Koper

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Koper

Bericht door m@rlies »

Ik wil graag met koper werken, om dingen mee te proberen, maar ook voor de verkoop.

Moet ik ergens nog rekening mee houden? Of kan ik het overal voor gebruiken (oorhaken bv)
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

Volgens mij kan je je vraag ( m.b.v. zoekfunctie) elders terugvinden op dit forum, er heeft laatsts nog iets over ingestaan.
Ik zou het niet direct op de huid dragen.
En volgens mij geldt dit ook voor Alpeca en messing.
Zeker als je het voor de verkoop wilt gaan gebruiken, waarom dan niet zilver ?? Oefening baart kunst.
Oorhaken van zilver kost toch haast niets!
Succes, groet Lize
Perfecte imperfectie.
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Bericht door m@rlies »

Ik had gezocht, maar dan zal ik niet goed gekeken hebben.

Zilver gebruik ik ook hoofdzakelijk, maar er is ook vraag naar koper mbt mn sieraden :)
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... ring+koper

Ik hoop dat deze link lukt.
Anders zoekfunctie en intypen: ring koper. Het onderwerp is koper en zilver solderen geloof ik...

Succes!
Perfecte imperfectie.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

oorhaken zou ik niet doen krijg je "groene" gaatjes mee..
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Bericht door John Gommans »

Zeker niet gebruiken voor oorbellen of iets dergelijk!

Bij andere sieraden kun je proberen om een transparante lak te gebruiken.

Groeten

John
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Bericht door m@rlies »

Bedankt voor jullie reactie's tot dusver.

Hebben jullie links voor me waarin het staat? Want ik kan het niet vinden, alleen wanneer je teveel koper inneemt. Maar op de huid niks, zelfs dat het helpt bij bepaalde klachten. En over de groene kleur ook niks, behalve dat het vervelend is als het afgeeft.

In Amerika bv worden ontzettend veel koperen sieraden verkocht (op de huid dragent) en juist in een land als deze lijkt me dat ze extra voorzichtig zijn ivm claims.
Groetjes Marlies
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Onder invloed van zout (zweet) kunnen bij het dragen van koperen sieraden nitraatverbindingen ontstaan deze zijn behoorlijk giftig .
Ik zou dus zorgen dat er geen koperen delen direct op de huid gedragen kunnen worden.
Oorstekers/hangers kan je dus beter niet van koper maken, zilver is beter en mocht je dat niet mooi vinden neem dan bronsdraad dat geeft minder risico.
Ik heb zelf een armband van mokume messing/koper daar heb ik een leren voering ingeplakt.
Dit had ik de eerste keer dat ik hem droeg nog niet en aan het eind van de dag had ik een prachtige groene band op mijn arm (na twee dagen was hij weer weg).
Bij hangers en broches zal het geen probleem zijn buiten het feit dat ze wel snel verkleuren.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Mss moet je het eens testen in je eigen oren.
Ik zou het niet doen omdat ze groene gaten krijge.

Zo ook met ringen.
en armbanen

Ik heb een tijdje bij Bijou Brigitte gewerkt en daar was alles dus meuk met een laagje wit en wat geplakte stenen. Prijzen waren er ook naar.
Maar dat is dus mede het gevooel wat het oproept bij mij

Groene vingers, nekken en armen staat voor mij voor goedkoop, stom mss en niet eerlijk want koperen sieraden zijn zeker niet te min.
Maar doordat je vroeger als jeugdige goedkope meuk, dus groene vinger ringen kocht en later in een winkel met dat soort meuk hebt gewerkt, krijg je een allergie ...

Er moet eea staan op het forum hier meermaals genoemd. Groen koper is giftig.
Je zal niet dood neervallen, maar toch is het giftig.


Daarnaast even andere vraag maar is koper wel hard genoeg voor oorhaken?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Bericht door m@rlies »

Dan doe ik geen oorhaken. Maar het is toch voornamelijk voor proefsieraden denk ik.

Maar hoe komen jullie aan de informatie dat dat groene aanslag giftig is? En dan niet van dit forum ;)
Ik kan nergens vinden dat het giftig is, alleen dat het vervelend is als het afgeeft omdat je dan een kleurtje hebt ;) en in Amerika staat het er vol mee terwijl zij overal voorzichtig mee zijn ivm claims ed.
Groetjes Marlies
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Bericht door Kraai »

m@rlies schreef: Maar hoe komen jullie aan de informatie dat groene aanslag giftig is?

Dat groene spul is kopercarbonaat (CuCO3.Cu(OH)2).
Voor de meeste konijnen is het dodelijk bij 159mg/kg.
Saxofonisten die vroeger veel op niet vergulde messing mondstukken bliezen kregen een kopervergiftiging is het verhaal.

Bij sieraden op de huid zal je niet snel problemen krijgen zolang je er niet op sabbelt. In de huid (piercings) is de opname wat groter.

In het algemeen wordt koper via de gal weer uitgescheiden uit het lichaam maar als het teveel wordt is het slecht voor de lever en nieren. Ook wordt dementie genoemd.

Koperen pannen worden vertind om koper in het eten tegen te gaan. Maar veel waterleidingen zijn van koper en die geven geen problemen. Ook warm waterleidingen zijn van koper en dat water is nog steeds drinkbaar.


Jan
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Op he net zoeken naar groen koper gif...
.
Maar beginnend bij wikipedia koper.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koper_(element)

in zn engels zoeken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Copper_toxicity

http://answers.yahoo.com/question/index ... 555AAG0BrX

en zo zijn er veeeeel topics, sites te vinden met informatie. Keer op keer komt het er op neer dat het als piericing echt wordt afgeraden en als iemand langdurig koper draagt kan er beschadigingen ontstaan.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Op he net zoeken naar groen koper gif...
koperoxide en giftig
Copper
Copper jewelry, copper poisoning
Koperoxide Giftig:
klik koperoxide
.
Maar beginnend bij wikipedia koper.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koper_%28element%29

in zn engels zoeken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Copper_toxicity

http://answers.yahoo.com/question/index ... 555AAG0BrX

en zo zijn er veel topics, sites te vinden met informatie. Keer op keer komt het er op neer dat het als piericing echt wordt afgeraden en als iemand langdurig koper draagt kan er beschadigingen ontstaan.
Laatst gewijzigd door Erika op dinsdag 04-09-2012, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

@Ekika: de eerste link naar de wikipedia pagina werkt niet goed. Kwam ik zelf vanochtend al achter toen ik dezelfde link wilde gebruiken:
Toxicologie_en_veiligheid koper

Alles achter de '(' negeert het BB systeem in een link. :(

In elk geval denk ik dat koper wel meevalt als je het gewoon op de huid draagt. Niet in piercings omdat je daar sneller wondjes hebt waardoor het koper sneller in het lichaam dringt.
Zo'n 20 jaar geleden stelde de overheid een lijst op met zware metalen waarvoor een nul lozing zou moeten gelden. Kwik en Cadmium staan daar terecht op, maar de chemische industrie heeft gevochten om Zink en Koper niet op die lijst te krijgen. En het is gelukt omdat dit twee metalen zijn die de mens ook nodig heeft. Zonder een spoortje koper of zink sterft de mens.

Het is, zoals bij zoveel stoffen, een kwestie van dosering. Helemaal niets is niet goed, maar ook te veel is niet goed.

Edit: de ( en ) in bovenstaande link door de escape character %28 resp. %29 vervangen en de link werkt wel :D
Laatst gewijzigd door Briolet op dinsdag 04-09-2012, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Sinds vorig jaar mag cadmium niet meer, helaas dus geen cadmium soldee. al vraag ik me hoe ze het willen controleren als ik op een ring een perfecte soldeernaad heb..

Ik zal de link eens checken. Heb dat wel eens meer met wiki,. Maar het gaat in elk geval om de bovenste link
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie