Zilver laat zwart af op mijn huid

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ISArtDesign
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2012, 16:43
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Zilver laat zwart af op mijn huid

Bericht door ISArtDesign »

Sinds een jaar volg ik edelsmid lessen en heb al een paar leuke sieraden mogen maken. Vanwege een nikkelallergie maak ik mijn sieraden van zilver, daar kan ik op zich wel tegen namelijk.
Maar wat mijn probleem is dat mijn sieraden snel zwart worden, maar ook mijn huid (vingers, hals).
Ik heb al veel zaken gelezen waar dit aan zou kunnen liggen, warmte van je huid, pH waarde van je huid, medicijnen en weet ik veel wat allemaal. Maar een oplossing kan ik nergens vinden!
Is er iemand op dit forum die hier nuttige informatie over kan geven? Kan ik zilver dragen zonder verkleuringen? Bij goud schijnt het minder te zijn, maar afgezien dat dit nogal een stuk prijziger is vind ik goud ook minder mooi.
Wie heeft voor mij de *gouden/zilveren* tip!...:)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Je kan argentium proberen. Dat is een 1ste gehalte legering zonder koper.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Argentium is idd een mooi alternatief. Ik heb het zelf al een paar keer gebruikt en het blijft gewoon mooi . Dus geen gelige schijn op de sieraden als je ze een tijdje weglegt. Het is wel wat duurder (ca. 10ct per gram duurder). Bij bijoux verkopen ze nov maar een soort soldeer voor argentium, dat is wel een nadeel. Tip: soldeer argentium alleen met argentium soldeer en niet met het gewone zilversoldeer anders blijf je het verschil zien!
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Als dat niet werkt kan je ook nog proberen om je sieraden te laten rhodineren.
"Quality is a habit not an act"
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Je zou ook gold filled kunnen proberen. (goud over, meestal, koper)
Dat is niet hetzelfde als gold plated.
Is wel iets duurder dan zilver, maar goedkoper dan goud.
Gebruikersavatar
ISArtDesign
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2012, 16:43
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door ISArtDesign »

Dank jullie wel allemaal tot zover, Argentium ga ik eens overleggen met mijn lerares dat klinkt wel aantrekkelijk ook qua solderen. Rhodineren heb ik ook al even naar gekeken, maar dan wordt het zilver witter he? Ik twijfel of ik dat wel mooi vind, maar ga me er nog eens meer in verdiepen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Het "zwart afgeven" waarover je het hebt heeft te maken met de gemakkelijke verbinding tussen zwavel-verbindingen en zilver. Zilver heeft gewoon een heel grote affiniteit met zwavel. Het koper in een zilverlegering heeft bitter weinig te maken met het zwart kleuren van je huid. Koper oxidatie's verkleuren eerder naar groen of blauw afhankelijk van de reactie waarmee het een verbinding aangaat. Sommige mensen produceren nu meer zwavel in hun zweet dan anderen. Vroeger werd dit vertaalt naar verzwakte lever- en nierfunctie omdat je lever en nieren net de organen zijn die je bloed filteren en ontgiften. Indien je veel producten eet waar zwavel rijkelijk aanwezig is, komt deze (overvloedige) zwavel ook in je zweet terecht wat weinig te maken heeft met je leverfunctie. Zwavel-rijke producten zijn bv: ui, knoflook, bonen, eieren enz. Laat het nu net deze zwavel-verbindingen zijn die je zilver zwart patineren.....jou probleem dus.
Let wel, argentium heeft een koudere "look" dan zilver. Zilver is nu eenmaal een metaal met een warme gele tint waar koper nog eens een beetje aan meehelpt.
Buiten argentium zijn er ook nog andere exotische legeringen waar het koper grotendeels door andere metalen vervangen zijn maarrrrr er is nog altijd koper in je legering aanwezig! De zwarte patinatie van je zilver wordt echter lang verhindert door de aanwezige germanium in deze legering. Germanium oxideert snel en geeft een onzichtbare protectie tegen het aanlopen. Dat is -in korte vorm- wat uitleg om niet dieper in te gaan over komma-zilver, hoger koper-oxide en dergelijke toestanden.

Fijne feestdagen
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Hoi Abo,

Als je de behoefte voelt om nog eens je toetsenbird een afstraffing te geven dan mag je van me wel eens de lange versie van je verhaal op het forum zetten. Daar heb ik zeker interesse voor.

Iedereen fijne feestdagen!
Plaats reactie