Witgoud legeren zonder palladium:

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Raoul Vreeke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 81
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2007, 19:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Witgoud legeren zonder palladium:

Bericht door Raoul Vreeke »

Hallo iedereen,

Ik moet witgoud legeren en ik wil het zonder palladium doen en natuurlijk absoluut zonder nikkel.
De legering zou moeten bestaan omdat er hier in Antwerpen gewerkt wordt met
palladiumwitgoud en gewoonwitgoud. Maar ik kan op het internet absoluut geen legering
vinden die aanwijst welke metalen en welke percentages ik moet gebruiken.

Ik hoop dat iemand hier een antwoordt op weet.

groetjes Raoul
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

He ventje,
blablabla onzin praat
Laatst gewijzigd door Tijmen op maandag 19-09-2016, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik weet dat je bij bijou en nova casting speciale bijzet kan halen voor witgoud, nikkelvrij. Izeker bij nova...
Wat het recept is zeggen ze niet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Ik hoorde laatst van een collega in het vak van legeren met Mangaam. Hij haalde het bij een leverancier, maar mij is niet bekend welke dit is. Misschien navragen bij de bekende edelmetaaleveranciers?
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Raoul Vreeke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 81
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2007, 19:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Raoul Vreeke »

Bedankt voor jullie reply's,

maar ik vraag me af, kan er geen witgoud legering gemaakt worden met alleen koper en zilver?

groetjes Raoul
Gebruikersavatar
Bram Ramon
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: vrijdag 14-03-2008, 20:57
Ervaring: Overig

Bericht door Bram Ramon »

Palladium word meestal toegevoegd om je wit goud een betere structuur te geven en zachter te maken het is ook iets witter. Als er zetwerk aan te pas komt heeft de zetter liefst palladium wit goud. Nu wit goud zonder palladium gaat absoluut al is het niet super wit en naar smeedbaarheid ook niet super.. Ik werk als goudsmid op atelier en werk meestal met het gewone wit goud zonder palladium. Hoe doen we dit meestal kopen we gietkorrels bij Bosschmans voor 18k wit goud deze moet je dan samen legeren met je 24K
Onze gieter Putman (heeft zen naam niet gestolen):rofl:(molding and casting systems) gebruikt ook nog eens kobalt ipv iridium. Je kan het eens aan hem vragen al verwacht ik niet dat hij zen legering prijs geeft.
bijna goed = helemaal niet goed !!
Gebruikersavatar
Raoul Vreeke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 81
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2007, 19:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Raoul Vreeke »

Hey Bram,

Je zit zeker in Antwerpen, dat maakt het wat makkelijker want ik moet het ook in Antwerpen halen. Jullie halen de gietkorrels bij Boschmans zeg je. Dus in feite de legering. Is dat duur om te kopen?

groetjes Raoul
Gebruikersavatar
Bram Ramon
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: vrijdag 14-03-2008, 20:57
Ervaring: Overig

Bericht door Bram Ramon »

Raoul Vreeke schreef:Hey Bram,

Je zit zeker in Antwerpen, dat maakt het wat makkelijker want ik moet het ook in Antwerpen halen. Jullie halen de gietkorrels bij Boschmans zeg je. Dus in feite de legering. Is dat duur om te kopen?

groetjes Raoul
Euu ik heb net eens getelefoneerd voor je blijkbaar is de minimumafname 500 gram..... !!!!!!!!! Of het duur is als je huidige goudprijs een beetje volgt wel ja..
Ik ben geboren te Antwerpen maar tegenwoordig woonachtig en werkend te West vlaanderen.
Ik denk persoonlijk als geen al te grote hoeveelheid nodig hebt je het best kant en klaar gaat halen dit kan ook bij Boschmans geen minimumafname wel btw..
bijna goed = helemaal niet goed !!
Gebruikersavatar
Raoul Vreeke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 81
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2007, 19:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Raoul Vreeke »

500 gram?? dat is nogal wat.
Hmm, misschien wordt het dan toch bij Bijou Moderne bestellen want die hebben het ook. waar je wel per gram kan bestellen.

Kant en klaar kopen bij Boschmans ga ik nooit en te nimmer doen, want ze rekenen toen de goudprijs op 36000 stond voor 18K 41 euro de gram en dat is pure afzetterij.

wat ik wel deed was het kopen van gietstiften bij Rayjo, maar daar wil ik ook vanaf omdat ik dan alsnog 13% extra moet betalen.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar de meest goedkope manier om goud te maken.

Ik zou uiteindelijk ook nog paladium witgoud kunnen maken, maar dat geven ze ook niet weg. en maakt het uiteindelijk nog duurder dan dat ik het bij Rayjo zou kopen.

groetjes Raoul
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Gadiena schreef:Ik hoorde laatst van een collega in het vak van legeren met Mangaam. Hij haalde het bij een leverancier, maar mij is niet bekend welke dit is. Misschien navragen bij de bekende edelmetaaleveranciers?
mangaam lijkt me nu toch ook niet al te gezond?

volgens mij kun je met koper en zilver legeren tot erg bleekgeel komen met legeren
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Erika schreef:
Gadiena schreef:Ik hoorde laatst van een collega in het vak van legeren met Mangaam. Hij haalde het bij een leverancier, maar mij is niet bekend welke dit is. Misschien navragen bij de bekende edelmetaaleveranciers?
mangaam lijkt me nu toch ook niet al te gezond?

volgens mij kun je met koper en zilver legeren tot erg bleekgeel komen met legeren
Don't ask me.. 8-[ Hij vond het een prachtig wit en erg fijn werkbaar resultaat hebben. Er zijn ook nog genoeg goudsmeden die met cadmium soldeer werken... In dat opzicht is het nou niet echt een heel gezond vak :mrgreen:
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mangaam is tochu die meuk die ze vroeger in je kiezen stopten en waar ze nu vanaf komen omdat het niet gezond is.

maar ja wat is wel gezond in ons vak :)

Toch zou ik wel een keer voor dat bijzet van bijou of nova willen gaan


Aspasia werkt er mee geloof ik !
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Mangaan geeft best een mooie witte kleur maar ik vind het te zacht om bijv. trouwringen te maken want dan komen er te snel veel deukjes in en dat is zeker niet de bedoeling als de klant er een tijd mee moet lopen. Maar als je veel stenen moet zetten dan is het wel fijn spul.


Gr Freddy
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Erika, Dat is Amalgaam. Een legering van kwik, zilver en nog een paar dingetjes. Inderdaad geen fijn spul.
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

jaaaa dat was t,. er klopte al niet iets met de naam

al; zal mangaam ook vast niet gezellig zijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie