Goldfilled

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Ik las dit topic nog even door en ontdekte een foutje in jouw tekst Robert. Goldfilled, amerikaans, is geen 16 karaat goud, maar 12 of 14. Ik neem altijd de 14 karaat.
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Ja, dat is niet zo handig van mij :oops: . Het komt uit een tabel die ik had opgezocht en waarvan ik de tekst 1 op 1 heb over genomen... en die tekst kan ik nu natuurlijk niet zo 1, 2, 3 terug vinden.

Maar je hebt gelijk Helina. Waar het vooral om gaat is dat Goldfilled van 12 karaat of hoger tenminste 1/20 deel (in laagdikte) moet zijn. Dat mag dus ook 14 of 16 of ... karaat zijn.

Hoe dan ook, 16 is wel een raar gehalte eigenlijk, helemaal voor ons Nederlanders, daarom had ik dat nooit zo klakkeloos mogen neerzetten/overnemen... dus nogmaals excuus.

We blijven allemaal (gelukkig) leren h? :D

Je monsters zijn ontvangen en ik ga er deze week mee aan de gang.

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Hoi Robert,
Welkom terug :)
Nou dat is mooi dat het de posterijen gelukt is met die sneeuw om het af te leveren, een wonder ;)
Ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Ik heb eigenlijk nog nooit van 16 karaat gehoord.
Maar waar het de amerikaanse goldfill betreft, heb op een hoop websites gekeken in de laatste jaren, dat is altijd alleen 12 of 14.
Plaats reactie