Waar gebruik ik welke dikte metaal voor?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Waar gebruik ik welke dikte metaal voor?

Bericht door Nannie »

Hallo,

Ben Marian, beginnend amateur.
Ik ben wat aan het expirimenteren met diverse metalen, wil dus hier wat metealen enz bestellen.
Welke dikte alpaca gebruik ik voor een ring, hanger enz?


groetjes
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ligt aan wat je wilt maken maar ik werk vaak met 1mm of 0.8

Als je wals hebt zou ik dan voor 1,5 of 1 mm gaan dan kun je altijd dunner walsen.

zie ook indit topic over materiaal
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=3557
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door Nannie »

Dank je voor je snelle reactie!

Ik had al wat rondgekeken en heel wat gelezen op deze mooie site, maar was het antwoord op mijn vraag niet tegengekomen. Ik schatte zelf in: 1mm voor ringen 0.8 voor hangers, dus dat klopt wel zo'n beetje. Ga snel bestellen dan kan ik aan de slag tijdens mijn vakantie.

gr. Marian
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

kijk je wel uit! alpaca bevat nikkel!! voor de mensen met allergie zoals ik dus niet een optie om te dragen! en je mag het officieel niet verkopen omdat het nikkel bevat.
ik zou zelf als je het kan lijden voor zilver gaan kan je tenminste nog omsmelten enz is fijner met bewerken ook :wink:
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Silly, geloof dat ik het al meer heb gezegd... ik zal eve zoeken
Maar nikkel mag nog steeds wel zolang de afgifte aan de huid maar binnen bepaalde grenzen ligt.
Want dat zou betekenen dat ook uit de handel moet zijn gehaald en ritsen, knopen, riemen, meuksieraadjes etcetc.
Maar dat valt best mee.


Ik heb even op het forum gezocht.
Erika schreef:
Erika schreef:Alpaca heeft ook nikkel: 58-67% koper. 11-26% nikkel en 12-26% zink
wat vind jij veel nikkel?!

Het zal nog steeds onder de wettelijke afgifte liggen.:
Europese richtlijn
Volgens de Europese richtlijn 2004/96/EG (link naar dossier) mag de afgifte van sieraden met nikkel(verbindingen) niet groter zijn dan 0,5 ?g/cm2/week. Bij de materialen gebruikt voor het zetten van oorbellen en piercings (de zogenaamde zweerknopjes), geldt een maximaal toegestane afgifte van 0,2 ?g/cm2/week.
Iedereen die sieraden produceert, heeft te maken met de Warenwetregeling algemene chemische productveiligheid. Deze regeling verbiedt nikkel en nikkelverbindingen in waren die in direct en langdurig contact met de huid komen. De regeling is van toepassing op piercingornamenten, oorbellen, halskettingen, armbanden, ringen, drukknopen, ritssluitingen, klinknagels en metalen merktekens in kleding.



Veilig ondernemen
Bij het produceren van sieraden moet u rekening houden met het volgende:
Producten die bestemd zijn om op de huid te dragen, mogen nikkel bevatten. Echter, alleen als de afgifte van nikkel niet groter is dan 0,5 ?g/cm2 per week.
Voor artikelen als piercingornamenten en oorsieraden geldt een afgifte van nikkel niet groter is dan 0,2 ?g/cm2 per week.
Houd rekening met de normen die zijn aangewezen in het kader van de Warenwetregeling algemene chemische productveiligheid.
U kunt uw producten laten testen op nikkelgehalte of ?afgifte. Dit kan bij particuliere laboratoria in Nederland.
Kwam iets tegen op TNO die hebben in 2010 een titaniumlegering en staal Barbell (piercing) getest op de nikkel afgave. De stalen zat er goed onder de titanium ha geen nikkel in zich. Maar om aan te geven dat nikkel in heel wat meer zit dan je denkt[/quote]


https://www.alloverpiercings.nl/chirurg ... -type-316l\
http://www.innerned.org/metaalallergie.html
http://www.innerned.org/metaalallergie.html



Persoonlijk zou ik uberhaupt niet zo snel koper sieraden verkopen gezien het groen worden van de huid, het patineren van het materiaal enzovoorts
Verder met je eens, als je het kan betalen, lekker in zilver werken!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

@erika ik weet het wel en ook dat een kleine hoeveelheid nog is toegestaan, maar wellicht dat zij het nog niet wist.
een gewaarschuwd mens telt voor 2
kan niet ruiken wat iemand wel weet en wat nog niet :wink:
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

nee maar gezien ze beginnend amateur is zal ze denk ik niet al in de verkoop zitten.
Het is pas echt belangrijk als je echt in de verkoop gaat voor piercings en dergelijke waar sieraden langer in contact is met huid enzo.

:)

Ik weet dat jij heel fel bent op het nikkel vanwege je allergie :)
Maar ik ben iemand die dan de volledige info geeft.

Aangeven dat het absoluut verboden is is wat anders dan dat het wel mag mits er maar zoveel per week wordt afgegeven, ben nog steeds zoekende naar een lijst waarin staat wat wat afgeeft enzo. Zodra ik die vind komt die hier op het forum
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

dat is waar maar ze zal met net een vriendin hebben die wat wilt :wink:
maar ben altijd wel dankbaar voor de info die je altijd geeft :D
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Nandaaah
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 150
Lid geworden op: woensdag 13-05-2009, 21:18
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door Nandaaah »

Toen ik net begon had ik ook een ring gemaakt van Alpaca, maar ik kreeg er blauw/zwarte vingers van en ben dus snel overgestapt naar zilver.
Evelien
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 99
Lid geworden op: zondag 13-03-2011, 17:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rheden
Contacteer:

Bericht door Evelien »

Ik ben ook nog niet zo lang bezig en ben geen fan van alpaca. Naast dat er veel nikkel in zit, vind ik het ook niet lekker werken. Alpaca is een vrij harde metaalsoort wat een stuk moeilijker is te verwerken en zagen. Je kan wat kaarsvet op het zaagje doen om de zaag makkelijker te laten "glijden" door het metaal. Ik ben nu inmiddels overgestapt op zilver en dat werkt veel fijner. Om te oefenen kun je ook andere metalen gebruiken als koper en messing. Ik ben nu bezig met tombak omdat ik een hanger wil maken die in een goud kleur (tombak) het mooiste uitkomt. Er komt een licht blauwe steen op en komt minder goed uit in zilver.
Op deze site staat uitgebreide info over alle metalen.
http://www.metalartcreations.nl/lesmate ... meden.html
Misschien heb je er wat aan.

Succes! Evelien
De grootste leerschool is het leven zelf!

Http:/facebook.com/zilversmidse
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

grappig, ik ben juist bezig met wat edelstenen en ringen en ik vind dan dat de lichtblauwe topaas in wit metaal moet.
Koude kleuren in koude metalen, warme kleuren in warme metalen

zo smaakgericht isdat he :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cecilia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 04-07-2011, 18:58
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Cecilia »

Alpacca is alleen goed voor bestek zover ik weet. Ik kan me vanuit het eerste jaar nog de eerste soldeer opdrachten met alpacca, messing en koper herinneren. Pffooeee wat was dat een scheld werk!

Gewoon zilver gebruiken! Neem desnoods 2e gehalte als je eerste gehalte te duur vind voor testjes.
Evelien
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 99
Lid geworden op: zondag 13-03-2011, 17:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rheden
Contacteer:

Bericht door Evelien »

Hai Erika,

Als ik de hanger af heb zal ik hem erop zetten, dan kun je zien wat ik bedoel. De steen is een larimar en die bevat soms ook goudkleurige stukjes. Na het weekend heb ik hem af dus, even geduld nog :D
De grootste leerschool is het leven zelf!

Http:/facebook.com/zilversmidse
Plaats reactie