Shakudo

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Brutus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2013, 12:12
Ervaring: Leerling vakopleiding

Shakudo

Bericht door Brutus »

Samen met een klant ben ik op een ontwerp uitgekomen voor een zegelring, waarin hij graag het zwart gemaakte Shakudo terug zou willen zien. Weet iemand waar ik Shakudo zou kunnen kopen of hoe ik het zelf kan legeren (ik weet dat het hoofdzakelijk koper is met een paar procent goud, maar zitten er meer bestanddelen in)?
Daarnaast weet ik dat het shakudo dusdanig te behandelen zodat het zwart blijft, maar is deze zwarte laag kras en warmte bestendig (i.v.m het dragen en solderen van de ring)?
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Je kan het kopen bij reactivemetals.com in de US. Hier in Europa is het volgens mij niet te koop.

Het is natuurlijk leuk op het zelf te maken. Shakudo is ca 95-98 % puur (rood)koper met 5-2% goud (24 k). Ik heb het zelf ook eens gedaan en het is wel te doen als je niet in te grote hoeveelheden werkt. Ik heb eens een 100 gram aangemaakt en ik kan je vertellen dat het smelten van puur koper in dit soort massa best lastig is.

Als je gaatsmelten, de smelt goed doorroeren met een koolstofstaaf zodat het goud en koper goed smelt voor een mooi evenwichtig kleurbeeld.

Vervolgens kun je het patineren dmv roshuko. Het recept hiervoor vind je hier op de site terug. Zoek maar even op polijststenen tbv patineren. Ik heb hier een linkje in geplaatst naar een artikel waarin precies staat hoe je dat moet doen. Ik heb het zelf kant en klaar gekocht bij weer hetzelfde reactivemetals.com. Het werkt prima!!

Terugkomend op het laatste deel van je vraag, het gepatineerde shakudo is niet krasbestendig. Het is tenslotte een oxide wat vrij makkelijk van het koper afslijt. Dit in tegenstelling tot bijv. tinanium waar hjet oxide harder is dan het basismateiraal tentinium zelf.

Je kunt het preserveren met was of lak om het langer goed te houden. Of iets met een UV uite harden resim of iets dergelijks.

SAucces en laat maar weten hoe het afloopt. Ik ben heel benieuwd!

Groeten,

Tom
Brutus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2013, 12:12
Ervaring: Leerling vakopleiding

Bericht door Brutus »

Beste Tom,

Dank je voor alle tips en de link. Ik ga proberen om het koper en goud bij elkaar te krijgen. Je ziet het op den duur verschijnen!

Bram
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Ik wist niet wat Shakudo was. Afbeelding
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Als je koper wil smelten is het aangeraden om met een kleine hoeveelheid te beginnen en er telkens wat koper aan toe te voegen. Een reducerende vlam is aangewezen omdat koper graag in vloeibare toestand zuurstof to zich neemt waardoor hoger koperoxide aangemaakt wordt. Shakudo wordt eerder gebruikt om het purperen gedeelte van de legering aan te spreken in plaats van het zwarte. Maar goed, dat is hoe je de kleur wil zien. Wist je dat er verschillende soorten shakudo bestaan!?
Als je werkelijk voor zwart wil gaan gebruik je eerder shibuichi.
Rokusho is de patina die gebruikt wordt en niet roshuko. Weet dat het een week duurt voordat de samenstelling klaar is voor gebruik!
Jim Kelso is een erg goede smid waar je -naar mijn mening- veel kan leren. Bezoek zijn HP eens als je tijd hebt, het loont zich! Op drie-kwart van deze site vind je het recept voor rokusho te maken http://www.jimkelso.com/japanpatina.html/tutorial.htm

Groetjes en succes !!

Abo
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Hoi Brutus,

Ik heb een fot gemaakt van een stukje shakudo wat ik eens heb gemaakt.

Afbeelding

Ernaast ligt een stuk zilver en koperplaat ter vergelijking. Je ziet dat in de shakudo kleurverschillen zijn. Dat komt doordat het mengen van goud en koper niet 100 % gelukt is. Ik zal het stuk nog eens moeten opknippen en opnieuw smelten. Het stuk weegt ca. 100 gram en dat is vrij lastig te smelten en te gieten. Ik ga het eens met de little torch proberen, deze gaat tot 2700 graden.

Groeten,

Tom
Plaats reactie