Solderen roodgoud

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
kaatjev
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 26-07-2011, 16:02
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Loon op Zand
Contacteer:

Solderen roodgoud

Bericht door kaatjev »

Ik ben bezig met het solderen van een simpele roodgouden ring. Maar het wil me maar niet lukken om de soldeer goed te laten vloeien. Heeft roodgoud een veel andere verwerkingsmanier dan geel- en witgoud? Soms lijkt het goud zelfs te smelten, terwijl de soldeer nog als een plaatje op het goud vast zit.
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Dat klopt. Ik vind roodgoud solderen heel erg stroperig en wat lastiger dan de andere metalen. Roodgoud blijft lastig.
Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Lastig. Als je enkel een scheen moet solderen kan het handiger zijn deze gewoon in elkaar te laten smelten met een extra stukje van hetzelfde materiaal ertussen en dan weer een beetje uitsmeden.
Kleine solderingen zou ik doen met geel of ros? en dan zo zuinig mogelijk en desnoods nakleuren.
Als ik hier een 3 kleurige trois anneaux ring ter reparatie binnen krijg is doorgaans de rode geknapt. Als zo'n 3 delige 3 kleurige nieuwe ring op maat gemaakt moet worden dan rek ik de rode en zet ik stukjes tussen de witte en de gele ring, omdat de rode toch vaak problemen blijft opleveren.

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Wat ik ook nog wel eens doe met roodgoed is mixen met een beetje geelgoud soldeer. Twee kleine pioentje knippen en die samen laten smekten. Maakt het net iets smeuiger.
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Plaats reactie