Koperen ronde schijfjes maken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Droomster
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 25-09-2011, 18:01
Ervaring: Geen ervaring

Koperen ronde schijfjes maken

Bericht door Droomster »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een zogenoemde 'disk cutter', om zelf m`n koperen of uiteindelijk zilveren schijfjes te maken ipv dure losse schijfjes te kopen. Ik weet alleen deze Engelse naam. Waardoor ik het niet kan vinden in Nederlandse winkels. Heel lastig, want ik weet zeker dat we het hier ook moeten hebben.

Ik zou heel erg blij zijn als ik de Nederlandse naam van dit gereedschap zou kunnen vinden, zodat ik daarop kan zoeken. Hoe word dit gereedschap in Nederland genoemd?

Hier 2 voorbeelden van wat ik bedoel:

Afbeelding Afbeelding

Het is vast een hele suffe vraag waar iedereen het antwoord op weet :) Sorry daarvoor, ik ben echt een beginner, en weet erg weinig.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Beste droomster,
Het heet een uitkapset.
Beter vragen stellen dan dom blijven.
Harm
"Quality is a habit not an act"
Droomster
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 25-09-2011, 18:01
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door Droomster »

Ah geweldig, daar gaat het mee lukken zie ik al. Het is heel suf, maar zonder de juiste naam kom je nergens, de Engelse naam is niet genoeg.

Nu nog op zoek naar de juiste afmetingen.
Bedankt hoor :)
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door andrea »

hoi ,

er staat er een op marktplaats, heb zo geen link, maar misschien is het wat?

Groetjes Andrea
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door andrea »

http://link.marktplaats.nl/460229135
toch een link of ie werkt?

Groetjes andrea
Droomster
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 25-09-2011, 18:01
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door Droomster »

Hoi Andrea, bedankt!
Ik had het gezien inderdaad, maar vermoed dat hij een aardig stuk boven m`n butget uitkomt. Nieuw kostte hij meer dan 395 euro, dus ik denk dat het nu ook nog wel flink wat kost.
Maar ik ga marktplaats wel in de gaten houden. :)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

wat is de grootste maat die je wilt? want ik heb best goede ervaringen met een goedkope set met maten van 3-16mm
Zujeddeloh

zelf heb ik 'm aangevuld met een grotere set maten 12,7-25,4:
BM

hier hebben ze ook leuke aanbiedingen:
http://www.cooksongold.com/Jewellery-Tools/
Cookson UK maten ongeveer 6.3-16mm
of
Cookson UK maten 6.3-16mm
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

ze zijn bij mij ook nog steeds boven mijn budget.
ik gebruik een tip van aspasia een vel met allemaal rondjes op de plaat plakken en dan uitzagen, hoef je ze niet te kopen (ja je bent wel wat langer bezig) door het op die manier te doen zaag je iets zuiverder :wink:
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

Door dit topic zit ik ineens weer in Schoonhoven. We moesten plaatjes uitkappen en daar een armband van maken. Foeilelijk ding, die ook nog eens (mijn inziens) niet draagbaar was. Ik heb een 'eigen' versie gemaakt want voor dat ding kon ik geen motivatie opbrengen. Daarna heb ik een uitkapset gekocht bij BM. Die was een aantal jaar geleden stevig in de aanbieding en ben nog steeds blij dat ik dat gedaan heb. Ze hebben soms erg leuke aanbiedingen bij BM.
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Droomster
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 25-09-2011, 18:01
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door Droomster »

@tjuh, ik denk 22/24 mm. Een 20 cent muntje is 22 mm, dat is op zich een mooie maat denk ik. En verder heb ik alleen maten kleiner dan dat nodig vermoed ik (zover ik nu weet).
Dus misschien is die van BM wel mooi dan. Maar ik kan daar niet bestellen heb ik ontdekt, en mag ook een prijzen zien (ben geen bedrijf)
Dus dat is wel jammer.
Misschien kan ik nog wel andere Pepe tools verkooppunten vinden. Of via een kennis die wel een bedrijf heeft uiteindelijk bij BM iets bestellen, misschien ook wel een mogelijkheid.

Die Cookson UK website heeft inderdaad wel gave aanbiedingen trouwens :) Ik zal er een keer goed rondneuzen en kijken wat er allemaal nog meer te vinden is. Mocht ik er ooit bestellen, dan kan het allemaal tegelijk.
Handige links :) bedankt!

Silly, dat is ook een optie inderdaad. Ik werk alleen, op het moment, nog niet met zilver of goud. Ik wil ze van koper maken en emailleren, misschien is het op die manier wat veel werk. Met mooie metalen zou het wel de moeite waard zijn denk ik :)
Ik kan de schijfjes ook altijd nog kopen voor een tijdje, mocht het met de uitkapset niet lukken.

Constance Geeve, een eigen versie gemaakt? Dat maakt me wel heel nieuwsgierig. Hoe heb je dat gedaan?
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

Ik heb van zilver rondjes van 14 mm gekapt, bloemetjes van gezaagd/gevijld en bol gezet. 2 ringetjes gemaakt en die tussen 2 bol gezette bloemetjes gesoldeerd. Daartussen zitten witte zoetwaterpareltjes in bol gezette bloemetes. Ik zet er een foto bij dan is het duidelijker.

Afbeelding
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mss kun je ze bestellen, koperen rondellen, zo enorm duur kan dat niet zijn denk.
Kun je sparen terwijl je toch werkt,


ik heb een bollenketting met 74 bollen gemaakt zonder disc cutter omdat de helft van de maten er niet tussen zat en het boven budget was.
2 keer 74 rondjes zagen:)


heb er nu 1 maar nog niet alle maten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Ik heb zwz weleens hier gelezen dat als je langsgaat bij BM je vaak wel de spullen kan kopen, bel ze even en vraag het!

ik heb laatst een grote koperplaat bij Conrad gekocht en dat was echt spotgoedkoop (voor oefenprojectjes met riemgespen en etsen)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie