Goud en kleurverlies??

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Goud en kleurverlies??

Bericht door Flora »

Net las ik op een site dat goud zijn kleur kan verliezen, dat het kan vervagen. Dit is echt de eerste keer dat ik deze theorie tegen kom en ik weet dat er veel goud gevonden is bij archeologische opgravingen dat nog de oorspronkelijke kleur heeft. Of zijn er legeringen waarbij dit mogelijk is? Of is die theorie gewoon onzin?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

heb je de link naar die site mss?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Volgens mij kan goud zijn kleur kwijtraken als het langdurig in aanraking is met tin.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Onzin!

Goud is inert, d.w.z. dat het chemisch vrijwel niet kan worden aangetast. Goud zelf kan zijn kleur dus niet kwijt raken. Wel kunnen de metalen die als bijzet gebruikt worden, bv koper en zilver, aan chemische invloeden onderhevig zijn zodat het lijkt alsof het goud reageerd. Zoals Freddy zegt; met tin kan het ook aardig verprutst worden...

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

De link heb ik niet meer, ik was aan het googlen en kwam het tegen op een Engelstalige site waar uitleg werd gegeven over de eigenschappen van allerlei soorten metalen. Het advies wat daar gegeven werd was niet erg realistisch: vooral sieraden van rhodium en platina kopen. Alsof dat betaalbaar is :-)

Maar bedankt voor de antwoorden, dit dacht ik al. Het zal inderdaad ook wel van de legering afhangen. Maar dat goud zelf inert is, is inderdaad algemeen bekend, voor zover ik weet.
Plaats reactie