Harden van Edelmetalen?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Had ik echt niet verwacht!
Daarom schrijf ik het ook nog even. Ik dacht, probeer het gewoon. Doe ik niets, dan blijft het zeker zacht.

Die drie uur stonden in een antwoord van Ruud. Verder las ik nergens iets van een tijd voor zilver, dus dit maar geprobeerd. Zonder dit forum had ik niet eens geweten dat je op deze manier metaal kunt harden.
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

sandra schreef:Vandaag de oven aangezet en de armband erin. Drie uur erin laten liggen en af laten koelen in de oven. Vol verwachting klopte mijn hart en jawel, het is gelukt!!! Gewoon in onze oven in de keuken. Hoogste stand (285 graden) is kennelijk heet genoeg voor dit proces. Ik ben blij.
op het rooster of op de plaat? plaat houdt denk ik de temp langer vast waardoor die kan oplopen tot hoger dan de oventemp..
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Het uitharden van zilver gebeurt door her-kristalisatie omdat de zachte legering die je bij gloei temperatuur krijgt, bij kamertemperatuur niet stabiel is. Bij kamer temperatuur duurt het uitharden waarschijnlijk maanden, als het niet jaren is.

Bij hogere temperaturen gaat dit een stuk sneller. Die 316? zal gewoon een acceptabele tijd opleveren. Iets kouder, en het moet plots veel langer. Maar 3 uur is nog steeds acceptabel lijkt me. Het belangrijkste probleem bij het uitharden is om te voorkomen dat het zilver oxideert.

316?C is ook een veel te precieze temperatuur. Het komt echt niet op een graadje meer of minder. Dit zal wel uit het Amerikaans vertaald zijn omdat 316?C gelijk is aan 600.8 ?F. In de oorspronkelijke tekst zal dus 600?F gestaan hebben. Zo'n rond getal geeft al aan dat het een ? waarde is.
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

De armband heeft op de plaat gelegen. Maar ik dacht zelf ook al dat de temperaturen misschien niet zo heel precies hoeven te worden genomen. Ook omdat Ruud het in zijn antwoord over 280 graden had en anderen over 300 en 316 graden.
De armband is inderdaad ook aangeslagen in de oven. Hij is nog niet afgewerkt, dus daarom maakte ik me er ook niet zo druk om.
groetjes Sandra.
Plaats reactie