laklaag verzilverde sieraden

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

laklaag verzilverde sieraden

Bericht door Eljas »

Weet iemand een goede manier om de laklaag van verzilverde sieraden te verwijderen.

Eljas
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Eljas,

Heb je het toevallig over Lapponia? Daar zit altijd een hardnekkige laklaag op. Vaak maak ik die ene te repareren schakel schoon en soms degenen ernaast ook, en zet er dan de propaan zuurstof brander op om de soldering zo snel mogelijk uit te voeren. Helaas krijg je dan na een tijdje altijd kleurverschil tussen de gelakte en de ongelakte schakels. Volgens mij heb ik zo'n gelakt iets wel eens in aceton in de ultrasoon schoon gemaakt maar het kan ook tri zijn, maar dat mag niet meer. Afbranden kan natuurlijk ook, alleen dat geeft zoveel afwerkwerk.

Succes.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Daniel Houwer schreef:Hoi Eljas,

Heb je het toevallig over Lapponia? Daar zit altijd een hardnekkige laklaag op. Vaak maak ik die ene te repareren schakel schoon en soms degenen ernaast ook, en zet er dan de propaan zuurstof brander op om de soldering zo snel mogelijk uit te voeren. Helaas krijg je dan na een tijdje altijd kleurverschil tussen de gelakte en de ongelakte schakels. Volgens mij heb ik zo'n gelakt iets wel eens in aceton in de ultrasoon schoon gemaakt maar het kan ook tri zijn, maar dat mag niet meer. Afbranden kan natuurlijk ook, alleen dat geeft zoveel afwerkwerk.

Succes.
Bedankt voor je reactie Daniel. Uiteraard gaat gloeien prima om de laklaag te verwijderen maar in dit geval gaat dat ten koste van de hardheid van het werkstuk. Liever ga ik in dit geval te werk met een mildere methode. Tri en dergelijke stoffen wil ik inderdaat niet in mijn atelier hebben maar ik zal het inderdaad eens met aceton gaan proberen.

gr. Eljas
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Lapponialakken

Bericht door Lapidee »

Aceton werkt inderdaad goed , En eh opnieuw opbrengen is een Nitrocelluloselak met een heel klein beetje zwart kleurstof erdoorheen.
Een goede kunst verfhandel ( tekenwinkel) kan je er zo aan helpen. Ik gebruik dat spul al 16 jaar en vrijwel altijd exact de goede kleur.

Groetjes Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Controx is inmiddels verboden, aceton werkt best goed, een beetje in een afgesloten jampotje en in het ultrasoon gaat het snelst. Naderhand weer opbrengen van de gezwarte Nitrocellulose lak en 5 minuten in een voorverwarmde oven 80 Co om uit te harden, resultaat is altijd perfect.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie