Sierkettingen per meter

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Yvonne-skon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 04-05-2012, 10:05
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Sierkettingen per meter

Bericht door Yvonne-skon »

Hallo iedereen op dit forum!

Ik ben nieuw hier en weet dus ook nog niet helemaal hoe het er aan toe gaat hier. Maar ik heb even rond zitten zoeken en mijn vraag staat er volgens mij nog niet tussen dus bij deze;

Voor mijn opleiding aan de kunstacedemie ben ik bezig met het ontwerpen van sieraden. Deze sieraden bevatten zo'n 5 tot 10 meter ketting per sieraad. Hiervoor koop ik nu nog sierketting bij de Praxis. Leuk, maar voor de toekomst wil ik graag iets anders. Het liefst wil ik de kettinkjes van 925 zilver oid. In verband met het aantal meters moet het natuurllijk niet te duur worden.

Achteraf de sieraden verzilveren lijkt ook een erg dure handeling (zo'n 60 euro per sieraad).

Zouden jullie mij misschien meer kunnen informeren over het verzilveren (kan ik dit zelf leren of kan dit goedkoper)? Of waar kan ik betaalbare andere zilveren kettinkjes halen, of raden jullie mij een ander materiaal aan?

Graag hoor ik van jullie, alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Welkom hier.
Als je hier kijkt zie je verschillende topics staan, :
http://www.zilvermaan.com/forum/viewforum.php?f=21
Foto's plaatsen, regels van het forum, hoe de zoekfunctie werkt etc.
Voor als je wilt weten hoe het werkt

Als je bij de praxis sierketting haalt dan zullen dat best nog wel aardige maat schakels zijn denk?
Dus niet een gourmette schakeltje van 1,0mm kosten ex btw, op koers van vandaag per cm ?0.09
Dikkere ketting bijv anker vierkant geslepen 5.9 x 0.6 mm komt uit op ?0.30 p/cm ex btw

Je kunt het halen bij Bijou Moderne, Alma Findings, Drijfhout (zie het leverancierstopic) http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=2237

De vraag is dus wat is niet te duur!? Het loopt snel op ook in zilver, ondanks dat het vandaag al meer is gezakt als laatste maanden.
De koers

Ik denk dat achteraf verzilveren way goedkoper is. Want zilver is gewoon zo rond de 700 euro per kilo en wordt er natuurlijk extra gerekgend voor schakels gezien ze gelegeerd en gemaakt moeten worden.

Als je zulke meters ketting hebt in ik ga nu uit van roodkoper vind ik 60 euro nog een net prijsje. Bij andere metalen onedel moet er vaak nog een extra laag worden aangebracht voor de zilverlaag aangebracht kan worden op een goede stevige manier.

Galvano apparatuur is niet goedkoop, geloof 2000 euro inkoop, zonder de anodes en baden. Tweedehands moet je net geluk hebben Dompelaar, fijnzilver anodes (reken maar uit met die koers loopt dat ook op)


Daarnaast is verzilveren niet een spelletje , je werk met verwarmde cyanidsische baden. Werk je ook nog een zuurbad al voorbewerking moet je helemaal goed opletten anders krijg je blauwzuurgas.

ik ben wel altijd van de edelmetalen, laagjes zijn maar laagjes, maar ja met 10 meter ketting en als dat een beetje stevige colliers zijn van een paar mm.
Stel dat je gaat voor ankercollier 5.9x0.6 mm 10 meter in 925 zilver is dat dus 300 euro ex btw.
Is wel de prijs van per cm, als je meters /kilometers besteld gaat er al wel wat af per cm

Maar bedenk ook dat je inn het metaal een zilverkeurmerk moet laten zetten bij de waarborg, al dan niet zelf een meesterteken moet aanschaffen. Daartoe ben je verplicht zie de waarborgwet


zoals je ziet , ff verzilveren is er niet bij (kijk maar eens bij galvano en verzilvertopics)
Daarnaast zijn het dan flinke colliers, is dat een hoop werk om in te hangen en te verzilveren, zeker als ze eerst nog verguld of verkopert moeten worden
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

er zijn toch ook genoeg webwinkels te vinden met verzilverde en vergulde meterkettingen? misschien dat je dan gewoon even kan googlen, die zijn vaak best goedkoop, anders Ebay.
Yvonne-skon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 04-05-2012, 10:05
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door Yvonne-skon »

Ontzettend bedankt voor alle informatie!

Hier kan ik echt verder mee. Het is voor mij een hele nieuwe wereld natuurlijk.

Ondanks ik mijn kettinkjes bij de Praxis haal, zijn ze gemiddeld wel rond de 1 mm dikte. Hier betaal ik rond de 2/3 euro per meter voor.

Het zelf verzilveren heb ik duidelijk onderschat, dit is in ieder geval geen optie.

Ik heb er even een plaatje bij gepost, die misschien wat meer duidelijkheid kan scheppen.

Voor de eerste serie blijf ik waarschijnlijk werken met niet-zilver, hooguit verzilveren, dus de leveranciers zullen me zeker op weg helpen. Met Ebay heb ik slechte ervaringen dus heb ik een naar gevoel over. Maar dat hangt er natuurlijk precies af, bij wie je het koopt!
dmj
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 79
Lid geworden op: donderdag 04-02-2010, 18:41
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Den Haag

Bericht door dmj »

ik heb je een pb gestuurd met een adres die kan verzilveren aangezien je een collier van die lengte ook niet in een gewoon galvano badje kan stoppen

kan wel denk alleen dat er weinig gebeurt :P
Every great man was thought to be insane before he changed the world. Some never changed the world, They were just insane...
Plaats reactie