Alpaca zilver

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
hugetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 25-01-2011, 20:14
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Alpaca zilver

Bericht door hugetje »

Hoi
ik zie in de webshop "alpaca zilver" plaatjes. Ik ken dit niet, #-o waarvoor wordt dat gebruikt ?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Alpaca is een koperlegring die wit is
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

alternatief wat ook wel eens ipv zilver wordt gebruikt
als m'n geheugen me bij staat zit er wel veel nikkel in
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Erika schreef:Alpaca heeft ook nikkel: 58-67% koper. 11-26% nikkel en 12-26% zink
wat vind jij veel nikkel?!

Het zal nog steeds onder de wettelijke afgifte liggen.:
Europese richtlijn
Volgens de Europese richtlijn 2004/96/EG (link naar dossier) mag de afgifte van sieraden met nikkel(verbindingen) niet groter zijn dan 0,5 ?g/cm2/week. Bij de materialen gebruikt voor het zetten van oorbellen en piercings (de zogenaamde zweerknopjes), geldt een maximaal toegestane afgifte van 0,2 ?g/cm2/week.
Iedereen die sieraden produceert, heeft te maken met de Warenwetregeling algemene chemische productveiligheid. Deze regeling verbiedt nikkel en nikkelverbindingen in waren die in direct en langdurig contact met de huid komen. De regeling is van toepassing op piercingornamenten, oorbellen, halskettingen, armbanden, ringen, drukknopen, ritssluitingen, klinknagels en metalen merktekens in kleding.



Veilig ondernemen
Bij het produceren van sieraden moet u rekening houden met het volgende:
Producten die bestemd zijn om op de huid te dragen, mogen nikkel bevatten. Echter, alleen als de afgifte van nikkel niet groter is dan 0,5 ?g/cm2 per week.
Voor artikelen als piercingornamenten en oorsieraden geldt een afgifte van nikkel niet groter is dan 0,2 ?g/cm2 per week.
Houd rekening met de normen die zijn aangewezen in het kader van de Warenwetregeling algemene chemische productveiligheid.
U kunt uw producten laten testen op nikkelgehalte of ?afgifte. Dit kan bij particuliere laboratoria in Nederland.[/quote]

Kwam iets tegen op TNO die hebben in 2010 een titaniumlegering en staal Barbell (piercing) getest op de nikkel afgave. De stalen zat er goed onder de titanium ha geen nikkel in zich. Maar om aan te geven dat nikkel in heel wat meer zit dan je denkt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

kn niet zo snel vinden wat de afgifte van alpaca is, maar gewoon voor de zekerte niet als piercings gebruiken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

ik ben allergies voor nikkel vandaar dat ik er zo huiverig voor ben sorry :oops:
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

dan heb je dus ook veel problemen met broeken (knopen, ritsen) en riemen! en met muntgeld enzo, scharen, deurknoppen etcetcetc

Ik ben er geen fan van, maar als het echt geheel nergens meer mag inzitten dan zullen ze toch ook geen witgoud meer verkopen en stalen sieraden als piercings.
Want chirurgisch staal....heeft ook 13% nikkel, mag niet meer worden gebruikt om te zetten maar wel bij geheelde gaten. Want de afgifte ligt onder de europese regelgeving.


Ik heb geen nikkelallergie maar ken het bestaan en zal niet zo snel gebruik maken van nikkel, maar je staat versteld waar t dus allemaal inzit...

er is afgesproken dat er zoveel mag worden afgegeven, wil je t weten dan kun je het bij de waarborg laten controleren
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

dat zeker en heb er nu ook gelijk weer vraagtekens bij.

knopen van broeken kan ik idd niet tegen dus doe ik altijd een shirt in m'n broek (tot ergens van mama ziet er niet uit!! aldus mama :mrgreen: ja ik zit nog onder haar juk...triest)
maar heb wel weer chirugisch staal in m'n kop en daar heb ik geen reactie op...
verder op zich geen problemen als ik maar geen langdurig contact heb.
witgoud kan ik wel weer hebben daar verbaasde ik me ook over
ik geloof dat ik dan toch weer mazzel heb en het niet zo erg heb :D
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

witgoud weet je niet perse welke legering je hebt, of heb je met de nikkeltest getest.

Ik had klasgenootje die kreeg al last als ze naar munten keek enzo, dus die werkte al vroeg met goud......

Er is dus een maxmimale afgave, wat heel minimaal is
van 0,2 ?g/cm2/week.
is niet veel, en daar zul je wrs net tegen kunnen, gezien nikkel ook in eten e,d voorkomt...krijg je dus wel nikkel binnen..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie