Smeedijzer

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Dennis_Damsteeg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 01-07-2011, 15:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Schoonhoven
Contacteer:

Smeedijzer

Bericht door Dennis_Damsteeg »

Hallo allemaal,


ik ben aan het nadenken over het gebruik van smeedijzer in sieraden, maar ik stuit op wat zaken waar ik geen weet van heb. Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Smeedijzer is in principe ijzer, grotendeels vrij van toevoegingen zoals koolstof, waardoor het (de naam zegt het al) te smeden is. Maar, in mijn beleving is ijzer gewoon ijzerkleurig en als het gaat oxideren wordt het rood. Hoe komt het dan dat wanneer het om smeedijzer gaat, het materiaal eigenlijk altijd zwart is? Is dit "gewoon" roet van het vuur, dus koolstof, of kun je het meer vergelijken met een patina?

Kort gezegd, hoe wordt smeedijzer zwart gemaakt, en hoe slijtvast is deze kleuring?
Goudsmid, gediplomeerd sinds 29/06/'11
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Beste Dennis,

De zwarte laag die op ijzer zit na het smeden is een oxidelaag die gevormt wordt tijdens het verhitten. Door de warmte ontstaat de oxide op een snelle manier waardoor er ijzer2oxide gevormt wordt bij afkoeling gaat deze over in ijzer3oxide met een zwarte kleur.
Als ijzer de kans krijgt om langzaam te reageren met water vormt het ijzer+3oxide dit geeft het mooie rooie kleurtje.

Over de slijtvastheid hoef je je geen zorgen te maken de meeste metaaloxiden zijn harder dan het metaal zelf. Ik heb zelf een armband van ijzer die ik veel gedragen heb en er is geen slijtage aan te zien.

Bij sieraden moet je er altijd rekening mee houden dat ijzer dat nat (bijvoorbeeld door zweet) wordt wil gaan reageren naar ijzer+3oxide en dus gaat" roesten".
Je kan het wel bestendiger maken door het met olie te branden of af te dekken met een waslaag maar dit laatste is niet altijd een goed idee bij sieraden. Lakken is ook een optie maar geeft vaak niet zo'n mooi effect.
Het echte smeedijzer met een bijna 0% C gehalte is tegenwoordig moeilijk aan te komen tenzij je in de restautatie zit dan schiet er zo her en der wel wat over :mrgreen: :mrgreen:
Harm
"Quality is a habit not an act"
Dennis_Damsteeg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: vrijdag 01-07-2011, 15:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Dennis_Damsteeg »

Bedankt voor de informatie! Ik realiseerde me niet dat het een ander type oxide was. Na wat nalezen in wikipedia blijkt de wereld van ijzeroxides nog best uitgebreid en ingewikkeld te zijn en het lijkt er op dat het blauwen van staal, in combinatie met olie nog het beste werkt tegen de vervelende rode roest.

Maar om nou een geolied collier of ring te dragen, lijkt me dan weer niet zo wat...
Goudsmid, gediplomeerd sinds 29/06/'11
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Het blauwen van staal zorgt ervoor dat het nog sneller gaat roesten, lakken en geen olie is daar een oplossing voor.

Ik heb 100 jaar geleden natuurlijk, nog echt smeden gehad op de LTS van een echte smid dhr.Bosman een vakman en kunstenaar.

http://www.de-zonnewijzerkring.nl/zw-ar ... -10-03.htm

Hier is de zonnewijzer te zien in volle glorie, jammergenoeg staat hij nu weg te roesten in een kelder van de zelfde school, weggezet door een stelletje moderne kultuur barbaren.

Hierdoor ben ik gefacineerd geraakt door het smeden, ben het alleen wat kleiner gaan doen en eigenlijk nooit meer met staal.

Lakken dus........

Groet Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Plaats reactie