Oud Zilver

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
GeorgetteS
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 21-05-2012, 18:34
Ervaring: Geen ervaring

Oud Zilver

Bericht door GeorgetteS »

Goedenavond,

van mijn vader heb ik een heleboel oud zilver gekregen. Het is een bestekset, lepeltjes, en een schaaltje. In totaal weeg het zo'n 1,5 kilo. Ik weet niet wat voor soort zilver het is. Kan ik dat op de een of andere manier achterhalen aan het merkje?
En weet iemand of het mogelijk is om er een ander sieraad van de laten maken? Ik ben zelf geen edelsmid en heb ook geen spullen ofzo. Ik zou er dan eerder aan denken om het ergens naar toe te laten brengen maar heb er totaal geen verstand van. Ik woon overigens in Rotterdam. Iemand een idee? Desnoods kan ik het nog van de hand doen voor een paar centjes, maar het liefst laat ik er een armband van maken ofzo.

Alvast bedankt!
Groetjes
Georgette
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.keurtekens.nl/

Hier staan de keurtekens die er ergens in moeten staan. Is het zilver moet er minimaal een leeuw in staan (als er een romeinse 1 bij staat is het eerste gehalte en zo zwakt het a)

staat er 100 of 90 in bijvoorbeeld en geen leeuw (vaak staat er in zilver bestek toch een viertal stempels, jaarteken, kantoorteken, meesterteken en gehalteteken.

1500 gram zilver is een heeeeeeeeeel grote armband, of bedoel je meer dat van de hele set sieraden gemaakt moeten worden, als het gewoon zilver is dat geen probleem en zul je dit bij een goudsmid moeten kunnen laten maken.

Je zou volgende week even rond kunnen kijken in schoonhoven op de zilverdag, hele kuddes smeden.
En vast ook sieraden gemaakt van vorken en lepels. Stond hier altijd man op de zomermarkt, maar weet naam niet.. En zal wrs dit jaar niet meer terugkomen, die maakte alles van vorken.


Ik weet dat een cursist van mij ook wel bestek zoekt, voor mooie prijs. dus mocht je er wat kwijt willen kan ik je contactgegevens geven
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
GeorgetteS
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 21-05-2012, 18:34
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door GeorgetteS »

Dank je wel voor de reactie. Ik had zelf ook nog even zitten zoeken op internet, en ik denk dat het zilver plated (zeg je dat zo?) is. Er staan merkjes op als Gallia en Gero en nummers zoals 25, 90 enz. Een leeuw heb ik echter nog niet gevonden. Betekent dat dat het vrijwel niets waar is? Als het er alleen een laagje zilver omheen zit kan je het denk ik niet omsmelten he?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ook al is het allemaal verzilverd zou je van ??n vork toch nog wel een armband kunnen laten maken (of als je een cursusje volgt zelf maken :idea: )
Dan heb je altijd een leuke herinnering aan het feit dat je het van je vader hebt gekregen.

Afbeelding

Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Dat zijn mooie voorbeelden Willem,
doet me aan het werk van Uri Geller denken :wink:
of doet die alleen maar lepeltjes?

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ach even Googlen Robert, niet zelf gemaakt hoor dat laat ik ook liever aan Uri over :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie