kijk eens naar het smeltpunt van goud en palladium. Het lsmeltpunt ligt ergens om en bij de 1080°C afhankelijk van hoeveel Pd er gebruikt is en toevoeging van andere legeermetalen..
Palladium laat zich niet smelten zonder zuurstof wel met waterstof maar daar heb je dan ook enkel waterstof nodig.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5785
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor Erika » dinsdag 26-01-2016, 11:32

ik kon gewoon met mijn exact brander goud gieten
Zelfaanzuigende brander wordt heet zat. Ik heb zelfs in het begin toen ik begon met de little torch nog gegoten met de exact omdat ik en de lt elkaar n og niet goed kenden en ik het niet lekker kon smelten


Was het nieuw witgoud dus op zeker pd witgoud? of was het oud goud, want dat kan nog wel eens wat problemen geven bij omgieten
Je hebt natuurlijk in een keramische kroes of bakje gegoten. Geen koolstof in de buurt laten komen.
En wanneer scheurt het? Bij het walsen of al eerder. Eerst uitpennen voor het uitgloeien kan helpen
Hoe vaak gloei je uit en les je af of juist niet?
Giet je uit in een gietloop of een gesloten mal?
Gebruik je smeltpoeder, je zou het nu eventueel nog schoon kunnen gieten met auropurifax


er zijn zoveel facetten aan het gieten dat ik vanuit jou gegeven informatie niet zo kan zeggen of het aan je brander ligt of aan iets anders
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor Abo » dinsdag 26-01-2016, 13:33

Een zelfaanzuigende brander zuigt de omgevingszuurstof op, de naam zegt het zelf al.
Dit gebeurt langs de zijgaatjes voorzien in je branderkop. Daar kan je mooi goud mee smelten en zilver al helemaal.
Zonder zuurstof haal je het niet en zeker niet met palladium.
Zelfs dan hangt het er nog vanaf wat de bijmengingen zijn van andere metalen.
Bij rijke palladium legeringen (tot 20% Pd) kun je het gewoon vergeten.
Bij arme Pd-legeringen (5% max Pd) kun je kans hebben als er veel zilver in de legering zit.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5785
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor Erika » dinsdag 26-01-2016, 14:07

Het theoretisch correcte van % en smelttemperaturen tot daaraan toen.
Wat ik zei: Ik heb altijd gewoon witgoud pd kunnen gieten met mijn zelfaanzuigende brander. Oook zeker grotere gewichten dus is mijn praktijkervaring dat het te gieten is zonder meteen aan een zuurstofbrander te zitten.

En ik heb geen idee hoeveel pd er in de legering zit van BM of Van Alma of van drijfhout,

Dus het moet te doen zijn en daarom vraag ik die andere vragen, omdat scheurend goud, scheurend witgoud ook zomaar andere dingen kunnen betekenen
Omdat er in het bericht niet alles vermeld staat weet je dus niet of het goud scheurt vanwege een brander of vanwege andere dingen
Want stel dat het witgoud in een houtskoolbakje is gesmolten dan weet je al bijna zeker waarom het scheurt toch...

viewtopic.php?f=9&t=3125&hilit=scheuren+goud
viewtopic.php?t=197&highlight=goud+scheuren

en er staan in de topics ook nog wat verwijzingen naar scheurend goud en dergelijke
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5785
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor Erika » dinsdag 26-01-2016, 14:37

witgoud en gieten
viewtopic.php?f=9&t=1654&hilit=witgoud+gieten
Witgoud keihard na gieten
viewtopic.php?f=5&t=4904&hilit=witgoud+gieten
Witgoud gieten met een sievert
viewtopic.php?f=9&t=3962&p=51910#p51910


Ik giet in smeltbakjes van bijou,
pagina 572 onderin de ronde smeltbakjes . Veel fijner dan die vierkante , deze is minder keramisch.
En absoluut niet in houtskool met witgoud
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 349
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor Briolet » dinsdag 26-01-2016, 14:51

Het ene witgoud is het andere niet. Zelfs tussen Palladiumwitgoud zitten er grote verschillen. Ik heb hier b.v. 14 kt met 16%Pd dat bij 890-1090°C smelt, maar ook 14kt zetwitgoud met 17.5% palladium dat bij 1210-1270°C smelt.

Zoals Abo boven aangeeft hangt alles nog van de andere bijmengingen af. Ervaring met de ene witgoud legering mag je niet zomaar op de andere betrekken.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5785
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor Erika » dinsdag 26-01-2016, 16:10

Ik zeg ook nergens dat Abo ongeluk heeft of onzin uitkraamt.

Ik geefalleen aan dat Scheurend goud na gieten vele redenen kan hebben en dat het niet perse betekend dat je een hele nieuwe brander moet aanschaffen met een zuurstofconcentrator omdat een Exact of Sievert het niet kan gieten. Daarom ook de linkjes naar bestaande topics over witgoud gieten, scheurend goud, schoongieten, e,.d.
De vlam moet niet te roetend maar mag ook niet enorm oxiderend zijn bij pd witgoud, Dus teveel zuurstof is ook niet goed.
En gezien we maar summier weten van de werkwijze van joesakic187 kunnen we niet per definitie al zeggen dat het aa de brander ligt, lijkt mij, dat het goud scheurt

los van de verschillende soorten legeringen en de daabij horende liqiudus, ik ben nog even bij de Basis .. WAAR gaat het verkeerd
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
joesakic187
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 17-02-2008, 20:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor joesakic187 » dinsdag 26-01-2016, 18:24

Dank voor alle reacties en info!

Hier antwoord op de geopperde suggesties/vragen, niet perse in logische volgorde:

Het goud scheurde al na een paar keer door de wals halen. Gloeien was nog helemaal niet aan de orde..

Ik weet het exacte Pd percentage niet. Het bestaat uit Belgisch 18kt Pd witgoud, afkomstig van gietstukken. Ik heb er zelf 925 zilver aan toegevoegd om het te legeren naar 14 kt.

Ik gebruik een gietmal en die is wel wat aan de lange kant. Het goud stolt vaak al halverwege, ondanks heel lang heet stoken van de mal. Misschien dat ik em iets meer rechtop moet houden, om zo kort mogelijk contact tussen mal en goud te verkrijgen.

Ik gebruik ook zo'n grafietstaaf om ff mee door het metaal te roeren. Maar ik begrijp dat dat dus uit den boze is voor witgoud. Wellicht hebben we daar de boosdoener.. :)

Maar in ieder geval goed om te weten dat zuurstof niet altijd perse nodig is. Ik ga vanavond misschien nog een poging wagen, met toevoeging van borax en smeltpoeder. Auropurifax heb ik nog niet, maar ga ik wel zsm aanschaffen..

gr Miguel
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor Abo » dinsdag 26-01-2016, 18:57

Gebruik eens een groter gietkanaal dan normaal.
Je gaat er meer baat mee hebben dan met je gietvorm warmer te maken.
520° tot 540°C zou genoeg moeten zijn.

Kijk eens hoeveel je gietmassa kan verdragen qua temperatuur!

Briolet heeft het al eens geschreven dat het ene wit goud het andere niet is.
Bijmengingen van andere metalen maken het verschil.
Ik blijf het herhalen, palladium is een dikkere materie om te gieten.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4151
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor Willem Parel » dinsdag 26-01-2016, 19:00

Erika schreef:Het theoretisch correcte van % en smelttemperaturen tot daaraan toen.
Wat ik zei: Ik heb altijd gewoon witgoud pd kunnen gieten met mijn zelfaanzuigende brander. Oook zeker grotere gewichten dus is mijn praktijkervaring dat het te gieten is zonder meteen aan een zuurstofbrander te zitten.


Jahhaa, bij jou wordt zeelucht aangezogen, dat scheelt een slok op een borrel.... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....

Advertentie

Terug naar “Metalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten