Wolfraam

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Wolfraam

Bericht door Tomva »

Heeft iemand wellicht ervaring met het verwerken van/werk met wolfraam?
Ik begrijp dat dit niet te smelten is met de normale goudsmid branders/ovens.
Maar er zijn toch al mooie blokjes beschikbaar op de markt.
Zie hier: http://tinyurl.com/ccsmgva

Nu vroeg ik mij dus af of dit een beetje te bewerken valt, zagen/vijlen/smeden etc.

Mvg,
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Wolfraam wordt in het engels Tungsten genoemd.

Ik verwerk het niet maar heb wel elke pincetten van Tungsten.
Hiermee kan ik in de vlam werken zonder dat het aan heet glas of metaal kleeft. Erg handig dus.
Maar het verwerken ervan heb ik geen ervaring mee.

Misschien kun je googlen op tungsten.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik ken het alleen van de electrodes gebruikt bij tig lassen maar die zijn erg bros en zeker niet geschikt voor ons vak.
Ik denk dat de pincetten van Precious gemaakt zijn van een staal/ wolfraam legering.
Smelten van wolfraam zal zeker niet makkelijk zijn aangezien de temp van een tig electrode toch al op de 2000 C en plus ligt, smeltpunt wolfraam is 3420 C.
Ik kwam wel deze tegen http://www.goedkopetrouwring.nl/c-63037 ... ouwringen/
Ben benieuwd naar je verdere bevindingen
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Je kunt er hele mooie ringen mee maken zag ik op deze website:
www.tungstendepot.com. Dat zwarte zal wel door verhitting komen net zoals zirkonium.

Je zult het wel kunnen bewerken met gereedschap etc die voor dit materiaal geschikt zijn zoals wolfraam carbide vijlen etc. Het heeft nl een andere hardheid dan staal. Hoe en wat je hier voor kunt gebruiken weet ik niet maar een ervaren metaalhandel moet je meer kunnen vertellen.

Lassen moet kunnen lijkt me. Het normale soldeerwerk zoals wij dat doen kan niet. Dat wordt toch klinken denk ik.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Daar zitten inderdaad mooie dingen tussen, ik zie in veel ringen tungsten carbide staan .
Na enig speurwerk, deze ringen worden poedermetalurgisch gemaakt.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Aha, dat is weer een heel ander spelletje!
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

smidje schreef:.... tungsten carbide staan .
... deze ringen worden poedermetalurgisch gemaakt.
tungsten carbide is ook geen metaal maar meer een keramiek. Als merknaam ooit in Duitsland als 'widia' (=Wie Diamant) ingevoerd en nu vooral bekend van de punten van sommige steenboren.

Dat moet je dan ook vormgeven als keramiek met behulp van sinteren.

Als metaal zit wolfraam dicht bij de dichtheid van goud. Er worden zelfs legeringen met wolfraam gemaakt waarbij de legering dezelfde dichtheid als goud heeft. Je kunt het zelfs verguld kopen op sommige Chinese sites. Ik heb me altijd afgevraagd of dit serieus als sierraad bedoeld is, of als oplichting-sierraad dat voor goud moet doorgaan. Als je iets verguld verkoopt en de klant weet dat, dan zie ik geen reden om er zo'n ingewikkelde kern in te stoppen.

Er circuleert zelfs een video op internet (een beetje googlen en je hebt hem zo) van een broodje fijngoud met een kern van wolfraam. (ca 30% goud en 70% wolfraam als ik me goed herinner). De dichtheid van het broodje klopt dan en als je er alleen een beetje aan krast kom je niet bij de wolfraam kern. :(
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Tomva »

TomTom schreef:Je kunt er hele mooie ringen mee maken zag ik op deze website:
www.tungstendepot.com. Dat zwarte zal wel door verhitting komen net zoals zirkonium.

Je zult het wel kunnen bewerken met gereedschap etc die voor dit materiaal geschikt zijn zoals wolfraam carbide vijlen etc. Het heeft nl een andere hardheid dan staal. Hoe en wat je hier voor kunt gebruiken weet ik niet maar een ervaren metaalhandel moet je meer kunnen vertellen.

Lassen moet kunnen lijkt me. Het normale soldeerwerk zoals wij dat doen kan niet. Dat wordt toch klinken denk ik.
Ik zag inderdaad ook die ringen, maar zoals vermeld is wellicht ook wolfraam vrij bros wanneer het in zijn puurste vorm is.

Wolfraam legeringen ken ik nog niet, zelf legeren zal niet gaan ook dus dat wordt toch nog een zoektocht naar basis materiaal.

Dat mijn vijlen juist afgeveild zouden worden ipv het wolfraam had ik ook nog niet bedacht. #-o
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ik zag net dat de super-de-luxe darts van een 80% wolfraam legering gemaakt worden. Niet vanwege de sterkte, maar vanwege het gewicht. Een 20 grams pijl is dan gewoon slanker zodat je makkelijker alle drie in de tripple 20 kunt gooien.

En nu weet ik ook waarom ik er nooit 3 naast elkaar krijg. Betere pijlen kopen..... :P

Een beetje nadere info is wellicht op de site http://www.tungsten.com/ te vinden.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Wat leuk, nooit geweten waar widia nou voor stond.
Ik ben wel eens bezig geweest om een paar beitelplaatjes om te smeden maar het houd geen stand en breekt weer in poeder uit elkaar.
Je kan het maar geprobeerd hebben. :D
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie