Silver filled wire

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Silver filled wire

Bericht door Gadiena »

Kwam het vandaag toevallig tegen. Kennenlijk zit er een kern in van koper en zit er een dikke laag zilver overheen. Niet als verzilverd, maar echt een goede dikke laag.

Heeft iemand hier ooit mee gewerkt?
Ben benieuw naar de ervaringen.. Heb hier misschien intresse in om te oefenen met draad wrappen.
Hoe zit dat met keuren etc..
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

even off topic want dit is wel een interessante Gadiena: wanneer spreek je van verzilverd en wanneer van zilver met een onedele kern.
Voorbeeld: Zilveren (925) slavenarmband, met een wanddikte van 1 mm met een kern van koper, nodig om de band te buigen, of dat slim is doet er even niet toe, en dat koper bepaalt mede het gewicht van de band. want ik laat het koper lekker zitten.
Koper is niet te zien aan de buitenkant.
Hoe wordt deze band gestempeld bij de waarborg? even ervan uitgaand dat ze het daar in de gaten hebben dat de band niet geheel van zilveren is.
Wordt de band gewoon gestempeld met het zilverkeur of krijg je de band zonder keur retour, terwijl het gewoon een zilveren armband is waarbij jij besloten hebt de onedele kern te laten zitten. Wie heeft hier ervaring mee.

Ik heb overigens verder nooit met dit soort draad gewerkt Gadiena. :x
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

....Ari, ik denk dat je er het zilermerk en het kopermerk in krijgt !!! :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

is het niet zo dat er een bepaald percentage van het totaal gewicht minimaal uit edelmetaal moet bestaan en dan krijg je je keurmerk anders krijg je 'm zonder keurmerk retour.
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Ari,

Dit is wat er van de waarborg gevonden heb:

Artikel 4

1.Indien werken bestaan uit onderdelen van onderscheidene edele metalen als bedoeld in artikel 1, worden die onderdelen afzonderlijk gewaarborgd.

2.Werken, die gedeeltelijk bestaan uit edele metalen als bedoeld in artikel 1 en gedeeltelijk uit andere metalen, dan wel zijn opgevuld met andere stoffen dan de in artikel 1 bedoelde edele metalen, worden slechts gewaarborgd, indien zij voldoen aan door Onze Minister van Economische Zaken te stellen eisen.



Nu heb ik alleen geen flauw idee wat voor eisen dat zijn. :?

Houtman heeft ook een lijn met gouden sieraden die zijn opgevuld met koper, ik zal eens aan hun vragen(als ik weer op de J&W ben) hoe dat zit of zij het als goud mogen stempelen, ik weet wel dat ze het heel duidelijk verkopen als goud opgevuld met metaal.


Ik hou jullie op de hoogte... 
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hoe doet jerry dat hier, die heeft toch ook goud op zilveren slavenbanden?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Erika schreef:hoe doet jerry dat hier, die heeft toch ook goud op zilveren slavenbanden?
Dat is doubl? Erika en het wordt met een, elkaar rakend, dubbel keur afgeslagen; een goud- en zilverkeur dus die elkaar als het ware een kusje geven.

Toch Jerry?

Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het zi in de door Ari beschreven situatie...

:D Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Geloof dat jerry al eerder ooit eens wat heeft geschreven hierover..

Galvano is vergulden, electrolytisch..
Double zijn 2 platen opp elkaar.

Dus dat klopt, alleen noemt jerry het goud op zilver, wat wel te maken zal hebben met dat alles wat verguld is tegenwoordig al double heet!

Koper heeft geen keurmerk toch.?!
Maar stel zilveren kern met gouden laag kan dubbel worden gestempeld als er genoeg metaal is natuurlijk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Erika schreef: Maar stel zilveren kern met gouden laag kan dubbel worden gestempeld als er genoeg metaal is natuurlijk
Ook als het zilver voor de waarborg niet zichtbaar is? want daar gaat het hier om: Ik ben niet uit op oplichting of zo :D maar ben enkel benieuwd of een gouden artikel, zoals een slavenband met een behoorlijke wanddikte, zoals ze ook bestaan in de holle uitvoering, maar dan gevuld met een onedelmetaal, helaas niet zichtbaar voor de waarborg en dus niet te toetsen, ?berhaupt door de waarborg wordt gestempeld als goud.

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja

staat al omschreven op het forum, wacht even dan zoek ik m op


Wat ik zeg en jij vraagt zijn twee totaal andere dingen he.
\
Ik heb t over Goud op Zilver, dus 2 edele metalen waar waarborgtekens voor bestaan
en dus bij voldoende metalen men een dubbel waarborgteken zal plaatsen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jerry Hoogeman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: dinsdag 20-02-2007, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door Jerry Hoogeman »

Beste Gadiena:
Persoonlijk zou ik niet met een dergelijk materiaal gaan experimenteren.
Als je experiment mislukt kan je met dit materiaal niets meer, het is namelijk niet meer te smelten.
Bij door en door zilver is het bij mislukken van je experiment uithuilen, smelten en opnieuw beginnen.
Bij het smelten van dit materiaal krijg je een heel vreemd gehalte.
Of je moet eerst de twee metalen van elkaar laten scheiden, een behandeling die toch wel kostbaar is.

Ari:
Bij de Waarborg zijn ze niet ?helemaal? gek hoor :lol:
Als je het laat keuren met koperen kern heb je kans dat ze dat zullen zien als het bedonderen van de consument, wat je natuurlijk ook doet.
Gekeurd kan het niet worden omdat de waarborg alleen het keur slaat waar jij om vraagt door middel van de borderel en als die niet correct is ingevuld (omdat er dus ook koper in zit) doen de dames en heren niets.
Grote kans dat het niet gekeurd retour komt (en een aantekening achter je naam), met een porto- en behandelingsrekening.
Als ze helemaal kwaad willen komt er bij de retourzending nog een bekeuring ook.
Een slavenband met een plaatdikte van 1 mm. gevuld met koper gaat zo zwaar wegen dat binnen de kortste keren het scharnier eruit breekt en het slot gaat rammelen (net als bij die gouden banden met een massief zilveren kern overigens!!!) Het gewicht staat niet in verhouding tot het scharniertje. Ik zeg altijd maar: je hangt toch ook geen kluisdeur aan het scharnier van een keukenkastje??!!
Bij onze slavenbanden is het zilver te zien als de slavenband open is. De sluitveer is ook van Plaatgoud op zilver en aan de binnenkant van de band zie je het zilver.

??Willem hoe ziet dat koperkeur eruit :lampje:

Gadiena:
Als je de waarborgwet wilt lezen moet je lettergeleerde zijn want dat is taaie kost waar een normaal mens geen soep van kan koken.
Volgens mij zijn de slavenbanden van Houtman gevuld met zilver maar van de rest van hun sieradenlijn weet ik niets.

Erika: (Ik leg het graag nog een keer uit hoor. Liever het juiste verhaal tig keer vertellen dan dat er onduidelijke verhalen rondgaan)
Ik maak inderdaad 14 krt. Plaatgoud op zilver. Dit wordt ook dubbel gekeurd maar hier hebben we het dan ook over twee edelmetalen en dat is namelijk het criterium om een dubbel keur te krijgen.
En dan moet het voor de consument ook duidelijk zijn dat het hier 2 edelmetalen betreft.
Het heet inderdaad officieel doubl? (het zijn twee platen, een plaat goud op een plaat zilver) maar de consument denkt bij doubl? aan galvano en dat krijgen we er helaas niet meer uit. Vandaar PLAATgoud op Zilver

Robert:
Het goud- en zilver keur moeten elkaar inderdaad raken. Ze zijn anders bang dat wij het zilverkeurtje wel eens dicht zouden kunnen solderen.

In het jaarboek 2011 staat wat vermeld over goud en/of zilver met onedele metalen (op blz. 36 keurtekens; uw waarborg).
Als ik het goed begrijp wordt er dan het stempel METAAL ingeslagen.
Maar of er dan een goud of zilverkeur wordt bijgeslagen weet ik niet?

Groetjes, Jerry
Het wordt zoals je het maakt....
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Beste Jerry,

Met dit materiaal zou ik willen proberen te wirewrappen, omdat hier een kopere kern in zit leek mij dit steviger(stugger) om te proberen dan met zilverdraad en goedkoper(leuk uitproberen, maar ik moet helaas ook op de kleintjes letten). Anders ga ik het gewoon eerst proberen met messing/koper draad.

Geen solderen etc.. leek mij sowieso geen succes.
Was benieuwd of iemand het kent of ervaringen mee heeft zodoende mijn vraag. Als er 8 van de 10 zeggen drama, dan begin ik er niet aan.

De waarborgwet is inderdaad een drama. Op de website hebben ze toch een aantal dingen versimpeld zoals hierboven zodat het enigsinds begrijpbaar is.
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

bij conrad kan je best voordelig verzilverd draad kopen; lijkt mij prettiger en beter werken dan gewoon koperdraad + je hebt een goed idee hoe het eruit ziet als je het in zilver zou namaken.

het koperdraad is ook voordelig bij hun.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb ooit zoiets gehad en was boterzacht, Vind koperdraad vaak zachter en moeilijker strak werken dan zilverdraad.

ik maak hier altijd koperdraad voorbeeldjes als ik twijfl
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie