Smeltpunten Bepalen

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Smeltpunten Bepalen

Bericht door Tijmen »

Hoe kun je bepalen wat de smeltpunten zijn, wanneer je zelf legeringen maakt?
Niet alles is zo 123 op te zoeken, en soms kom ik ruim uiteenlopende smeltpunten(of smelttrajecten) tegen over een zelfde legering.

Verwarrend dus, als het eene boekje 870 graden zegt, en de volgende zegt 640.
Als voorbeeld dus.

Iemand die me op weg kan helpen?
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Met een digitale oven kom je een heel eind. Al zit je natuurlijk met een smelt traject wat varieerd tussen vaste stof ---> stopverf achtig ---> gesmolten ---> dunvloeibaar / gietbaar.

Bij het maken van goudsoldeer zie je die trajecten erg goed zeker bij het oplegeren, waarmee ik bedoel op zeer lage temperatuur stukjes goud laten opvreten door cadmium en daar mee de temperatuur verhogend dus weer stollings effecten krijgt en naarmate je meer goud toevoegt van hoger gehalte je steeds meer in de buurt van je gewenste soldeertemperatuur komt het toch steeds lastiger wordt het goud te laten opvreten zonder je cadmium te verbranden.

Deze door mij ontdekte methode is wat lastiger te doen maar je ziet heel goud in welk temperatuur traject je soldeer zit, Stel dat je met 40 gram goud start dan kan je makkelijk meteen 3 a 4 soldeer temperaturen maken in 1 keer, bv ca 550 C , 650 C, 700C, 740C of hoger al naar gelang je wens natuurlijk.

Geen idee wat de standaard is om als "smeltpunt" te defini?ren .
metaal gaat niet op 1 temperatuur over van vast naar vloeibaar zoals bv water. Wat ook nog flinke variatie heeft naar mate de bijstoffen.

Ruud.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

legeringen hebben toch smelttrajecten en geen punten?

moeilijk lijkt me!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik denk dat je te maken hebt met wat er als "rest metaal" in je goud zit en dat dat het smelt punt bepaald.
Dus ook de hoeveelheid zilver en en koper heeft daar invloed op.

Want iedere kleur heeft een andere legering dus ook een ander smeltpunt.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

in vaktheorie staan wel wat 'recepten' en de daarbij horende smelttrajecten.... maar dat is als je die volgt..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie