witgoud keihard na het gieten

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

witgoud keihard na het gieten

Bericht door Besje »

Hoi allemaal,

Mijn 14 krt witgoudgietsel is keihard geworden. Ik heb alleen stukjes witgoud gebruikt waarvan ik denk dat het niet vervuild is. Ook heb ik een stukje 18 krt erbij gedaan om voldoende volume te krijgen. Verder smeltpoeder en auropurifax toegevoegd. Normaal gaat dit goed, maar nu kan ik het goud veel moeilijker buigen. Van het stripje heb ik een ring gebogen en de naad dichtgesoldeerd maar als ik de ring om de tribulet wil smeden, springt de naad iedere keer open en ik kan tikken tot ik een ons weeg (geloof me, dat is heeeeel lang) omdat het goud zich haast niet laat vervormen. Verder ziet het er wel normaal uit. Wat adviseren jullie? Toch gewoon de ring verder afmaken? Er moet alleen nog een zetkastje op...

Ik hoor graag,
Ellen
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Wat je zou kunnen proberen is om het uit te gloeien maar dan tegen het smeltpunt aan, en dan in spiritus doen.
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Besje »

bedoel je eerst laten afkoelen en dan in de spiritus?
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Nee, wel gloeiend heet in de spiritus.
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Besje »

Geweldig! Het goud voelt weer soepel aan. Kan je uitleggen hoe dat komt, want ik snap er niets van? Ik weet niet beter dan dat je witgoud niet mag laten "schrikken".

In ieder geval bedankt!
Ellen
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Witgoud mag je gewoon aflessen. Als je het verhit hebben de moleculen tijd om weer recht te gaan liggen want die heb je door het walsen eigenlijk geplet en uitgerekt en als je het dan aflest in water of spiritus dan word je witgoud weer zacht.

Ik vind spiritus beter als water want het lessen duurt net iets langer als in water, je geeft het iets meer tijd.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Besje schreef: Ik weet niet beter dan dat je witgoud niet mag laten "schrikken"
Zover ik me kan herinneren geld dat voor nikkel witgoud, vroeger het meest gebruikte witgoud. Dat zie je tegenwoordig niet meer. Maar als je oudgoud gebruikt hebt, kan het natuurlijk van alles geweest zijn.
Plaats reactie