Slijtage (of juist niet) van een hangeroog

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Slijtage (of juist niet) van een hangeroog

Bericht door Flora »

Het is niet de eerste keer dat ik hier een vraag over stel, maar er is mij iets opgevallen. Ik heb een tijd geleden oude hangers uit Afghanistan gekocht, van messing. Ze werden geleverd als onderdeel van een groot sieraad en zaten samen met messing kralen aan een dik touw (het was een soort grote halsband). Ik heb ze los gehaald om ze als individuele hangers te kunnen dragen en het valt mij op dat de hangerogen zijn ingesleten aan de zijkanten, zoals dit gebeurt bij zeer intensief en frequent gebruik. Ik dacht echter dat dit niet kon als de hangers aan textiel bevestigd zijn. Misschien dat ze in het verleden aan een metalen ketting gedragen zijn, dat weet ik natuurlijk niet. Maar kan een touwtje o.i.d. zo'n effect hebben op metaal?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja tuurlijk, wrijving veroorzaakt ook slijtage
als je polijst haal je ook een klein laagje weg/
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Ok, dank je voor je antwoord. Dat van polijsten dat weet ik, ik dacht alleen niet dat een touwtje zoveel invloed op een hanger kon hebben... Want aan een metalen ketting slijt het veeeeeeeel sneller, voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

het touwtje zelf of het metaaloog zelf zal de slijtage niet veroorzaken maar het slijpmidddel ( lees vuil) wat er bij tussen komt doet dat wel.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Aaah, dat verklaart al meer, dank je voor je antwoord. Sommigen van de hangers zijn ook totaal niet versleten en anderen wel een beetje.

Ik vind dit soort processen interessant en ik baseer er zelfs creatieve uitingen op. Ik wil slijtage e.d. zoveel mogelijk voorkomen maar omdat zilver b.v. makkelijk bekrast raakt, breng ik vaak al krassen aan op mijn ontwerpen of zorg ik dat ze een ruwe textuur hebben. Een soort van 'perfecte imperfecties'.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Flora schreef:, breng ik vaak al krassen aan op mijn ontwerpen of zorg ik dat ze een ruwe textuur hebben. Een soort van 'perfecte imperfecties'.
Dat laatste vind ik inderdaad en interessant gegeven, het is dan meestal tegen je eigen natuur in werken lijkt mij en dat is vaak moeilijk of je moet het bewust oproepen terwijl je bezig bent.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Voor mij ligt het juist in mijn natuur, ik ben een melancholisch persoon en ik richt mij vaak op verdrietige of beschadigde dingen die dan toch weer iets moois in zich hebben... Maar als je gericht bent op het vervaardigen van traditionele sieraden met hoogglans e.d., dan is het inderdaad een omschakeling. Ik ben meer van het primitieve werk (en primitief is hier positief bedoeld :) )
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Flora schreef:Voor mij ligt het juist in mijn natuur, ik ben een melancholisch persoon en ik richt mij vaak op verdrietige of beschadigde dingen die dan toch weer iets moois in zich hebben... Maar als je gericht bent op het vervaardigen van traditionele sieraden met hoogglans e.d., dan is het inderdaad een omschakeling. Ik ben meer van het primitieve werk (en primitief is hier positief bedoeld :) )
Ik vind dit een heel interessante instelling cq uitgangspunt, ik zit emotioneel wel zo in elkaar maar verstandelijk niet en dat staat mij dan in de weg.
Heb je tips hoe ik mijn verstand uit kan schakelen ??? :wink:

(deze vraag stel ik nooit aan mijn vrouw....want ik weet het antwoord...) :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Leuke discussie.
Ik houd ook van een grillige afwerking en met structuren, soms gecombineerd met hoogglans om het verschil lekker te benadrukken. Een mens is niet perfect (of alleen maar blij), dus waarom zouden je sieraden dat wel moeten uitstralen? (ik bedoel: het hoeft niet)

Ik denk dat 'je verstand uitschakelen' en meer op gevoel (durven) ontwerpen, veel te maken heeft met de verwachtingen/eisen die je hebt van/aan jezelf en je werk en de verwachtingen die (je denkt dat) anderen hebben van jou en je werk. (klanten, maar ook collega's of familie en vrienden) Misschien slechts een kwestie van durven dus en bepaalde klassieke idee?n loslaten?

Willem, ik weet dat je tips aan Flora vroeg, maar ik dacht ik bemoei me er even mee, want ik vind het een leuk onderwerp. ;)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Janna ik ben blij met elke `out of the box` denker (mijn aanhalingstekens gaan niet...).
Ik hou erg van kontrasten maar kom er in werk naar klanten niet erg aan toe inderdaad.
Omdat je dan je eigen natuur niet volgt en toch gevoelsmatig rekening houdt met de wensen van de klant.
En daarbij, als je veel tijd hebt om vrij werk te maken is er ook meer gelegenheid voor experiment en daar ontbreekt het weleens aan als er brood op de plank moet komen.
Dat is iets voor na mijn pensioenperiode.... :fluiten:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Huub
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 80
Lid geworden op: zondag 16-09-2007, 19:59
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Oss
Contacteer:

Bericht door Huub »

ik vind de discussie interessant, maar mis de foto's
wat jij zoekt staat op mijn site,
wat jij kwijt wil kan op mijn site
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

@Willem, dat is ook zo. Het ligt er inderdaad ook maar net aan hoe je werk is ingedeeld, vooral opdrachten of vooral vrij werk (galeries e.d.)
En het maakt vast uit in welk kringetje je je bevindt. Een juwelier-goudsmid krijgt vast andere opdrachten dan iemand die zichzelf Designer (met een hoofdletter ;)) noemt of iemand die veel in galeries exposeert/vanuit de kunstacademie sieraden ontwerpt. Hoe je jezelf profileert, dus.

Dus na je pensioen ga je los met experimenteren, dat is wel een tof vooruitzicht dan. 8)

@Huub, hier staan wat foto's van Flora die passen bij dit onderwerp: http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=3919
Op mijn website staat nog niet zoveel, maar dat komt nog.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Leuk dat hier zo'n gesprek uit is voortgekomen. En dank je, Willem. Bij mij werken mijn verstand en mijn gevoel samen wat dit betreft, maar als jij je verstand wil uitschakelen, zou je kunnen proberen te beginnen met schetsen. Door te tekenen, of met 3-dimensionaal werk. Je kunt dan dingen schetsen die bij je gevoel liggen of juist bij je verstand en misschien een soort van middenweg vinden. En er is op zoveel plekken inspiratie te vinden. Dit kun je ook halen uit het werk van andere edelsmeden. Zoiets hoeft absoluut niet te betekenen dat je iemand nadoet, maar het kan wel je eigen evolutie ten goede komen.

Verder is het inderdaad een kwestie van hoe je jezelf profileert en hoe je te werk gaat. Ik ben kunstenaar (ik heb autonome beeldende kunst aan de kunstacademie gestudeerd en edelsmeden geleerd d.m.v. cursussen) en voor mij is mijn werk creatieve expressie. Ik zorg er echter wel voor dat het praktisch en draagbaar is en ik wil anderen er iets moois mee geven. De boodschap erachter is over het algemeen dat alles iets moois kan bevatten, ook ruwe en verdrietige dingen.

Hier zijn meer foto's te vinden van mijn werk: http://floraunger.deviantart.com/gallery/
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

je kn je url plaatsen in je profiel dan staat deze onder elke post die je maakt.
Officieel mag je niet linken naar je eigen site vanwege die knop

Werken doe ik altijd op gevoel, soms is de afwerking strak hoogglanzend, soms puur krassen (ijsmattering) en al dat.
Al is het voor de klant veelal gewoon glanzend!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie