Harden van Edelmetalen?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5818
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Harden van Edelmetalen?

Berichtdoor Erika » maandag 12-03-2007, 14:15

Ik heb via hyves een oud klasgenootje opgeduikeld en zij vroeg mij of ik wel eens hard.
Ik heb niet anders gehard dan door vormen, tot nu toe is het op andere manieren nog neit nodig geweest, maar dit zal zeker wel gaan voorkomen.

Dus vraag:
Heb je voor harden altijd een oven nodig. Zo ja wat voor raden jullie aan.
En hoe werkt het het best
Laatst gewijzigd door Erika op zaterdag 17-03-2007, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2619
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Lapidee » maandag 12-03-2007, 14:43

Oven harden is ca 3 uur op 280 graden.
Zo even uit m'n hoofd.

Maar zo hard als mechanisch harden krijg je het nooit.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 08-03-2011, 10:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5818
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » maandag 12-03-2007, 16:01

en zilver?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2619
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Lapidee » maandag 12-03-2007, 16:33

Zilver weet ik niet.

Die moet ik opzoeken.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 08-03-2011, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 563
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Harden van goudlegeringen d.m.v. warmtebehandeling.

Berichtdoor Eljas » dinsdag 13-03-2007, 23:30

Rubriek: Uitleg uitharden van Goud-zilver-koperlegeringen (verouderingsharden)
Onderwerp: Ingebracht door: Eljas
Aanvullende informatie van: Dictaat Metaalkunde door J.A.H. Huttmann


Goud-zilver-koperlegeringen worden steeds harder wanneer ze koud vervormd worden. Door het materiaal te gloeien kan het vervolgens weer zacht gemaakt worden. Het krijgt dan weer de oorspronkelijke hardheid terug. Wanneer het wenselijk is dat het voorwerp harder wordt dan de oorspronkelijke hardheid en dit niet kan door het koud te vervormen, kan men kiezen om de legering uit te harden.



Goud-zilver-koperlegeringen kan men verharden door de legering eerst te gloeien (max. oplossing van de mengkristallen), dan af te schrikken (zorgt voor voldoende inwendige spanningen wat noodzakelijk is voor kiemvorming) en vervolgens opnieuw te verwarmen tot een bepaalde temperatuur. Deze temperaturen zijn te vinden in onderstaande tabel.

Afbeelding

Vb.

18 krt. ontmengt bij 400 graden C mits voldoende koper en zilver aanwezig. maar nu tot 300 graden C ( deeltjes gaan zich weer afscheiden en kiemen vormen). Boven deze lijn geen ontmenging en dus geen uitharding.
Hierna koelt men langzaam af aan de lucht.

Witgoudlegeringen bevatten ook nog platina, palladium en/of nikkel. Platina in goud kan na het afschrikken al een hardheid halen van 100-150 kN/cm2. Na precipitatieharden kan het gaan tot 400 kN/cm2.
Goud met palladium kunnen niet uitgehard worden omdat de kristallen homogeen blijven. In goud met nikkel vindt wel ontmenging van de kristallen plaats doch dit leidt tot geringe uitharding.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van gloei en hardingsvoorschriften.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eljas op zaterdag 17-03-2007, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 563
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Zilver harden d.m.v. warmtebehandeling

Berichtdoor Eljas » dinsdag 13-03-2007, 23:32

Rubriek: Uitleg uitharden van zilver-koperlegeringen (verouderingsharden)
Onderwerp: Ingebracht door: Eljas
Aanvullende informatie van: Dictaat Metaalkunde door J.A.H. Huttmann




Zilver-koperlegeringen worden steeds harder wanneer ze koud vervormd worden. Door het materiaal te gloeien kan het vervolgens weer zacht gemaakt worden. Het krijgt dan weer de oorspronkelijke hardheid terug. Wanneer het wenselijk is dat het voorwerp harder wordt dan de oorspronkelijke hardheid en dit niet kan door het koud te vervormen, kan men kiezen om de legering uit te harden.



Zilver-koperlegeringen kan men verharden door de legering eerst te gloeien (max. oplossing van de mengkristallen), dan af te schrikken (zorgt voor voldoende inwendige spanningen wat noodzakelijk is voor kiemvorming) en vervolgens opnieuw te verwarmen maar nu tot 300 graden C ( deeltjes gaan zich weer afschijden en kiemen vormen).
Hierna koelt men langzaam af aan de lucht.
De hoogste uithardingswaarde bereikt het eerste gehalte zilver, dat al bij 765 graden C begint te ontmengen, zodat dan al de precipitatie begint. De hardheid neemt van 68 kN/cm2 (vlgs. Brinell) na normaalgloeien toe tot 160 kN/cm2 na uitharden. Een toename van bijna 2,5 maal.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5818
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » zaterdag 17-03-2007, 11:05

Ik heb nog geen oven, wil er wel een natuurlijk, maar wat raden jullie aan.

Zo'n zilverklei oven of een emailleer oven en is daar wel verschil in?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2619
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Lapidee » zaterdag 17-03-2007, 16:51

Soort oven zou geen verschil mogen maken als die maar de temperatuur haalt en goed instelbaar is.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op dinsdag 08-03-2011, 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1358
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Aspasia » vrijdag 03-10-2008, 10:39

Nu moet ik weer alles over nieuw schrijfen, je was iets te snel Erika :evil:

Hallo Ellen, wit goud kun je bijna niet verharden.

Maar geel goud gaat heel goed, als je 14 kt geel goud hebt en die eerst verwamt tot 650 of 700 graden C, dat is heter als donker rood en net geen oranje en als je deze dan aflest in spiritus en daarna in een voorverwamde oven tussen 300 en 400 graden C 10 to 15 minuten laat liggen en daarna in de lucht laat afkoelen hebt je het geel goud gehard.

Maar ga je na die tijd nog weer solderen aan het geel goud dan ben je de hard heid kwijt.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5818
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » vrijdag 03-10-2008, 10:43

zoef zoeffffff...............sry ;)]
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5818
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » dinsdag 08-03-2011, 9:11

met mn telefoon kan ik niet zo makkelijk een link doorplaatsen naar een topic dus up ik m maar even zo>
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Berichtdoor sandra » dinsdag 26-02-2013, 9:25

Hallo allemaal.

Ik heb nu een armband waar spanning op stond, maar waar ik aan moest solderen. De spanning is er nu dus compleet af en moet er weer opnieuw op/in. Ik lees hoe je dat kunt doen, maar ik heb er nog een vraagje over. Onze oven in de keuken geeft aan dat ie tot 285 graden kan verwarmen, is dat genoeg? En hoe lang moet ie er dan inliggen? Haal ik de armband eruit om buiten de oven af te laten koelen of zet ik de deur op een kier en laat 'm in de oven liggen en dan afkoelen?

Ik hoor graag!
groetjes Sandra.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Berichtdoor Abo » dinsdag 26-02-2013, 12:30

Dag Sandra, de volledige uitleg hoe het "harden" in zijn werk gaat is hier al expliciet en keurig uitgelegd. De temperatuur -voor zover ik het weet- gebeurt op 316? C. Ik denk niet dat je oven in je keuken dit gaat halen. Omtrent de behandeling zou ik er nog aan willen toevoegen dat je je werkstuk best met borax-water (of dergelijke) kunt afdekken. Dat dit niet van toepassing is met argentium verstaat zich zo dacht ik maar ik vermeld het zekerheidshalve toch maar.

Groetjes

Abo
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Berichtdoor sandra » woensdag 27-02-2013, 16:07

Vandaag de oven aangezet en de armband erin. Drie uur erin laten liggen en af laten koelen in de oven. Vol verwachting klopte mijn hart en jawel, het is gelukt!!! Gewoon in onze oven in de keuken. Hoogste stand (285 graden) is kennelijk heet genoeg voor dit proces. Ik ben blij.
groetjes Sandra.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Berichtdoor Abo » woensdag 27-02-2013, 17:36

Had ik echt niet verwacht!

Wellicht dat de lange tijdsduur van drie uur het gedaan heeft samen met de temperatuur, wie zal het zeggen.
Ik ben blij voor je dat het gelukt is maar ik ga het toch zelf ook eens uitvissen om te weten waar het aan ligt. Zelf leg ik een aantal werkstukken in mijn uitbrandoven nadat ik ze me borax behandeld heb, stel ik de temp op exact 316?C voor maximale uitharding en dat voor 30 a 40 min..
Bedankt om je resultaat effe te laten weten! Als ik meer weet post ik het wel, lijkt me wel wat om verder te geven.

Groetjes
Abo

Advertentie

Terug naar “Metalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten