Met witgoud werken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Kris1988
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 26-04-2011, 1:50
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Knokke-Heist

Met witgoud werken

Berichtdoor Kris1988 » maandag 04-02-2013, 19:54

Beste mensen,

Heb een tijdje geleden wat snippers 14kt witgoud met pd gekocht bij Bijou om een ring te maken. Helaas heb ik geen ervaring met het bewerken van witgoud met als resultaat dat ik vaak scheuren krijg na het walsen van het metaal.

Via Google, de zoekfunctie op deze site, enz. enkele werkwijzen gevonden om met witgoud te werken. Helaas krijg ik geen gunstige resultaten aangezien de ??n de ander tegenspreekt.

Zo werk ik (foto's van materiaal toegevoegd):

GIETEN

1. Smelten in een smeltkroes (geen problemen bij en ik voeg niets bij)
2. In een vorm gieten en het metaal laten rusten in de gietvorm tot het koud is.
3. Smeden

GLOEIEN EN WALSEN

1. Ik gloei het metaal tot het kersenrood* is, en probeer dit kleur tot 30 seconden te behouden. Ik gebruik een brander met propaan en zuurstof, ik doe niets van poeder of vloeistof op het metaal.
2. Na het gloeien doe ik er meteen een kopje over om de warmte te bewaren.
3. Ik wals het en na ieder gat (of hoe ik het ook moet noemen) gloei ik het weer.

Helaas krijg ik na een tijdje wat barsten en scheuren in mijn metaal. Als het dan wel een keer redelijk lukt, is mijn metaal veel te hard om te buigen. Zelfs met nog eens goed uit te gloeien krijg ik hetzelfde resultaat: scheuren.

Wat doe ik in godsnaam verkeerd? Moet ik het metaal laten schrikken (lerares zei van niet), moet ik met vloeistoffen of met poedertjes werken? Gebruik ik het verkeerde materiaal (foto's)? Op school leerden ze me met zilver werken maar jammer genoeg niet met de rest, grrrr.

Kan er iemand me een goede en duidelijke uitleg geven, aub?
Alvast bedankt dames en heren. Als ik die ring afkrijg, zet ik hem wel eens online. :wink:

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Delft

Berichtdoor TomTom » dinsdag 05-02-2013, 14:34

Hoi Kris,

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik zag alleen dat je nog geen antwoord hebt gekregen. Probeer eens te zoeken. Ik zag al wat na een zoekopdracht, nl. dat je het gloeienb moet aflessen in spiritus. Dat klopt wel want doe ik met geel goud namelijk ook en daarna van de spiritus in het water. gaat allemaal prima, ook qua bewerken. Maar dat is niet helemaal een vergelijking omdat het wit en geel is.

Kijk hier maar eens naar:

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... ht=witgoud
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5785
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » dinsdag 05-02-2013, 15:09

Doe je bij het gieten totaal niet afdekken, dus geen borax, smeltpoeders, auropurifax, boorzuur oid?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kris1988
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 26-04-2011, 1:50
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Knokke-Heist

Berichtdoor Kris1988 » dinsdag 05-02-2013, 16:16

@TomTom: Had ook zoiets gelezen maar is lessen hetzelfde als schrikken of is het nog iets anders? Had het even geprobeerd op Google op te zoeken maar daar heb ik niets gevonden. En met welke spiritus zou ik dan best werken?

@Erika: Ik dek het niet af na het gieten en gebruik niets van poeders of vloeistoffen. Heb wel Blanca, fluoron en borax staan. Misschien het metaal toch even afdekken vooraleer ik begin te gloeien of bij het gieten?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5785
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » dinsdag 05-02-2013, 16:39

ik heb t niet over Na het gieten maar tijdens het gietproces dat je het afdekt terwoijl je smelt

Gieten doe je altijd afdekken. Pak me niet op de pagina indeling geen idee of deze veranderd is. Maar Goudsmeden vaktheorie van de vakschool (gezien je leerling vakopleiding bent ga ik voor gemak uit van de Vakschool en dat je dat boek hebt)
Pagina 46 meer over witgoud


Ik doe zelf nooit aflessen in spiritus heb jaren wel gedaan en merk weinig verschil en de theorie van aflessen past water beter in het geheel. Zeker omdat in spiritus aflessen er voor kan zorgen dat koperoxide kunnen worden omgezet in metallisch koper.
Dit staat omschreven op pagina 42 en 43


Wat heb je voor smeltkroes, wat heb je voor witgoud legering?
Stel dat je Palladium witgoud smelt in een houtskool bakje dan heb je een probleem vanwege het mogelijk vrijkomen van zwavel , waardoor palladium(IV)-Sulfide gevormd kan worden. Onstaan van brosheid.
Ook je vlam moet niet te roetend zijn maar juist wat meer oxyderend bij witgoud.

Ik gebruik altijd smeltpoeder om te smelten en als het gebruikt goud is nog wat auropurifax.

Ook nikkel witgoud mag je niet op houtskool mee,ivm nikkelsulfide.
Voortdurend afdekken met bijv boorzuur.

Nu zie ik op de foto dat je geen houtskool hebt, maar herhaal het wel even hier :) Beter teveel info

Je weet ook dat metaal kan scheuren bij teveel gloeien!?
Je kan witgoud gloeien als je 50% vervorming hebt gehad. en dan ga je herstelgloein

Zie pagina 78 van het boek


Een beetje van mijzelf en een beetje theorie opgezocht opdat ik niet zit te liegen hier
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5785
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » dinsdag 05-02-2013, 16:59

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... oud+gieten

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... en+witgoud
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... en+witgoud
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... en+witgoud
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... en+witgoud

Als je de zoekfunctie op dit forum gebruikt kom je heel veel informatie tegen. Het kan met zoveel verschillende factoren te maken hebben waarom goud scheurt en dergelijke

Succes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kris1988
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 26-04-2011, 1:50
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Knokke-Heist

Berichtdoor Kris1988 » dinsdag 05-02-2013, 18:01

Hey Erika, hartelijk bedankt voor uw antwoord. Helaas heb ik geen boek van de vakschool in Schoonhoven. Ik heb de opleiding gevolgd in Syntra Tongeren. Op zich geen slechte plaats om de basis te leren of met zilver te werken. Helaas staat er werkelijk niets in hun handboek over het bewerken van goud, verder is het boek ook ferm gedateerd en onvolledig. Heb zojuist ergens een deftig handboek gevonden met alle technieken die ik online kan bestellen. Eens doen van zodra mijn wedde binnen is ;)

Verder gebruik ik een stenen smeltkroes en zo'n plank zoals op de foto. Voor zilver en geelgoud werkt dit wel goed en zonder enig probleem.

Zal het eens proberen aflessen in water, is iets wat ik nog niet geprobeerd heb en wat smeltpoeder gebruiken. Eens kijken wat dit geeft. Nogmaals bedankt Erika!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1361
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Aspasia » dinsdag 05-02-2013, 21:36

Je kunt het ook te heet hebben gestookt tijdens het smelten.

Je kunt ook proberen om het witgoud 3x door de wals te laten gaan en dan uitgloeien en in spiritus lessen. Dit werkt bij mij prima, zelfs als het witgoud daarvoor gescheurd was.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4151
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » dinsdag 05-02-2013, 22:21

Smelten zonder borax of vloeimiddel toe te voegen maakt de kwaliteit er vaak niet beter op.
Ik hoop dat het je nog lukt om met toevoeging daarvan en de wijze als Freddy beschijft.
Naarmate je het vaker smelt gaat de plooibaarheid achteruit.
Voeg in ieder geval nog wat Auropurifax toe, dit verbeterd de smelt vaak enorm.
Maar ik moet bekennen dat ik deze ervaring alleen met geelgoud heb, ik giet niet zo vaak wigoud.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Berichtdoor Abo » donderdag 07-02-2013, 10:37

Als het gaat om een zuivere Au-Pd legering hoef je het materiaal niet zo dikwijls uit te gloeien. Teveel uitgloeien is net zo slecht als te weinig omdat je legering een bepaalde graad van vervorming moet hebben v??rdat je gaat uitgloeien. Goud en palladium kunnen al heel wat verdragen voordat je het moet uitgloeien.

Dikwijls wordt deze legering verkocht met minimale toegift van andere metalen zoals zilver, koper en zink. Soms kan het gebeuren dat ook nikkel gebruikt wordt in deze legering. De reden daarvoor is om betere eigenschappen (hardheid, elasticiteit) aan de legering toe te kennen en om het gebruik van het dure palladium te beperken Je raadzaam maken bij BM is zeker geen overbodige luxe zodat je duidelijk weet welke metalen aanwezig zijn en je werkwijze kan instellen voor dit product.

Aan de hand van het bedrag dat je betaalde kun je al enigszins opmaken welke legering je gekocht hebt. De prijs van goud en palladium vind je overal en de omrekening van het gebruikte percentage Au en Pd is ook niet moeilijk dacht ik. Valt de prijs goedkoper uit dan een zuivere Au -Pd legering, dan zitten er andere metalen in kunnen het net deze metalen zijn die je legering problemen brengen. Omdat je zo dikwijls bent gaan uitgloeien heb je het probleem verder vergroot. Uitgloeien doe je pas als je materiaal als een veertje aanvoelt en natrilt (nogal vage omschrijving maar het is er ??n :-k )

Minder vaak gloeien en een reducerende vlam gebruiken zou ik aanraden maar dan na inlichtingen betreffende de gebruikte legering. Hopelijk ben je er wat mee.

Groetjes


Abo
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Berichtdoor Lize Bouwman » donderdag 07-02-2013, 12:29

Ik heb op mijn stage adres geleerd wit goud niet af te blussen. En er staat in mijn notitie boekje zelfs een uitroepteken bij....
Gewoon aan de lucht laten afkoelen. Geel goud juist met??n...
Groet Lize
Perfecte imperfectie.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5785
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » donderdag 07-02-2013, 13:44

Ik heb dus geleerd op school Altijd Aflessen ivm kristalvorming en dat dat bij langzaam afkoelen grof kan worden.
Dus bros, en dat daarom zsm afkoelen nodig is omdat te voorkomen

Op de ene stage moest ik niet aflessen de andere stage alles in spiritus en ikzelf doe het in gewoon water en dat gaat eigenlijk altijd goed!

Ik gloei, doe het allemaal rustig, witgoud wel met minder reducerende vlam als de rest. En dan rustig aan brander terugzetten en dan in 1 ker in water aflessen. Niet als het nog donkerroodgloeiend is maar net even erna


Oftewel er zijn vele wegen die naar rome leiden

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... en&start=0
Topic over aflessen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kris1988
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 26-04-2011, 1:50
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Knokke-Heist

Berichtdoor Kris1988 » donderdag 04-04-2013, 17:24

Hoi, mijn excuses voor het late antwoord. Ben pas de laatste week kunnen oefenen in mijn werkplaats, had helaas een hele hoop andere verplichtingen deze winter. Nogmaals hartelijk dank aan iedereen voor de nuttige tips, jammer genoeg blijft het probleem aanhouden. Op de zoekfunctie heb ik veel nuttigs te weten gekomen maar geen oplossing.

Tijdens het smelten voeg ik voortaan Auropurifax en smeltpoeder toe en dat helpt inderdaad een beetje. Het smelten gaat veel soepeler en vlugger.

Voor het uitgloeien dek ik het eerst af met Blanka, gloei het uit tot het dofrood wordt en wanneer het metaal weer zwart wordt, les ik het af in water. Daarna leg ik het in de pot met warme vitrex.

Bij het walsen, wals ik slechts in ??n richting en het gaat allemaal net iets beter. Het metaal voelt iets zachter aan MAAR de barsten blijven terugkomen.

Ik heb ondertussen al BM gecontacteerd en het enige advies die ze mij tot nu toe verschaft hebben is dat ik vaker moet uitgloeien, dit niet op houtskool of grafiet mag doen en dat ik het goed moet afdekken met Blanka. Heb geantwoord dat ik deze manier inderdaad volg maar dat het probleem zich nog steeds voordoet.

Heb nu ondertussen echt van alles geprobeerd: meer/minder uitgloeien, gloeien tot dofrood tot feloranje, lessen/afkoelen aan de lucht, etc. Heb in engels, nederlands en spaans zitten zoeken naar een oplossing, enkele interessante boeken aangeschaft en veel nuttige dingen te weten gekomen. Maar ik blijf die stomme barsten krijgen ](*,)
Kris1988
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 26-04-2011, 1:50
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Knokke-Heist

Berichtdoor Kris1988 » zaterdag 04-05-2013, 13:57

Heb het eindelijk gevonden. Had weer geen tijd om verder te werken in mijn werkplaats maar de momenten waar ik wel heb kunnen verder doen waren uiterst productief.

Het grote probleem lag blijkbaar bij het voorsmeden. Dit is iets wat men voortaan beter niet meer doet.

Dit is hoe ik het doe voor de mensen die ook met deze legering (14kt AU-PD) sukkelen:

1. Kroes en mal goed heet stoken, borax- en smeltpoeder toevoegen samen met je metaal.
2. Goed laten smelten met een zachte vlam (weinig zuurstof dus) en tijdens het smelten beide poeders nog eens toevoegen.
3. Na het gieten in de mal, even laten afkoelen tot het metaal donker is en daarna in water blussen. Afkoken in de vitrex.
4. NIET voorsmeden maar wals hem. Je kan hem meer walsen dan je denkt. Denk eraan dat je altijd in ??n richting walst, kras desnoods een streepje aan ??n kant. Als het metaal aanvoelt als een veertje of als hij nogal trilt, dan weet je dat je moet gloeien (gouden tip van Abo).
5. Zie je enkele barstjes of schilfertjes, vijl/schuur ze weg. Afdekken met blanka of afdekmiddel naar keuze. Met een zachte vlam gloeien tot het dofrood wordt, wanneer het metaal weer donkerder is, weer blussen in water. Te veel uitgloeien is inderdaad slecht voor je metaal.

Iedereen, hartelijk bedankt voor jullie hulp! Heb weer enorm bijgeleerd met dit probleem.
:)
joesakic187
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 17-02-2008, 20:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Met witgoud werken

Berichtdoor joesakic187 » maandag 25-01-2016, 17:58

Hallo,

Ik heb dit weekend 15 gr 14k palladium witgoud gegoten maar heb ook de problemen met scheuren. Ik gebruik echter alleen propaan (Sievert met grote branderkop), dus zonder zuurstof. Ik twijfel echter of deze hoeveelheid wel warm genoeg wordt om goed te gieten. Het lijkt goed vloeibaar, maar stolt te snel in de gietmal. Deze heb ik echter wel echt heet gestookt vantevoren.

Ik twijfel of ik zuurstof nodig heb om dit goed te kunnen gieten. In het vorige bericht heeft men het echter over een zachte vlam (weinig zuurstof).


Is alleen propaan afdoende of heb ik echt zuurstof nodig?

gr MIguel

Advertentie

Terug naar “Metalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten