Wit goldfillwire wat (volgens mij) geen wit goldfillwire is

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Wit goldfillwire wat (volgens mij) geen wit goldfillwire is

Bericht door Helina »

Hallo allemaal,
Geen idee of mijn onderwerp goed staat hier maar kan geen passender forumonderdeel vinden.

Ik heb laatst bij Riogrande wit goldfillwire gekocht, heb dat nog niet eerder gehad, had altijd alleen geel. Toen ik het ontving viel me gelijk op hoe dof en grijs het er uitzag, dacht gelijk, lijkdt wel iets van staal of ??n of ander soort gewoon metaal.
Ik heb een draad van 16 gauge, is ongeveer 1,6 mm ofzo, dus best dik en dan zou je toch de koperen kern moeten zien. Dat laten ze ook op de website zien, een duidelijk koperen kern.

Ik heb het nog een keer doorgeknipt, heb het geschuurd zodat bijna de helft weg was, geen koper te zien.
Ben toen naar een juwelier geweest, die hebben het getest en die zeiden dat het een onedel metaal is.
Ik heb een uitgebreide correspondentie met riogrande gevoerd, ik heb het teruggestuurd, ze hebben het getest, zeggen ze, en ze beweren dat het w?l wit goldfillwire is.


Ik heb 100 keer gezegd dat er dan een koperen kern te zien moet zijn, net zoals getoond wordt op de foto op de website (en ik heb kort geleden eens een stukje zilverfilled wire gekocht en daar is duidelijk een koperen kern te zien) maar daar reageert de persoon gewoon niet op waarmee ik correspondeerde.

Nu heb ik mijn geld al wel teruggestort gekregen, daar gaat het dus niet om, maar het zit me niet lekker, ik ga nu ook bijna twijfelen of het gele goldfillwire wel echt is....
Maar ook, ik wil nu echt zeker weten, bedriegen ze de boel gewoon, of ben ik stom en heeft "mijn" juwelier de test niet goed uitgevoerd.
Ik heb nog 3 stukjes draad van 3 verschillende diktes die ik gekocht had, dus ik ga nou kijken of er nog andere juweliers zijn waar ik terecht kan om het te laten testen.
Ik weet niet of er iemand is die bekend is met wit goldfillwire, ik heb er een duidelijke foto van, degene die ik ook in eerste instantie aan riogrande heb laten zien, misschien is het op die manier al duidelijk voor iemand?
Of, weet iemand een goed adres in amsterdam waar ik het kan laten testen?
De foto direkt hier laten verschijnen lukt niet, dan maar even een link.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... n.jpg?dl=1
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Niemand? :cry:
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Karin13 »

Tja, vreemd verhaal.
Ik zou zelf testvloeistof aanschaffen en zelf testen.
En bij twijfel, niet meer bij dat adres kopen.
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Thanks voor je reactie :)

Testvloeistof om 1 keer iets uit te testen, zal wel duur zijn? Weet ook niet hoe dat werkt, nog nooit gedaan.

Het probleem is dat Riogrande eigenlijk ??n van de weinige is waar je goldfilldraad kan kopen. Zijn nog wel anderen in Amerika, maar die zijn over het algemeen duurder of een onoverzichtelijke website, of die op een andere manier werken waardoor ik de prijzen met riogrande niet kan vergelijken. En eentje waar het adres van de creditcard hetzelfde moet zijn als het adres waar het pakket afgeleverd wordt, en dat laatste kan niet, iemand anders besteld het altijd voor me omdat ik geen creditcard heb, en als je het in Nederland dan nog een keer moet verzenden komt daar nog eens zeker 50 euro ofzo bij, en alles is al loeiduur.
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Je hebt een pb-tje :D

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Gezien thank you :)
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Was Bijou ook niet bezig met goldfilled draad? Om het in het assortiment op te nemen?

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Ik heb even gekeken, maar nee staat er niet bij, zie wel doubl? staan, 2 diktes maar, maar staat geen info bij wat dat precies inhoudt.
Maar het belangrijkste, ik heb geen KvK nummer en dat moet je daar hebben volgens mij daar.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

14kt Gold Fill wire is NOT gold plate. It is considered a lifetime finish that will not flake, peel, polish or wear off. The wire is constructed by electrochemically bonding a sheet of 14kt gold onto a sheet of base metal. Gold Fill wire and findings are made from this product and it is nearly impossible to tell the difference between solid 14kt gold and 14kt gold fill.

gewoon doubl? dus en of de basis nou koper of alpaca of whatever is, ik zou me daar niet druk om maken.
als er maar voor 5% aan goud op zit.

ari
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Ari, bij goldfill uit amerika weet je hoe dik de goudlaag is (minimaal 1/20ste moet het zijn voor de amerikaanse wet om goldfill te mogen worden genoemd), daar heb je bij hetgene wat doubl? wordt genoemd in nederland geen info over. Dus ik weet niet of dat ?cht hetzelfde materiaal is als goldfill.
Ja precies, 5 procent aan goud, maar dat staat er dus niet bij of dat wel of niet zo is bij bijou.

b.t.w. Bijou heeft trouwens alleen 2 hele dunne diktes.
Plaats reactie