koper afkoken?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nicolette
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 20-01-2012, 23:11
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: amsterdam

koper afkoken?

Bericht door nicolette »

Hoi, een nieuwe forumganger hier. Als hobbyist heb ik tot nu toe altijd met zilver (925) gewerkt, maar ik ben nu met roodkoper aan het werk.
Voor een armband wil ik koperen bolletjes aan draad smelten (en iets met kralen en klinken doen). Bolletjes smelten moet lukken met 0,8 draad, maar ik vroeg me plots af of ik het daarna moet afkoken?
Zilver kook je wit in de vitrex door de koper te onttrekken, maar geldt dat ook voor roodkoper? En zo ja, dat potje dan maar niet meer voor zilver gebruiken ;-) En kan ik gewoon Boraxin gebruiken?
Dank voor jullie advies!
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

koper kan je gewoon in de vitrex doen, het wordt alleen wat sneller vies dan met alleen zilver (de vitrex)
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Koper kan je idd gewoon afkoken in vitriool of vitrex en je hoeft je bad niet voor koper alleen te gebruiken. Het maakt niet uit voor je goud of zilver als je ook koper in het bad afkookt.
Je vitriool of vitrex lost trouwens niet je koper op maar wel het koperoxide dat tijdens het solderen ontstaat.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
nicolette
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 20-01-2012, 23:11
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: amsterdam

Bericht door nicolette »

Dank voor jullie reactie. helder. Ik ga aan de slag.
Plaats reactie