Messing en Koper solderen??

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Eef
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 24-03-2012, 14:09
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Heiloo
Contacteer:

Messing en Koper solderen??

Bericht door Eef »

heey,
ik ben 15 jaar, en ben nu met mijn 3e edelsmids curses bezig. Omdat de ziverprijs zo hoog is wil ik graag met Messing en Koper gaan werken. Maar ik had een paar vragen die ik niet in de boeken kon vinden. Hoe soldeer je Koper en Messing en waarmee? Hoe kook je het af / maak je het schoon? Ben benieuwd naar de reacties!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoi Eef,

Welkom hier


Je soldeert koper en messing en alpaca met zilversoldeer. Verder werk je net zo als met zilver, dus vloeimiddel smeren (borax, fluorine e.d.). Solderen met beginnend (extra)hardsoldeer.
Afkoken in Vitriool, vitrex of aluin


Oftwel gewoon zoals je het al die tijd hebt gedaan.
Alleen koper wordt heel zacht na uitgloeien, messing is stugger en alpaca is ook weer stugger.


Msss staat hier ook nog wel wat in. http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=2359

Heb je cursus vanuit jezelf of heb je een plek waar je heen gaat? In elk geval, bij vragen stel ze er zullen antwoorden komen! Maar er is ook zoekfuntie op het forum dus kun je ook zoeken of er mss al antwoord is gegeven op een vraag
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

nadeel is alleen dat je altijd een soldeer naad zal blijven zien, dat heb je met alpaca geloof ik minder..
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Jeps, maar weet jij koper, messing en alpaca soldeer te koop, dan zou je zelf moeten legeren denk
Of met roodgoud en geelgoud moeten solderen, maar dan ga je voorbij het goedkoop willen werken :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
dmj
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 79
Lid geworden op: donderdag 04-02-2010, 18:41
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Den Haag

Bericht door dmj »

als je in je derde cursus zit lijkt het mij zonde van je tijd om messing dingen te maken ?

probeer oud zilver bij een juwelier of iname winkel te kopen dan kan je denk ik voor een cent of 55 per gram oud zilver kopen stuk voordeliger dan nieuw en werkt hetzelfde
Every great man was thought to be insane before he changed the world. Some never changed the world, They were just insane...
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

was maar een waarschuwing kan wel eens tegen vallen :wink:
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Messingsoldeer is wel te krijgen bij de groothandel voor lasapparatuur, toevoegmateriaal voor tig lassen is ook een optie al liggen de smeltpunten van je basismateriaal en het soldeer dan wel heel dicht bij elkaar.
Kopersoldeer ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen maar als iemand een adres weet hou ik me aanbevolen.
Zilverschroot opkopen is een goeie oplossing, leerzaam en je hebt een eindproduct in edelmetaal.
Afkoken kan je doen met vitrex of vitriool net als zilver, hier op het forum ben ik ook aluin tegengekomen maar daar heb ik geen ervaring mee.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Lize Bouwman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 194
Lid geworden op: zondag 15-01-2012, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Lize Bouwman »

En hoe zit het met het dragen van bijvoorbeeld een koperen ring. Ik heb wel eens horen vertellen dat dat giftig is en in je bloedbaan terecht komt.
Perfecte imperfectie.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Dat moet hier staam. Maar ik weet met.mobiel niet goed HOe ik koet plakken. Ff zoeken op koper and giftig
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
wilcovb
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 08-05-2010, 20:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Koudekerke

Bericht door wilcovb »

koper hardsoldeer met 5 procent zilver is er ook, en word gebruikt bij het hardsolderen van leidingen aan koelsystemen
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lize Bouwman schreef:En hoe zit het met het dragen van bijvoorbeeld een koperen ring. Ik heb wel eens horen vertellen dat dat giftig is en in je bloedbaan terecht komt.

Koper gaat ontzettend snel oxideren op je huid in combinatie met zweet.
Je krijgt dan zo'n groene aanslag op je huid en die is giftig.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Evelien
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 99
Lid geworden op: zondag 13-03-2011, 17:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rheden
Contacteer:

Bericht door Evelien »

Je kunt het koper inspuiten met blanke lak van de action, alpaca etc ook tegen het oxideren op de huid of insmeren met blanke nagellak. Isoleerd ook de giftige stoffen. Tip van mijn lerrmeester :)

Succes Evelien
De grootste leerschool is het leven zelf!

Http:/facebook.com/zilversmidse
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb altijd geleerd zaponlak omdat die lak niet giftig is voor de mens
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Evelien
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 99
Lid geworden op: zondag 13-03-2011, 17:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rheden
Contacteer:

Bericht door Evelien »

Blanke nagellak is zo ie zo niet giftig. Nagels zijn poreus en zo dan ook in de bloedbaan terecht kunnen komen. Mijn leermeester is al 35 jaar, meester edelsmid en nagellak zal een stuk goedkoper zijn.

Gr. Evelien
De grootste leerschool is het leven zelf!

Http:/facebook.com/zilversmidse
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mijn leermeester die mij dat vertelde zat ook al zolang in het vak :)

Tuurlijk nagellak kan ook, ik doelde meer op die sprays van action enzo.. Ik weet niet wat er daarin zit en bij zapon weet ik dat dat goed moet zitten.
Daarbij weet ik niet of nagellak goedkoper is, een beetje goede lak kost al snel wat en die goedkope bladderen altijd sneller. 100 cc zaponlak (geen spray ) is 4.90 ex btw. dus dat vallt mee toch?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie